جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20999
منتشر شده در شنبه, 22 آبان 1400 14:40
تعداد دیدگاه: 0

وزیر نیرو روز شنبه در سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری از سد خرسان۳ واقع در شهرستان لردگان این استان دیدن و روند اجرایی این طرح را از نزدیک بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی‌اکبر محرابیان روز شنبه که از طریق بالگرد به شهرستان لردگان عزیمت کرده بود، در دومین برنامه کاری خود در این بازدید از نزدیک نحوه اجرای این طرح را مورد بررسی قرار داد و میزان اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این طرح را ارزیابی کرد.

فرماندار لردگان در حاشیه دیدار وزیر نیرو در خصوص اجرای طرح خرسان ۳ به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح تاکنون از ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است و از زمان شیوع کرونا تاکنون غیرفعال بوده است.

رضا بابامیر افزود: به تازگی اجرای این طرح از سر گرفته شده است و کارفرما در منطقه تجهیز کارگاه کرده است.

وی، نبود اعتبارات کافی را از عوامل اجرای کنُد این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: برای تکمیل این طرح ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرماندار لردگان خاطرنشان کرد: این طرح با مشکلاتی نظیر تملک نیز مواجه بوده است که این مشکلات نیز برطرف شده است.

بنا بر این گزارش، سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که در ۴۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و بالادست سد کارون ۴ احداث می‌شود.

سد خرسان ۳ با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، ۱۵۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سدهای بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده است و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق- آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سدهای پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌۲ و ۳ را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند

وزیر نیرو روز شنبه به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از برخی طرح‌های آبرسانی از جمله طرح بن به بروجن، سد کوهرنگ ۳، سد باباحیدر و سد خرسان ۳ به این استان سفر کرده است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به دلیل تداوم خشکسالی در چهارمحا ل و بختیاری در حال حاضر ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در ۶۸ روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود و این روستاها در تمامی نقاط استان به ویژه در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و اردل پراکنده شده است.

برخی از این روستا به سبب خشکیدگی مخازن آب و برخی از روستاها به سبب نبود خطوط آبرسانی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

خشکسالی‌هایی از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت است که ۱۰۰ درصد مساحت این استان در سالجاری درگیر خشکسالی شده است./ ایرنا

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه