شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24726
منتشر شده در چهارشنبه, 26 مهر 1402 00:40
تعداد دیدگاه: 0
هیس! مسئولان در حال توجیه هستند؛
مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهرداری

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در خصوص ابراز نگرانی شهروندان در خصوص عدم پاکیزگی اصفهان همچون گذشته، آن را نتیجه تغییر ساعات کاری در تابستان خواند و گفت : برای صرفه جویی در مصرف برق ساعات کاری را از 6 صبح اعلام کردند و پیش از آنکه ما شهر را از شرکت های خدماتی تحویل بگیریم، شهروندان به...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، در زیر گفت و گوی خبرنگار ما با مهدی بقایی را از نظر می گذرانیم:

آقای بقایی به عنوان اولین سئوال، از سامانه اصپاک بگویید، این سامانه چیشت؟ چه کارآیی دارد؟

«اصپاک»، سامانه ای است برای جمع آوری پسماند خانوارهای اصفهانی و به لحاظ پشتوانه و پشتیبانی تفاوت‌هایی با دیگر نرم‌افزارهای مشابه خود دارد و این جز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان محقق نشده است.

بنده به شخصه امیدوارم سامانه «اصپاک» تحول عظیم و خوبی را در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک و البته در ادامه در بخش جمع‌آوری پسماند تَر داشته باشد، حرکت به سمت هوشمندی از افق‌های آینده این مجموعه است.

اکنون بسیاری از سامانه های مشابه همین کارها را انجام می دهند، تمایز شاخص این سامانه با دیگر سامانه ها چیست؟

خلاقیت و نوآوری از مهمترین اقداماتی است که در این سامانه شاهد آن هستیم، چون خلاقیت باهث ترغیب شهروندان و به نوعی همراه کردن آن ها می شود، مثلا اقدام به جمع‌آوری پوست‌های میوه در روز جمعه، از تفاوت‌های و وجوه تمایز سامانه اصپاک، است، وارد شدن پسماند تر به موضوع هوشمندی، گام نخست در موضوع هوشمندی است.بسیاری از افراد در دهه ۸۰، فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند خشک از تر و تحویل آن را امری شدنی نمی‌دانستند، اما اکنون از نظر تفکیک پسماند در سطح کشور پیشتاز بوده، اگر چه هنوز فرهنگ‌سازی کاملی در بعضی موارد برای تفکیک سازی انجام نشده است.

آقای بقایی در حال حاضر شهروندان اصفهانی از وضعیت نظافت شهر چندان رضایتی ندارند، آیا در افق کاری شما برای تغییر وضع موجود برنامه ریزی صورت گرفته است؟

قطعا هر سازمانی برای خود چشم اندازی دارد و این چشم انداز رو به رشد تعریف می شود. ما نیز در چشم‌انداز و افقی که برای سال ۱۴۱۰ در حوزه خدمات شهری شهر اصفهان ترسیم کرده‌ایم، باید ۲۰۰ تن زباله شهر را کاهش دهیم، در این مسیر نیازمند مشارکت شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: در هر ۲۰۰ تن زباله، ۵۰ تن شیرابه، ۵۰ تن مواد سلولوزی، ۲۰ تا ۳۰ تن منسوجات و ۵۰ تا ۶۰ تن تفاله چایی وجود دارد که همه این موارد قابل جداسازی از پسماند تر است.

