جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21010
منتشر شده در دوشنبه, 24 آبان 1400 14:21
تعداد دیدگاه: 0
‌اختتامیه ‌جشنواره تولیدات هنری فانوس؛

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان گفت: پنجمین دوره جشنواره تولیدات هنری فانوس در مرحله استانی، با تقدیر از ۲۷ برگزیده و هنرمند اصفهانی با رویکرد ترویج فرهنگ دفاع مقدس به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سرهنگ محمد رضایی در آیین اختتامیه مرحله استانی پنجمین دوره جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس اظهار داشت: این جشنواره با همت سازمان هنری و بنیاد سینمایی دفاع مقدس برگزار و 4 دوره قبل آن به صورت کشوری و در یک مرحله برگزار شد. آثار هنری از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال و داوری و با دعوت از برترین ها به دبیرخانه، از آثار برتر تجلیل شد.

وی افزود:4 دوره اول در استان‌های مختلف کشور برگزار شد.دوره اول در مازندران، دوره دوم هرمزگان، دوره سوم در تهران و دوره چهارم به میزبانی استان فارس برگزار شد. امسال به جهت کثرت آثار رسیده در سطح کشور و به خصوص در استان اصفهان، مسئولان امر در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تهران تصمیم گرفتند که مرحله استانی برای این جشنواره تعیین کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان بیان کرد: هنرمندان اصفهانی در این جشنواره در بخش‌های هنرهای نمایشی، تلویزیونی و سینمایی، رادیویی، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی و در بخش آزاد نیز در موضوعات تلویزیونی و سینمایی، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی به ارائه تولیدات و آثار هنری پرداختند.

وی تصریح کرد: در مرحله استانی و از سوی هنرمندان اصفهانی، 95 اثر به بنیاد حفظ آثار واصل شد و داوری‌ها صورت گرفت و امروز از برگزیدگان مرحله استانی شامل 27 اثر از هنرمندان اصفهانی تقدیر شد و این آثار به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: امیدواریم شاهد این باشیم که در نیمه اول آذرماه که مرحله کشوری آن در مشهد برگزار می‌شود، هنرمندان اصفهانی در مرحله کشوری حائز رتبه‌های برتر باشند.

وی با اشاره به رویکرد برگزاری جشنواره تولیدات هنری فانوس گفت: اصفهان فرهنگ دیرینه‌ای دارد، اما امروز با تهاجم‌های فرهنگی، مشکلات عظیمی در سطح جامعه را شاهد هستیم و این به دلیل دور شدن از فرهنگ دفاع مقدس است. باید بتوانیم با برگزاری چنین جشنواره و رویدادهایی و تأسی از هنر، ادامه‌دهنده فرهنگ دفاع مقدس باشیم و ابعاد مختلف فرهنگی، معنوی و موضوعات مختلف سبک زندگی آن را به نسل نوجوان و جوان اشاعه دهیم.در این راه می‌توانیم از ظرفیت بی‌بدیل هنرمندان استان و شهر اصفهان برای ترویج هرچه بهتر و هنرمندانه‌تر این فرهنگ کمک بگیریم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان با اشاره به دیگر اهداف پنجمین دوره جشنواره تولیدات هنری فانوس ادامه داد: ما به کمک ابزار هنر، 8 سال دفاع مقدس را برای نسل‌های مختلف نوجوان و جوان و نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم تا یاد و خاطره و سبک زندگی شهدا در زندگی نسل بعدی استمرار یابد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر مقوله‌ای در بستر هنر قرار بگیرد، محدوده زمانی و مکانی نخواهد داشت و با ابزار هنرو سلیقه و خلاقیتی که هنرمندان به‌کار می‌گیرند، موضوعات مختلف دفاع مقدس را در قرن‌های آینده در موضوع دفاع مقدس به یادگار بگذاریم و دفاع مقدس را در همان 8 سال نبینیم و در سال‌های آینده بتوانیم از آثار و ارزش‌های گرانقدر و معنوی دفاع مقدس برای نسل آینده آثار ماندگاری به جا بگذاریم.

27 اثر برتر پنجمین جشنواره تولیدات هنری فانوس به شرح زیر است:

برترین‌ها در هنرهای نمایشی به شرح زیر است:
در شاخه نمایش خیابانی "حباب روی آب " علیرضا شمس
در شاخه نمایش صحنه ای "خرمشهر11" مجتبی خلیلی
شاخه نمایشنامه اثر" یزله روی گدازه های آتش" محمد رضا آریانفر

برترین‌ها در بخش تلوزیونی و سینمایی در 7 شاخه به شرح زیر است :
انیمیشن "انتقام سخت" علیرضا واعظ شوشتری
تله تئاتر "کشتن کابوس‌ها" حبیب نریمانی
داستانی بلند" از طرف لیلا" مجتبی اسپنانی
داستانی کوتاه" جبران می کنم" جمال احمدی
مستند بلند "روز حماسه" سید مهدی بکایی
مستند کوتاه "مستند مادرانه" مجید صدیقی
نماهنگ "40 بهار" سعید عنایتی

در بخش رادیویی اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری بدین شرح است :
پادکست "مقاومت" احسان تاکی
نمایش رادیویی" سوزنبان" محمد رادمهر

در بخش موسیقی و سرود اسامی برنگان بدین شرح است:
سرود دانش آموزی "کابوس دشمن" سید فرشید پاکروان
موسیقی با کلام "خاک من ایران" رحمت الله وطندوست
موسیقی بی کلام "حماسه ایثار و پهلوانی" مرتضی شفیعی

در بخش هنرهای تجسمی اسامی هنرمندان اصفهانی راه‌یافته به مرحله کشوری جشنواره به این شرح است :
خوشنویسی نستعلیق " کجایید ای شهیدان خدایی" محمدرضا کیانزاد
طراحی بیلبورد و پوستر "مدافعان اسلام" رضا بدرالسما
عکس "تشییع حاج قاسم سلیمانی" روح الله جوانی
نقاشی دستی "مسیر ظهور" اثر رضا بدرالسما

در بخش آزاد نیز برترین ها در بخش های تلوزیونی وسینمایی، موسیقی و سرود، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی راه یافته از مرحله استانی تقدیر شد.

در بخش تلوزیونی و سینمایی بخش آزاد:
مستند بلند "شهرک دارخوین" اثرسید مجتبی خیام الحسینی
مستند کوتاه "سید حسین" اثر سید مهدی محرابی
نماهنگ، "فرصت" سید فرشید پاکروان

برترین ‌های موسیقی و سرود در بخش آزاد :
موسیقی با کلام "سرزمین عشق" ستار شمس

در بخش هنرهای تجسمی بخش آزاد:
طراحی پوستر و بیلبورد "دست علمدار" رضا بدرالسما
عکس "تشییع حاج قاسم سلیمانی" احسان جزینی
نقاشی دستی "رزمنده" از مصطفی شعرباف

در بخش های هنرهای نمایشی بخش آزاد :
نمایشنامه "پنج دقیقه فرصت" اثر محمدرضا رهبری

 

تسنیم

نوشتن دیدگاه