دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17747
منتشر شده در چهارشنبه, 11 فروردين 1400 12:18
تعداد دیدگاه: 0

مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج)، بهترین و زیباترین مصداق در فرهنگ انتظار است که اقتدار اطلاعاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی را در معرض دید جهانیان به نمایش می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این روزها در اکثر کشورهای منطقه از تونس، لیبی و مصر گرفته تا لبنان، فلسطین و سوریه و از پاکستان و افغانستان گرفته تا یمن و عراق و بعضی دیگر از کشورها شدیداً گرفتار جنگ و درگیری های داخلی و خارجی هستند، در واقع استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و با همکاری رژیم های دست نشانده همچون عربستان و رژیم صهیونیستی در حال اجرای سیاست های تجزیه طلبانه و به آتش کشیدن منطقه خاورمیانه اند.
برخلاف وضع نابسامان كشورهای منطقه كه درگير جنگ و ناآرامی هستند، جمهوری اسلامی ايران در آرامش و امنيت كامل است.
امنیت چیست؟
امنیت توانایی یک کشور در دفع تهدیدهای خارجی علیه حیات سیاسی یا منافع ملی خود و از ضروری‌ترین نیازهای یک جامعه است است.
انواع امنیت
امنیت را بسته به زمینه ی کاربرد می‌توان به چند گروه تقسیم کرد:
امنیت فردی: حالتی است که در آن فرد فارغ از ترس آسیب رسیدن به جان یا مال یا آبروی خود یا از دست دادن آنها زندگی کند.
امنیت خانواده: هنگامی که خانواده و اعضای آن برای ایجاد رفاه و آسایش و امنیت شان از هر گونه مشکل و خطر بیندیشند و به حل هر چه سریع تر آن بپردازند.
امنیت اجتماعی: حالت فراغت همگانی از تهدیدی است که کردار غیرقانونی دولت یا دستگاه های فردی یا گروهی در تمامی یا بخشی از جامعه پدید آورد. در نظام حقوقی جدید، فرض بر این است که قانون، با تعریف و حدگذاری آزادی‌ها و حقوق فرد و کیفر دادن کسانی که از آن حدود پا را فراتر گذشته‌اند، امنیت فردی و اجتماعی را پاسبانی می‌کند.
امنیت ملی: حالتی است که ملتی فارغ از تهدید از دست دادن تمام یا بخشی از جمعیت، دارایی، یا خاک خود به سر برد، امروزه، کما بیش در همه ی کشورها نوعی پلیس سیاسی یا امنیتی وجود دارد که مقصود از آن بنا بر فرض، جلوگیری از نفوذ عوامل محرک و ویرانگر و جاسوس به داخل کشور و سرکوبی کسانی که از راه‌های غیرقانونی تهدید کننده ی نظم سیاسی موجود به شمار می‌آیند، است، هرچه نظامی تمامیت‌خواه‌تر باشد، قدرت پلیس سیاسی و شدت و خشونت آن در آن نظام بیشتر است.
امنیت منطقه‌ای: هنگامی که یک کشور اطراف کشور دیگری را مورد حمله و تهاجم قرار می‌دهد، در این صورت امنیت منطقه‌ای آن کشور به هم خورده است.
امنیت بین الملل: حالتی است که در آن قدرت‌ها در حالت تعادل و بدون دست‌یابی به قلمرو یکدیگر به سر برند و وضع موجود در خطر نیفتد، هرگاه یکی از قدرت‌ها از محدوده ی خود پا را فراتر گذارد، از لحاظ قدرت (و یا قدرت‌های) مخالف، امنیت بین‌المللی در خطر افتاده ‌است.
امنیت سایبری: با ظهور فضای (دنیای) سایبری، کاربران یا همان شهروندان سایبری نیاز به احساس امنیت در فضای سایبری برای انجام امور خود دارند که این امنیت ابتدا با افزایش سطح آگاهی و دانش خود کاربران و سپس با کمک شرکت‌های امنیتی و مراجع قانونی و پلیس‌های سایبری فراهم می‌شود.
امنیت اقتصادی: امنیت اقتصادی یکی از نگرانی‌های مهم دولت‌ها است، امنیت اقتصادی به طور کلی دو سو یا دو درجه دارد. در درجه نخست به تحکیم بنیان‌های اقتصاد ملی و رهانیدن آن از آسیب وابستگی به کشورهای دیگر مربوط می‌شود، اقتصاد کشورهای توسعه نیافته از دیرباز به دلیل عملکرد عوامل گوناگون در مناسبات بین المللی که تقسیم کار جهانی از جمله مهمترین آنها است، به صورت وابسته و حتی زائده اقتصاد کشورهای بزرگ صنعتی در آمده است.
از وجوه مهم این واقعیت تک محصولی بودن و وابستگی شدید به سرمایه، کالا و تکنولوژی کشورهای پیشرفته است. چنین وضعی امنیت اقتصادی این کشورها را سخت آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین یکی از وجوه امنیت ملی این کشورها تلاش برای نیل به استقلال اقتصادی است.
امنیت فرهنگی، روانی، ملی، فرامحلی، شهری، شبکه های اینترنتی و ... از سایر اقسام امنیت است.
اهداف اصلی امنیت ملی
حفظ استقلال و تمامیت ارضی، تحقق رفاه مردم و ثبات سیاسی کشور، حفظ و اشاعه ارزش های ملی و اقتصادی و فراهم کردن امکان فراغت خاطر نسبت به تهدیدهای احتمالی از جمله ی اهداف اصلی امنیت ملی به شمار می روند.
نگاهی به امنیت در ایران
در دنیای بحرانی امروز که از هر نقطه اش خبر نا امنی و خشونت اذهان عمومی مردم را نگران کرده است، ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه با بیشترین رشد شاخص‌های رفاهی و اقتصادی به شمار می‌رود.
درايت و هدايت هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و عملكرد دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی موجب شده تا جمهوری اسلامی ايران به امن‌ترين كشور منطقه تبديل شود.
امنیت ایران از زبان دارکو لورنسین طی سالیان اخیر
دارکو لورنسین، وزیر گردشگری کشورکرواسی 18 اردیبهشت 94 در دیدار با مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، ضمن تمجید و تقدیر از مهمان نوازی مردم ایران، اظهار داشت: "آنچه بیش از همه ما را شگفت زده کرد، امنیت در ایران بود، چرا که همه در این کشور امنیت دارند."
طی سال گذشته از نظر شاخص امنيت، جمهوری اسلامی ايران سير صعودی داشته است، بی شک بین امنيت و شكوفايی اقتصادی پيوند تنگانگی وجود دارد، امروز همه به این امر واقفیم در كشور ما امنيتی بی‌بديل حكم فرماست كه اشراف اطلاعاتی، هم افزايی و تلاش نيروهای امنيتی و اطلاعاتی كشور اين امنيت را برای ما به وجود آورده است.
حضور مقتدرانه و افتخارآفرین نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی با وجود تمامی ترفندها و توطئه‌های استکبار جهانی، نمونه‌ای از اقتدار اطلاعاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی است.
نقش حیاتی و مهم وزارت اطلاعات در تأمین آسایش و امنیت مردم
یکی از نهادهایی که برای حفظ امنیت در ایران تلاش می کند، وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) است.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اختصار«واجا» خوانده می شود که به منظور کسب و پرورش اطلاعات امنیتی و اطلاعات خارجی، حفاظت اطلاعات، ضد جاسوسی و به دست آوردن آگاهی‌های لازم از وضعیت دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشگیری و مقابله با توطئه‌های آنان علیه این کشور تشکیل شده است.
اعضای این وزارتخانه در ادبیات رسانه‌ای ایران با لقب «سربازان گمنام امام زمان روحی له الفداء» شناخته می‌شوند.
این وزارت تاکنون سهم مهمی در دستاوردهای امنیتی داشته است، علاوه بر آن، برخی از عملکردها و اقدامات این وزارتخانه، قابل ارائه مستقیم به افکارعمومی نیست و طبعاً مردم از آن آگاه نیستند ولی در تأمین و ایجاد رضایت‌مندی آنها مؤثر بوده است.
تصدی این وزارتخانه را هم‌اکنون حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی بر عهده دارد.
ناجیان امنیت کشور از زبان رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری
امام خمینی(ره) فرموده‌اند "سربازان گمنام اگر چه نامدار باشند، اما در این جهان گمنام هستند" مقام معظم رهبری نیز می فرمایند "برای وزارت اطلاعات دعا می‌کنم، چرا که با تلاش‌های ارزشمندی که انجام می دهد از مردم این کشور، ارزش‌های انقلاب اسلامی و آرمان امام راحل دفاع می کند".
تاریخچه وزارت اطلاعات
با پيروزی انقلاب اسلامی نيروهای مردمی در محله ها، كلانتری ها، مساجد و مراكز پيش‌آهنگی و كانون‌های جوانان كميته‌های مردمی تشكيل شدند.
هر كميته هم در حد خودش ضمن كارهای امنيتی جاری به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداخت و عمدتاً در زمينه اطلاعات داخلی واحدی در هر كميته به نام واحد اطلاعات شكل گرفته بود، به دليل عدم تمركز و هماهنگی، نهادهای مختلف همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره اطلاعات نخست وزيری، کميته های انقلاب، قضات و... برای خود كار اطلاعاتی می‌كردند.
پس از گذشت يك سال از پيروزی انقلاب، عملاً امور اطلاعاتی و امنيتی گسترده و گسترده‌تر می‌شد و پراكندگی‌ها و تداخل‌هايی كه به طور طبيعی از اين پراكندگی‌ها نشأت می‌گرفت در كارها اخلال ايجاد می‌كرد، از اين رو دفتر اطلاعات نخست‌وزيری با ابتكار شهيد رجايی شكل گرفت و امور اطلاعاتی ميان سپاه، ارتش، كميته و شهربانی تقسيم شد، سرانجام لايحه تشکيل وزارت اطلاعات در سال 1362 توسط دولت وقت تهيه و مورد تصويب مجلس قرار گرفت و حجت الاسلام و المسلمين محمد محمدی ری شهری به عنوان نخستین وزير اطلاعات جمهوری اسلامی تصدی اين وزارتخانه را برعهده گرفت.
عملکردهای تحسین برانگیز نیروهای امنیتی ایران
وزارت اطلاعات از زمان تأسیس تا به امروز نقش مهمی در ایجاد امنیت و حفظ جمهوری اسلامی داشته است و سربازان گمنام این وزارتخانه وظیفه پاسداری و حفظ امنیت جمهوری اسلامی را در مقابل تهدیدات دشمنان و خرابکاری مخالفان جمهوری اسلامی بر عهده داشته‌اند.
نیروهای اطلاعاتی، مؤمن و حرفه ای این وزارتخانه با اجرای گسترده‌ترین پروژه‌های عملیاتی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مقابله با ترور و قاچاق و... همواره تحسین و تعجب کشورهای جهان را بر انگیخته‌اند.
پروژه‌هایی مانند: زمین گیر کردن پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین و جاسوسی آمریکا، دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله و خاتمه دادن به جنایات آنها، کنترل حوادث بعد از انتخابات و ... دستگاه اطلاعاتی ایران را به مقتدرترین و کارآمدترین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جهان تبدیل کرده است.
نقش سربازان گمنام در رشد و اعتلای ایران اسلامی
دستگیری عاملان ترورهای شخصیت های علمی و هسته‌ای کشور در کمترین زمان و کشف روابط این افراد با سرویس‌های اطلاعاتی غرب و رژیم صهیونیستی، هشدارهای لازم برای پیشگیری از به دام افتادن در تورهای سرویس های جاسوسی، خنثی‌سازی توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان و سرویس های اطلاعاتی موساد و سیا، نفوذ و ضربه زدن به شبکه های امنیتی آنان، دستگیری جاسوسان سرویس های اطلاعاتی سیا و موساد در کشور به ویژه در تهران از دیگر عملکردهای تحسین برانگیز وزارت اطلاعات است.
از آنجا که امنیت لازمه ی توسعه و سرمایه گذاری است، در چارچوب کارهای توسعه ای نظام جمهوری اسلامی ایران، اگر سرمایه گذار یا تولیدکننده، امنیت نداشته باشد ارزشی ندارد، بر این اساس، سربازان گمنام امام زمان (عج) همواره و بدون کمترین چشم داشت و توقعی برای عزت و عظمت نظام و تأمین آرامش و امنیت مردم تلاش و مجاهدت می‌کنند.
مبارزه با معضل بزرگ مواد مخدر، شناسایی و انهدام باندهای بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر و کشف و ضبط انواع مواد مخدر، مبارزه با مفاسد اقتصادی و برخورد قاطع و موثر با آن، صیانت از حقوق مردم و بیت المال، فراهم کردن بستر رشد و توسعه اقتصادی ، تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، شناسایی و رفع موانع پنهان موجود در مسیر توسعه اقتصادی، بسترسازی مناسب برای حمایت از نیروهای کارآمد، متخصص و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت مشارکت فعال در عرصه‌های اقتصادی با هدف خدمت رسانی بهینه به مردم، صیانت و محافظت از دستاوردهای گذشته، هشیاری در مقابل توطئه ها، رصد اتفاقات، صیانت از آرمان ها و ارزش های انقلاب، نظام و دفاع از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی کشور، حراست از اسلامیت و جمهوریت نظام، تأمین آرامش و امنیت و ... از جمله اقدامات بزرگ و قابل توجه دستگاه اطلاعاتی کشورمان بوده است.
عملکرد موفق و مؤثر سربازان گمنام امام زمان (عج) در سطح کشور به گونه ای بوده که امروز نقش برجسته و مهمی را در حوزه های سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای رشد و اعتلای ایران اسلامی و رفاه و آسایش بیش از پیش مردم برعهده دارند.
مهمتر از همه اینکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با اشراف بر لایه های درونی گروهک‌ها و توطئه گران خدمات ارزشمندی برای نظام اسلامی انجام داده اند و در هر زمان با اقدامات به موقع از نفوذ خرابکاران به مراکز حساس و مراکز هسته ای کشورمان جلوگیری کرده‌اند و باید از این سربازان گمنام تقدیر شود.
در مجموع می توان گفت، سربازان گمنام امام زمان (عج) همواره خود را در برابر نظام و مردم مسئول می دانند و ضمن تلاش برای برقراری ارتباط و تعامل منطقی با نخبگان در حوزه های مختلف، همواره موجب عزت، اقتدار، امنیت و افتخار این نظام شده اند.
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سرویس اطلاعاتی بی مانند در جهان، نقش ممتاز و برجسته ای را در راستای صیانت از ارزش ها و آرمان های والای انقلاب اسلامی در عرصه بین المللی برعهده داشته است.

بیایید قدردان این امنیت باشیم
فرزندم قدردان آرامش امروزت باش، تحصیل امروز تو و آرامش فرداهایت در پناه خدمات نیروهای خدوم امنیتی و اطلاعاتی است.
کودکم لبخند امروز تو که در پس شیطنت‌ها و بازی‌های کودکانه‌ات شکل می‌گیرد، پاسداری و حفظ امنیت مردان مرد روزگار را به نمایش می‌گذارد.
همسرم، رفاه، آسایش و آرامش امروز تو در زمینه‌های مختلف در سایه‌ی هوشیاری، بصیرت و مجاهدت های خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) محقق شده است.
مردمم فضای امن و آرام کسب و کارتان، گواه تلاش‌های بدنه امنیتی و اطلاعاتیست، که همواره در راستای رشد و اعتلای ایران اسلامی کوشیده اند.
پس بیایید قدردان این امنیت باشیم و از آنان که در برقراری این امنیت سهیم بوده اند و همواره آرامش و آسایش را برایمان به ارمغان آورده آورده اند، سپاسگزاریم، باشد که در پناه ایزد منان، موفق، مؤید، پاینده و پیروز باشند.

نوشتن دیدگاه