دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17700
منتشر شده در یکشنبه, 08 فروردين 1400 23:20
تعداد دیدگاه: 0

بشرازگذشته های بسیار دور،یا به تعبیری صریح تر،ازابتدای خلقت نیازمند حفاظت و حراست ازجان و مال خود بوده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شاید درادوارمختلف حیات بشری اهمیت و ضرورت تامین امنیت ویژگی ها واقتضائات خاص زمان خود را داشته است،چراکه این مهم درهیچ دوره ازحیات بشری مورد غفلت نبوده است.
با افزایش جمعیت بشر و تنوع سلیقه ها و نگرش های زندگی،آنچه بیش ازهمه درکانون توجه تمدنهای بشری قرارداشته است مقوله تامین امنیت وحفاظت و حراست از مرزهای جغرافیایی و مسکونی خود بوده است.مرزهایی ازمحدوده یک قلعه و برج گرفته تا قلمروگسترده.
با گذشت زمان و افزایش چشمگیرجمعیت بشر و توسعه تمدنها وشکل گیری کشورها،ماهیت تامین امنیت نیزازشکل دفاع دربرابرحیوانات وتهدیدات طبیعی ومحیطی به گستره فراگیرترو پیچیده تری کشیده شد و ضرورت ایجاد لایه های امنیتی برای ادامه حیات و بقای نسل بشری مورد توجه بیشتری قرارگرفت.
دراین میان مولفه قدرت نیز با امنیت عجین شد وهرتمدن و کشوری که ظرفیت حفاظت بیشتراز خودرا داشت دوام وبقا واستمرار بیشتری را نیزشاهد بود.
با گذشت نسل ها و قرن ها، ماهیت امنیت نیزدرجهان معاصر از شکل بدوی و قدرت زور و بازو به نگرش های مدرن تغییرپیدا کرد و مقوله امنیت برای بشرهزاره سوم به مثابه اکسیژن برای ادامه حیات گردید .
این مهم تاآنجا پیش رفت که کشورها اولویت اول منابع ومنافع خود را برتامین هرچه بیشترامنیت دربرابرتهاجمات داخلی و خارجی قراردادند.
لذاامروزه این مولفه به عنوان پیش نیازدوام وقوام یک سرزمین مورد اجماع نظرهمگانی است بطوریکه واژه اقتدار و قدرتمندی یک کشور بدون پشتوانه امنیت پایداربرای ساکنانش امری بی معنی وعاری از واقعیت است.
اگرچه به واسطه پیچیدگی تهدیدات دردنیای امروزی کشورها برای تامین امنیت خود منابع کلان و بی شماری راصرف خرید جنگ افزارها وتشکیل ارتش های میلیونی می نمایند،اما این رویکرد نیزبه خودی خود ضامن تامین امنیت پایدار برای یک سرزمین نخواهد بود.
آنچه تکمیل کننده وتامین کننده امنیت پایداراست بدون شک یک بازوی تشکیلاتی قوی و زبده و سازمان یافته است تا بتواند با رصد دقیق همه عوامل مخل امنیت، پیش ازآنکه کاربه لشکرکشی واستفاده ازجنگ افزارها گردد با نگاهی پیشگیرانه نسبت به خنثی سازی آن اقدام نماید که قطعا تامین امنیت دراین مقطع اهمیت راهبردی خود را نشان می دهد چراکه اگرازاین سطح عبورکرده وتهدیدات عینیت خود را بروز دهند هراقدامی صرفا جنبه مقابله ای دارد و نقض امنیت شهروندان تلقی می شود.
سخن ازتشکیلات سازمانی و منسجم که به میان آمد نگاه ها ناخودآگاه بر تشکیلات وسازمانهای اطلاعاتی امنیتی متمرکزمی شود. اینکه چه تشکیلات و نفراتی دراین عرصه با نگاه نافذ وتیزبین خود پیش ازآنکه یک تهدید به بارنشسته و خسارتی را متوجه جان و مال مردم نماید همه وجوه آن را درنطفه خنثی نماید.
هفته سربازان گمنام امام زمان(عج) فرصت مناسبی است تا با رمزگشایی ازآنچه عامل ایجاد امنیت پایداراست از تلاشهای خستگی ناپذید این عزیزان به نحوشایسته قدردانی شود.کسانی که با پذیرش ریسک جان خود همواره درخط مقدم برخورد باعوامل ضد امنیتی که شاخص ترین آن تهدیدات تروریستی است قراردارند تا ارمغان جانفشانی و ایثارگری آنان، آسایش و رفاه آحاد جامعه باشد.
قطعا امنیت مثال زدنی ایران اسلامی درمقاطع مختلف پس ازپیروزی انقلاب اسلامی تاکنون که منطقه خاورمیانه جولانگاه گروهای تروریستی و تکفیری شده است نه یک ادعای داخلی که مورد تاکید وتحسین همه کشورها حتی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم قراردارد. به تعبیری یک واقعیت عینی واظهرمن الشمس است که ایران با ثبات ترین و امن ترین کشور، نه درسطح خاورمیانه بلکه جهان امروزی است.
دریک نگاه تشبیهی میوه شیرین امنیت محصول تلاشهای خستگی ناپذیرباغبانانی است که دردفع هرنوع آفتی فعالانه ومقتدرانه و متبحرانه حضور دارند.
دستاوردهای سربازان گمنام امام زمان(عج) نه تنها موجب آسایش و رفاه وتامین حفظ جان ومال و ناموس مردم است که موجب ثبات اقتصادی واجتماعی نیزگردیده است و شمول برکات این سرمایه ارزشمند انسانی بسیار فراوان است.
به پاس موهبت ارزشمند امنیت ، خداوند منان را شاکریم که نعمت برخورداری ازسربازان ومجاهدان فی سبیل الله را درتشکیلات ولایی وزارت اطلاعات، نصیب مردم ایران اسلامی نموده است.
این سرمایه ارزشمند مرهون خلوص، ولایتمداری و جانفشانی سربازان گمنام امام زمان(عج) است که با توکل به خداوند منان واستعانت از رهنمود های امام راحل و رهبری معظم انقلاب، هوشیارانه و مقتدر دردفاع از کیان این آب و خاک مقتدر و سربلند هستند. گام هایتان استوارباد.

نوشتن دیدگاه