پس تائید می کنید که این وضعیت شهر برای شهروندان قابل قبول نیست؟

چنانچه اقناع‌سازی کامل برای شهروندان در این زمینه صورت گیرد، بی‌شک مردم در این مسیر کمک خواهند کرد، البته نقش رسانه‌ها نیز در امر فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند بسیار حائز اهمیت است. بگذارید یک موضوعی را اینجا تشریح کنم، ما قراردادی که با شرکت های خدماتی داریم اینطور است که ماموران آن ها از ساعت23 کارشان را در زمینه جمع آوری زباله آغاز می کنند و بر اساس نوبت بندی که صورت گرفته است تا ساعات ابتدایی روز این زباله ها را جمع آوری می کنند، ولی ما در تابستان شاهد این بودیم که برای صرفه جویی در مصرف برق، ساعات کاری ادارات از 6 صبح آغاز می شد و پیش از این که ماموران شرکت های طرف قرارداد شهرداری شهر را تحویل ما بدهند، کارمندان ادارات در خیابان ها و کوچه های شهر تردد می کردند و شاهد این صحنه های تجمیع زباله بودند.

البته نباید از بی مسئولیتی برخی از شهروندان نیز که در ساعات و روزهای غیر تعیین شده زباله های خود را بیرون می گذارند، گذشت. این هم معضلی است برای شهرداری.

خب می شد ماموران از ساعات زودتری کارشان را شروع کنند وشهر را زودتر تحویل دهند،چرا این اتفاق نیافتاد؟

نه اتفاقا نمی شد، چون در ساعات زودتر پیک ترافیک و تردد شهروندان در شهر می باشد که امکان این کار نبود. البته در مفاد قراردادها با پیمانکاران، به‌تازگی چند تغییر ایجاد شده است که یکی از این موارد، شست‌وشوی محلات توسط پیمانکاران است، به دلیل اینکه معضل زباله‌گردی در محلات رواج یافته و کیسه‌های زباله توسط این افراد باز می‌شود و شیرابه‌ها در محل زباله‌ها می‌ماند. در ۲۰ روز اخیر، ۵۰ درصد شهر اصفهان یک بار شست‌وشو شده است، همچنین برچسب‌زنی توسط پیمانکار بر کیسه زباله‌هایی که خارج از نوبت در محل قرار داده می‌شود، در قراردادها لحاظ شده است.همچنین باید گفت میزان ثبت نارضایتی شهروندان از وضعیت رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله‌های محلات در سامانه ۱۳۷، جزو تغییرات ایجاد شده در مفاد قراردادهای پیمانکاران است، به این نحو که بر اساس شکایت و نارضایتی شهروندان، جریمه‌هایی برای پیمانکاران لحاظ می‌شود.

شما به موضوع جمع آوری هوشمند پوست میه توسط سامانه اصپاک اشاره کردید، مگر تولید پوست میوه چه حجمی از زباله ها را تشکیل می دهد؟

بر اساس آمارها، روزانه ۲۰ تن میوه گندیده در زباله‌های شهری وجود دارد که این امر به فرهنگ استفاده مردم مرتبط بوده و می‌طلبد نسبت خرید میوه را به مصرف رعایت کنیم.

آقای بقایی وضعیت نیروی انسانی در معاونت خدمات شهری چطور است؟

یکی از مشکلات در حوزه رفت‌و روب و نظافت شهری، کمبود کارگر است، بر این اساس حرکت به سمت مکانیزاسیون را آغاز کرده ایم، بر این اساس امسال ۴۰ ماشین کم عرض را برای نظافت کوچه‌ها اختصاص دادیم.

همچنین تا یک ماه آینده نیز، نخستین ماشین جاروزنی کم عرض که در ایران تولید شده است را رونمایی خواهیم کرد، این حرکت، اقدام بسیار با ارزشی بوده که به کمک شرکت دانش بنیان انجام شده است.

براساس تجربه ای که دارید،چه زباله هایی بیشترین آسیب را به شهر می زنند؟

ته سیگارهایی که در نقاط مختلف شهر رها می‌شوند، جزو موضوعات آسیب‌زا است، زیرا علاوه بر اینکه جمع‌آوری آن مشکل بوده، موجب زیان برای خاک و گیاه‌های محیط‌های اطراف نیز می‌شود. ضمن اینکه چهره شهر را هم نا زیبا می کنند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

تنظیم گفت و گو :رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه