جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23522
منتشر شده در سه شنبه, 02 اسفند 1401 09:23
تعداد دیدگاه: 0
هم راستا با چند کشور پیشرو؛

انرژی این روزها ارزش دوصد چندانی در جهان پیدا کرده و با توجه به تغییرات اقلیمی، به ویژه در ایران این ارزش بیش از هر زمانی خود را هویدا ساخته است، از این رو استفاده درست از منابع انرژی می تواند یکی از راه های موثر صرفه جویی باشد که تجزیه و تحلیل آماری در این راستا به عنوان یکی از ابزارهای شناختی در...


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان توانسته با راه اندازی سامانه"سپهر" برای اولین بار در کشور اطلاعات مشترکین برقی را جمع آوری و آن ها را تجزیه و تحلیل کند که بر اساس شواهد تنها چند کشور پیشرو تاکنون توانسته اند از این تکنولوژی بهره جسته و انرژی برق خود را در مسیر کنترل و تجزیه تحلیل دقیق آماری قرار دهند.

سامانه پایش هوشمند به روزرسانی (سپهر) که امروز توسط کارشناسان داخلی برای شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته، با توجه به وسعت داده ها در شرکت های خدماتی، می تواند در شرکت هایی همچون آب، گاز و حتی مخابرات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وحید متقی، مدیر دفتر کنترل پروژه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در این زمینه گفت: در حال حاضر اصفهان حدود 11 هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط دارد که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از این شبکه بهره مند می شوند و با راه اندازی سامانه سپهر این حجم از اطلاعات روی سامانه قرار گرفته که با استفاده از آن می توان مسیر الکتریکی مشترک از کنتور تا پست توزیع را با تمام جزئیات رصد کرد.

وی با اشاره به اهمیت بررسی ولتاژ برق مشترکین اظهار کرد: این حجم از اطلاعات و آنالیز شبکه به ویژه در زمان وقوع رخدادها و یا حتی در حالت دائم کار شبکه نشان دهنده میزان کارآمدی این سامانه بوده به طوری که از طریق این سامانه می توان تغییرات شبکه را به طور مطلوب و با دقت بالا ثبت کرد و در صورت بروز هرگونه خطای شبکه، این خطا را به صورت مکانیزه استخراج نمود.

مدیردفتر کنترل پروژه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: اگر خطایی در شبکه وجود داشته باشد، از طریق این سامانه آن خطا آشکار سازی می شود که از این طریق کمک بسیارزیادی به کنترل و مدیریت شبکه خواهد شد.

متقی اضافه کرد: در حال حاضر در استانداردهای خودپردازشی برای پیدا کردن و رفع خطاهای شبکه از سامانه هایی در زمینه جمع آوری اطلاعات مختلف استفاده و آنها را آنالیز می کنند، این در حالی است که شبیه این سامانه در هیچ جای ایران وجود ندارد و تنها چند کشور پیشرو در زمینه انرژی از سامانه های شبیه این سامانه استفاده می کنند.

وی در خصوص شیوه کار این سامانه نیز خاطرنشان کرد: سامانه سپهر حدود 30 میلیون رکورد را پردازش می کند و با توجه به این که یک سامانه ناظر است، بر روی GIS نصب که این کار کمک می کند تا کارشناسان بلافاصله خطای به وجود آمده ومحل بروز خطا را شناسایی و آن را رفع کنند.

بنا بر این گزارش، طراحی و نصب GIS این سامانه از سال 1388 در اصفهان آغاز و تا سال 1392 به طول انجامید، سپس سال 1394 نصب کنتورهای هوشمند و اتوماسیون در شبکه آغاز شد. پس از آن سامانه سپاد طراحی و پیاده سازی شد تا سال 1400 که اطلاعات محاسباتی و آنلاین شبکه تکمیل و مورد استفاده قرار گرفت./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه