جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3879
منتشر شده در سه شنبه, 19 ارديبهشت 1396 09:03
تعداد دیدگاه: 0
معدن یورت

«میرحسینی»، کارگر معدن رضی‌رامیان در گفت‌وگو با «شهروند»: تمام اجساد را معدنکاران باتجربه خارج کردند میرصادقی، مسئول تیم واکنش سریع هلال‌احمر استان گلستان: تعداد محبوس‌شدگان در داخل معدن مشخص نیست، نیروهای امدادی همچنان درمحل حضور دارند.


ساعت ٥ صبح دیروز، ١٣ جسد از داخل معدن «زمستان یورت» آزادشهر بیرون کشیده شد. جسد ١٣ کارگری که یک‌ساعت مانده به ظهر چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه، با پای خودشان داخل تونل رفتند و ٦روز بعدش، دیگر کارگران، جسد آنها را بیرون آوردند.
یکشنبه‌شب بود که کارگران معدن‌های زمستان یورت، رضی‌رامیان و طبس و کرمان و زرند و مازندران و شاهرود، همان‌ها که برای کمک به همکارانشان آمده بودند، مسیر جدیدی برای پیداکردن محبوس‌شدگان پیدا کردند، پیشنهاد راه را دایی «اسماعیل» داده بود. اسماعیل میرحسینی، جوانی که خودش کارگر معدن رضی‌رامیان آزادشهر است و برادر و دایی‌اش از معدن‌های دیگر برای کمک آمده بودند. ساعت نزدیک ٥ صبح بود که ردی ازجسدها گرفتند و با برداشتن آخرین آوارها، پیکر ١٣ کارگر بی‌جان، نمایان شد. کارگران معدن زمستان یورت، آنها را می‌شناختند، صورت‌ها دست نخورده، قابل شناسایی بود: «آنها همان ساعت‌های اول پس از ریزش معدن جانشان را از دست داده بودند.» اینها را اسماعیل به «شهروند» گفت. او هر ٦روز گذشته، داخل معدن آواربرداری می‌کرد و حالا گلویش ازگاز معدن، می‌سوزد، صدایش خش‌دار است: «خودم این کارگران را نمی‌شناختم، چون ما نیروی کمکی بودیم، اما کارگران دیگر زمستان یورت، آنها را می‌شناختند. جسدها که بیرون آمد، داخل کاور قرار گرفت و به پایین معدن منتقل شدند. همه آنها را به سردخانه فرستادند.» منظورش ازسردخانه همان پزشکی قانونی است، جایی که صبح دیروز صدای گریه‌های مادران و همسران و دختران، در آن پیچیده بود. خانواده‌ها برای شناسایی اجساد صبح دیروز به پزشکی قانونی شهر رفتند. اسماعیل به روند پیداکردن اجساد هم اشاره‌ای کرد: «ما ادامه جست‌وجوها را از تونل دو که یک راه قدیمی است، شروع کردیم، تونلی که درقسمت پایینی تونل یک بود. صبح دیروز پس از آواربرداری به اجساد رسیدیم. آنها پشت آوارها درعمق ١٧٠٠متری معدن، گرفتار شده بودند.» این کارگر معدن، گفت که چهارجسد دیگر هنوز پیدا نشده‌اند. اجسادی که متعلق به دو راننده، یک کمک راننده و یک کارگر ایمنی است: «هنوز نتوانستیم به این افراد برسیم، جست‌وجوها همچنان ادامه دارد. احتمال می‌دهیم اینها درهمان تونل یک باشند.» تمام این اجساد را کارگران معدن پیدا کردند، نیروهای امدادی تنها پشتیبان بودند. اسماعیل ادامه داد: «امدادگران آتش‌نشانی، هلال‌احمر و سایر گروه‌های امدادی نمی‌توانستند برای این کارگران گرفتارشده کاری کنند، دلیلش هم نداشتن تخصص دراین زمینه است، فقط معدنکاران هستند که به فضای معدن آشنا هستند و همه جایش را می‌شناسند، آنها می‌توانستند این اجساد را پیدا کنند.» همین هم شد تا ازهمان لحظه‌های اول ریزش معدن، فراخوانی به کارگران معدن‌های کشور داده شود و معدنکاران از شاهرود، رامیان، طبس، کرمان، زرند و مازندران و چند جای دیگر برای کمک آمدند و همین‌ها بودند که اجساد را خارج کردند.
صدای عزاداری
بار دیگر در روستای «وطن» بلند شد
«سمیرا»، همین چند روز پیش بود که از حال زن‌دایی‌اش گفت، از زنی که سر به جاده و خیابان زده و آشفته در انتظار شوهرش است، زنی که بی‌قرار است. دیروز که ١٣ جنازه از دل معدن بیرون کشیده شد، زن‌دایی قرار گرفت. شوهرش «محمود گنجی‌وطن» هم درمیان جنازه‌ها بود، او را همان لحظه‌ای که از معدن بیرون کشیدند، شناختند. دیروز صبح زن‌دایی، زنِ محمود در سردخانه بود تا صورت شوهرش را شناسایی کند. امروز «وطن»‌شان دو مراسم خاکسپاری به خود می‌بیند. «محمود» کنار «ابراهیم» و «ایوب» و «محسن» آرام می‌گیرد. ابراهیمی که زنش از چهار پنج روز پیش برای زنده‌برگشتنش به خانه، سفره صلوات پهن می‌کرد. حالا صدای جیغ‌های «اعظم» از آن طرف روستا شنیده می‌شود. «وطن» حالا چهارقربانی دارد. یکی دیگر هم همین روزها به «وطن» بازمی‌گردد.
نیروهای امدادی همچنان درمحل حضور دارند؛ زمان پایان عملیات نامشخص است
خبر بیرون‌کشیدن ١٣ جسد را مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اعلام کرد. او دیروز گفت که با پیداشدن این اجساد، تعداد قربانیان معدن به ٣٥نفر رسید. صادق علی‌مقدم، درباره آخرین وضع کارگران محبوس‌شده در معدن، این را هم گفت که: «با توجه به این‌که هنوز ازتعداد کارگران محبوس اطلاعات دقیقی در دست نیست، تا پایان تونل را آواربرداری خواهیم کرد و کار امدادرسانی همچنان ادامه دارد.» میرصادقی، سرپرست تیم واکنش سریع هلال‌احمر استان گلستان هم به «شهروند» گفت که: «تعداد محبوس‌شدگان در داخل معدن مشخص نیست، نیروهای امدادی همچنان درمحل حضور دارند.» او این را هم اضافه کرد که: «نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان عملیات امداد اعلام کرد، چراکه هنوز احتمال وجود اجساد دیگر وجود دارد.»
معدن فرسوده است، نمی‌توان ازتجهیرات پیشرفته استفاده کرد
جزییات بیشتر بیرون‌کشیدن اجساد را علیرضا صیاد، مسئول بازرسی سازمان امدادونجات هلال‌احمر به خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: «اجساد ١٣نفر از کارگران به صورت عمودی خارج شد.» به گفته او، تاکنون دومرحله آواربرداری انجام شده اما به دلیل فرسودگی معدن «زمستان یورت» امکان استفاده از تجهیزات پیشرفته وجود ندارد، ولی با این وجود کارهای استحکام‌بخشی ورودی و محوطه داخلی معدن که اواربرداری شده، صورت پذیرفته است. صیاد درباره وجود فرد دیگری درمعدن حادثه‌دیده توضیح داد: «گمانه‌زنی‌ها برمحور همین آمار ٣٥نفر بود ولی به دلیل این‌که در زمان حادثه برخی کارگرها و حتی محلی‌ها وارد معدن شده بودند و این‌که هیچ مرجع رسمی نیز آمار دقیقی دراین‌باره ارایه نکرده است، ما هم نمی‌توانیم وجود فرد دیگری را در داخل معدن عنوان کنیم.»
مدیرعامل و پیمانکار معدن با قرار وثیقه ١٠‌میلیارد تومانی آزاد شدند
از آن طرف، خبرها حکایت از ثبت شکایت تعدادی از اولیای‌دم و کارگران مجروح ازمدیر معدن و احضار و صدور قرار وثیقه ١٠میلیاردی برای پیمانکار و مدیرعامل معدن دارد. به گزارش ایسنا،‌ هادی‌ هاشمیان، رئیس دادگستری استان گلستان هم توضیح‌هایی درباره روند پیگیری این حادثه داد و با تأکید بر این‌که دستگاه قضائی برای استیفای کامل حقوق کارگران معدن آزادشهر کوتاهی نمی‌کند، گفت: «به ‌زودی شرح پرونده این حادثه به دفتر رئیس قوه‌قضائیه فرستاده می‌شود.» او خبر احضار مدیرعامل و پیمانکار این معدن به دادسرا را اعلام کرد: «پس از بازجویی تا انجام تحقیقات تکمیلی پیمانکار و مدیرعامل هرکدام با قرار وثیقه ١٠‌میلیارد تومانی فعلا آزاد هستند.» به گفته او، رئیس قوه‌قضائیه شخصا دستور پیگیری حقوق معدنکاران، متوفیان و خانواده‌های آنها را صادر کرده و به‌ زودی شرح پرونده این حادثه به دفتر رئیس قوه‌قضائیه فرستاده می‌شود. حالا مسئولان اداره کار گلستان وعده می‌دهند که دیه معدنکاران به خانواده‌هایشان پرداخت می‌شود: «اولیای دم همه کارگران جانباخته درحادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر علاوه بر دریافت حقوق و مستمری، دیه کامل این افراد را تا سقف ٢١٠‌میلیون تومان پس ازصدور گواهی انحصار وراثت دریافت می‌کنند.» این را سعید مازندرانی، مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.
معدن «زمستان یورت» یکی ازمعادن زغال‌سنگ ایران درشهرستان آزادشهر استان گلستان است. این معدن، چهارشنبه ١٣ اردیبهشت به دلیل نشست گاز و اتصالی یکی از دستگاه‌ها، دچار انفجار شد که درپی آن، ٢٢نفر در دم جان باخته و اجسادشان بیرون کشیده شد. عملیات امدادرسانی به کارگران محبوس معدن یورت درششمین روز، منجر به کشف ١٣ جسد دیگر شد./

منبع: شهروند

نوشتن دیدگاه