شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14862
منتشر شده در چهارشنبه, 16 مهر 1399 16:37
تعداد دیدگاه: 0
رییس جمهور در جلسه هیات دولت عنوان کرد:

رییس جمهور با بیان اینکه همه باید بدون استثنا تابع پروتکل های بهداشتی باشند، بر اجرای طرح الزام "استفاده از ماسک از خانه تا خانه" تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز, به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، گفت: خداوند اراده کرد که اربعین نیز همانند عاشورا و همانند مناسک حج ابراهیمی، زنده بماند و مردم کشورمان نیز همه ساله برای زنده نگه داشتن این روز و یادِ شهدای کربلا در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند، اما امسال با درک شرایط خاص حاکم بر جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا عزاداری ‌های خود را بدون آیین‌ های دینی مرسوم از جمله پیاده‌ روی، با حزن و سوز بیشتر به جای می ‌آورند و برای ایجاد گشایش و رفع خطر بیماری کرونا دعا می ‌کنند.

رییس جمهور افزود: مردم ما در سال های گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ ها و ماهها پیش خودشان را آماده می ‌کردند و امسال هم دلشان می‌ خواست در آن راهپیمایی حیات بخش شرکت کنند، اما اینجا ترکیب عقل و عشق است، آن کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند. با عشق و محبت امام حسین الان هم انسان می تواند به سمت کربلا راه بیفتد ولی عقل به ما می ‌گوید در این شرایط باید پروتکل ‌های بهداشتی را حفظ کنید و این برای ما قابل جمع است.

دکتر روحانی با بیان اینکه فردا در خانه ‌هایمان در جمع‌ های کوچک ‌مان زیارت اربعین را زمزمه می ‌کنیم، گفت: رهبر ما به عنوان آموزگار ما در این میدان است که ایشان در حسینیه تنها می‌ نشیند و این زیارت را گوش می‌ کند و به ما درس می ‌دهد که چگونه می ‌توانیم عشق به امام حسین و خاندان رسالت را با وظیفه دینی که امروز بر دوش و بر عهده داریم در کنار هم جمع کنیم.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت کشور متاثر از همه ‌گیری کرونا و تحریم‌ های بی‌ سابقه بیان کرد: نباید چشمانمان را بر روی شرایط موجود ببندیم و به هر بهانه ‌ای سیل انتقادات را به سمت دولت روانه کنیم. همه مسئولان دولت با تمام توان مشغول تلاش هستند و شاهد آن همین طرح‌ ها و پروژه‌ های عمرانی و اشتغال زایی بود که به مناسبت روز روستا افتتاح شد و طرح ‌هایی است که روزهای پنجشنبه هر هفته افتتاح می ‌شود و تا پایان دولت ادامه خواهد یافت.

تاکید بر اهمیت رعایت دقیق دستورالعمل‌ ها و پروتکل ‌های بهداشتی از سوی همه آحاد جامعه

دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت رعایت دقیق دستورالعمل‌ ها و پروتکل‌ های بهداشتی از سوی همه آحاد جامعه، عمل به مقررات بهداشتی را وظیفه ‌ای ملی، قانونی، عقلی و شرعی عنوان کرد و گفت: همه موظف هستیم پروتکل ‌های بهداشتی را رعایت کنیم و هیچکس به هیچ دلیلی حق ندارد این مقررات را نقض کند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات عمرانی در کشور، گفت: بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنها قبل از این دولت 650هزار نفر بوده، تا اوایل امسال یک میلیون و 278 هزار بوده، یک و نیم میلیون هم روز دوشنبه بر این طرح اضافه کردیم و الان تقریبا 2میلیون و 800 هزار شده است. خانواده ‌های روستایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، در زمان بازنشستگی در زمان ازکار افتادگی می ‌توانند از این بیمه استفاده کنند.

رییس جمهور عنوان کرد: خدمت ملت عزیز و بزرگوار ایران عرض می ‌کنم یک ساعت یک مسئول دولتی دست روی دست نگذاشته است. دارم می ‌بینم. از صبح تا پایان شب تلاش می ‌کنند. صبح اول وقت سر کارند و ساعت 11 ، 12 شب هم کار می ‌کنند همه تلاش و کار می‌ کنند. جنگ است. در میدان جنگ اداره کشور، آباد کردن روستاها، تأمین آب، برق و گاز و همه خدمات مردم. ارتباطات، تلفن، امکانات و اینکه امروز می ‌بینیم شرکت ‌های دانش ‌بنیان ما که در این دولت 5 هزار شرکت دانش ‌بنیان ایجاد شده است. همه کار می ‌کنند. الان بسیاری از نیازمندی‌ های کشور حتی در بهداشت و درمان، در نیازمندی‌های اتاق ویژه و آی‌سی‌یوها را همین شرکت‌ها تأمین می‌کنند.

وی گفت: همه مردم و مسئولین بدون استثناء همه باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثنایی نداریم. این تأکید رهبری معظم انقلاب است. این قانون کشور، وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است.

دکتر روحانی تاکید کرد: همه باید پروتکل‌ را رعایت کنیم. هیچکس نمی ‌تواند از این پروتکل ها تخلف کند. پروتکل بهداشتی را اگر زیر پا بگذاریم، اهمیت ندهیم، خداوند به ما عقل داده، با عقل موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم. خود شرع و قانون و شرایط بهداشت جهانی هم همین را به ما می ‌گوید.

وی ادامه داد: در شرایط سختی هستیم. شما می ‌بینید حتی کشورهای پیشرفته و اروپایی، آنها هم گرفتارند و دچار مشکل هستند و آنها هم بدون همکاری پیش نمی ‌روند. هر جا که امروز رشد فرهنگی و اجتماعی باشد، بر کرونا پیروز می‌شوند، هر جا که خدای ناکرده رشد فرهنگی، اجتماعی پایین بیاید، به قانون و مقررات توجه نکنند، به مقررات ستاد ملی کرونا توجه نکنند، مشکل ایجاد می‌ شود.

وی گفت: در تمام مواردی که در طول این مدت شک کردم، خودم از ستاد ملی کرونا سوال کردم. گفتم که این کار را بکنم یا نکنم. این جلسه را بگذارم یا نگذارم. این اجتماع را انجام بدهم، این سمینار باشد، یا نباشد، هر چه آنها دستور دادند، عمل کردم. این وظیفه دینی و شرعی ماست و همه باید عمل کنیم.

دکتر روحانی بیان کرد: باید به عقل، به دستورات شرع و پروتکل‌ بهداشتی ‌مان عمل کنیم و به همین دلیل ان‌شاءالله امروز بعد از ظهر مقررات سخت ‌تری را در کمیته ‌ای که داریم، بحث و تصویب خواهیم کرد و ان‌شاء الله شنبه در ستاد ملی کرونا مصوب می ‌کنیم.

وی اظهار کرد: صدا و سیما، روزنامه‌ ها، مردم، فرهیختگان، پزشکان، همه واقعیت را برای مردم توضیح بیشتر بدهند، مردم آماده باشند. نمی ‌خواهیم به مردم سخت‌ گیری شود، اما چاره ‌ای نیست. در شرایط فعلی که هستیم چاره‌ای نداریم جز اینکه سخت‌ گیری‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر کنیم. می ‌دانیم تعطیل کردن برخی از کسب و کارها در یک هفته یا کمتر و بیشتر برای مردم زحمت درست می ‌کند، اما چاره ‌ای نداریم، جز این راهی برای ما وجود ندارد.

رییس جمهور تاکید کرد: لااقل می‌خواهیم روی مسأله استفاده از ماسک از خانه تا خانه، به عنوان یک اصل مهم، تأکید داشته باشیم. مقرراتی برای آن مصوب کنیم و ان‌شاء الله از هفته آینده اجرا کنیم. مرحله اول از شنبه اجرا می ‌شود و اگر دیدیم لازم است مراحل بعد را هم اجرا می‌ کنیم. البته این مرحله برای تهران بزرگ است و اگر لازم بود برای استان ‌های دیگر هم باید اجرایی و عملیاتی کنیم.

دکتر روحانی در پایان گفت: ان‌شاء الله همه ما در پناه قانون و مقررات و مصوبات و پروتکل و یاری دادن همدیگر در این شرایط سخت بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و ان‌شاء الله این ایام هم با شرایط بهداشتی، عزاداری سالار شهیدان را مدنظر قرار دهیم.

نوشتن دیدگاه