يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24573
منتشر شده در چهارشنبه, 29 شهریور 1402 18:55
تعداد دیدگاه: 0

پزشک و متخصص طب ایرانی اصلاح سبک زندگی بر اساس منابع طب ایرانی را مهمترین راهکار برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر دانست و گفت: بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر سجاد صادقی، پزشک و متخصص طب ایرانی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به افزایش بیماری فراموشی و آلزایمر در جامعه امروز و لزوم تفکیک این دو بیماری، گفت: وقتی صحبت از آلزایمر می‌کنیم یعنی یک بیماری مغزی پیشرونده که عمدتاً در سنین بالا یعنی 60- 65 به بالا اتفاق می‌افتد و کارکردهای ذهنی مغز مثل قدرت تصمیم گیری، قضاوت و... را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه فراموشی می‌تواند علامت شروع یک بیماری مثل آلزایمر یا بیماری‌ های دیگر مثل افسردگی و اضطراب یا حتی مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل آهن باشد، افزود: علائم فراموشی مشخص است؛ مثلاً زمانی که فرد در بخاطر سپردن اسامی اشخاص و به یاد آوردن شماره تلفن ‌هایی که قبلاً در حفظ و یادآوری آن‌ ها مشکلی نداشت، دچار مشکل شده و سیر فراموشی روز به روز بیشتر شود، به ویژه اگر در خانواده و اقوام درجه یک بیمار آلزایمری داشته باشد نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد.

این پزشک متخصص طب ایرانی تصریح کرد: زمانی که احساس کردید دچار فراموشی می ‌شوید باید آرامش خود را حفظ کنید و پزشکان هم در بکار بردن اصطلاح آلزایمر، مقداری احتیاط کنند چون زمانی که برچسب آلزایمر را به بیمار می‌ زنیم، فرد دچار تشویش و اضطراب شده و ممکن است بیماری تشدید شود.

دکتر صادقی در خصوص راهکارهای طب ایرانی در درمان آلزایمر اظهار داشت: طب ایرانی عمدتا سلامت‌ محور است چه در پیشگیری و چه درمان بیماری آلزایمر و این نکته مهمی است که هرچه زودتر برای پیشگیری و درمان آلزایمر اقدام شود، موفقیت آن بیشتر است. افرادی که در سنین جوانی یا میا‌نسالی علائمی از آلزایمر را مشاهده می کنند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند. متاسفانه آلزایمر در مراحل پیشرفته درمان استانداردی ندارد و بیشتر بر روی کنترل علائم بیمار تمرکز می ‌شود.

وی با بیان اینکه در طب‌ ایرانی سبک ‌زندگی برای افراد سالم، دچار فراموشی شده و در معرض بیماری آلزایمر بسیار اهمیت دارد، گفت: در مرحله اول تنظیم خواب، امری ضروری است به ویژه خواب شبانه برای عملکرد مغز مهم است و افراد باید حتی الامکان از ساعت 10 شب، استراحت کنند البته خواب بعد از ظهر، بعد از غذا و در هنگام غروب آفتاب، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن ضرر دارد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی در سلامت، یادآور شد: اگر سالمندان ورزش کنند، کارکردهای ذهنی شان افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در جامعه ما، مقداری ورزش کمرنگ شده و بیماری‌ های مختلف در حال شیوع است. همچنین کنترل استرس در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر و فراموشی، اهمیت زیادی دارد چون زمانی که آرامش داشته باشیم، حضور ذهن بیشتری و یادگیری بهتری هم داریم.

دکتر صادقی تصریح کرد: برخی پرهیزها برای افرادی که در معرض فراموشی و یا آلزایمر قرار دارند در منابع طب ایرانی مانند پرهیز از مصرف ترشیجات وجود دارد البته پیاز و سیر هم با وجود اینکه بسیار خوب هستند اما مصرف خام آن‌ها برای کسانی که فراموشی دارند، مفید نیست. همچنین کسانی که طبع سردی دارند باید از سردیجات مثل ماست، دوغ، آب سرد، خیار و گوجه فرنگی پرهیز کنند. همچنین مصرف فست فود و خوراکی‌هایی که حاوی مواد نگه دارنده هستند، برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن مضر است.

وی با بیان این‌که بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم، گفت: مویز به عنوان یک خوراکی مقوی مغز می تواند به ویژه برای کودکان و کسانی که زیاد از مغزشان کار می‌کشند. جایگزین تنقلات بازاری شود. زنجبیل هم مقوی حافظه است البته افرادی که گرم مزاج هستند یا حملات آسمی دارند و یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، نباید از زنجبیل استفاده کنند. مربای گل سرخ نیز می‌تواند به کاهش اضطراب و تنش ها و افزایش حافظه کمک کند. خوراکی‌هایی مثل حریره بادام به همراه هل و دارچین و پودر گل سرخ نیز بسیار برای حافظه مفید است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه