يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24278
منتشر شده در جمعه, 23 تیر 1402 18:14
تعداد دیدگاه: 0

«مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» شعار بهزیستی استان اصفهان در سال 1402 است که سیاست های این سازمان بر اساس همین شعار تعیین می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حیطه وظایف سازمان بهزیستی گسترده است و کنترل آسیب های اجتماعی که در راستای ماموریت های این سازمان هستند، ادعای ساده ای نیست که بشود روی کاغذ آن را بیان کرد و در عمل شاهد چیز دیگری بود، از این رو در زیر گفت و گو کردیم با ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان که آن را از نظر می گذرانیم:

 بسیاری از شهروندان با این که به نوعی با خدمات سازمان بهزیستی در ارتباط هستند، اما از نوع این خدمات بی اطلاع بوده و نمی دانند این خدمات را از کجا و به چه نحوی می گیرند، ممکن است در این زمینه توضیح دهید؟

این اداره در حوزه های تخصصی ارائه خدمات می‌کند، حوزه اول این اداره مربوط به توانبخشی است که نسبت به ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت و توان‌خواه اقدام می‌کند. معلولیت‌ها در پنج گروه ناشنوایی، نابینایی، ذهنی، جسمی‌حرکتی و اعصاب و روان تقسیم‌بندی می‌شوند و بخشی از مددجویان که حدود ۹۳ هزار نفر هستند، ترکیب چند معلولیتی دارند.

در حال حاضر۲۴۰ مرکز شامل ۶۶ مرکز شبانه‌روزی، ۱۲۶ مرکز روزانه، ۴۵ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های هدف می‌کنند. ۴۳۶۲ مددجوی نیازمند حمایت‌های خاص و ویژه از خدمات مراکز شبانه روزی، ۴۴۵۱ مددجو از مراکز روزانه، ۲۱۴۱ مددجو از خدمات مراکز ویزیت در منزل و ۴۵۰ مددجو از مراکز مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

در حوزه دوم فعالیت‌های اجتماعی بهزیستی، به افرادی خدمات ارائه می‌شود که هیچ معلولیتی ندارند، اما به صورت عمده به دلایلی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

استان اصفهان دارای یک شیرخوارگاه در مرکز استان است که در حال حاضر ۵۲ کودک که از بدو تولد و حتی از زایشگاه به این مراکز منتقل شده‌اند، در این مرکز سکونت دارند و تا حداکثر ۳ سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

چند خانه کودک و نوجوان در استان اصفهان فعال است؟

۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح استان دایر است که در آنها ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن، نگهداری می‌شود. سعی بر این است که عمده کودکان بدسرپرست درون خانواده خود نگهداری شوند و بر همین اساس، ۷۷۰ کودک به اقوام خود به جز پدر و مادر فاقد صلاحیت، واگذار شده‌اند که از آنها تحت عنوان امدادخواه یاد می‌شود و به آنها مستمری تعلق می‌گیرد.

یکی از مسائلی کا سازمان بهزیستی با آن دست و پنجه نرم می کند، موضوع فرزند خواندگی است، سال گذشته چند فرزند خوانده تحویل خانواده های متقاضی شد؟

سال گذشته 77 کودک تحویل خانواده های متقاضی شد، ولی کلا چیزی حدود 3 هزار خانواده متقاضی کودک هستند.

برای تحویل این کودکان به متقاضیان ساز و کار مشخصی وجود دارد؟

بله، اکنون سامانه‌ای مبنی بر درخواست قانونی فرزندخواندگی در حال فعالیت است. ۵۰ فرزند تحت عنوان امین موقت نیز به خانواده تحویل داده شده‌اند؛ در واقع حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

برای زنان خشونت دیده هم برنامه ای دارید؟

بله، در حال حاضرخانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای ۱۳ مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و در حال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.همچنین ۸۷۶۸ زن سرپرست خانوار و ارائه خدمات لازم به آنها در استان اصفهان در حال انجام است.

 برای چند قلو ها هم برنامه ای دارید؟

یکی از وظایفی که سازمان بهزیستی دارد، ارایه خدمات به چندقلو هاست و ۲۰۶۵ خانواده دارای فرزندان چندقلو تحت پوشش بهزیستی هستند و بنا به شرایط و تعداد فرزندان، مستمری به آنها پرداخت می‌شود.

 اگر بخواهید آسیب های اجتماعی در استان اصفهان را بر اساس اولویت آماری دسته بندی کنید، چگونه دسته بندی می کنید؟

به ترتیب کودک‌آزاری، همسرآزاری، تفکر خودکشی و فرار از منزل بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی در استان اصفهان است، به طوری که سال گذشته، ۱۱ هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ثبت ۴۴۰۳ تماس با این سامانه هستیم که نشان از افزایش تماس‌های حاصل شده با این سامانه دارد.

همچنین در سال گذشته ۱۲۴۲ بار تیم سیار اورژانس اجتماعی استان به مأموریت اعزام شده و این آمار در سه ماهه سال جاری برابر با ۸۵۴ بار است. ۷۰۹ مورد از مداخلات انجام شده اورژانس اجتماعی در سال گذشته و ۴۲۷ مورد از مداخلات سه ماهه سال جاری منجر به جداسازی شده است.

 کودکان کار همواره یکی از معضلات کلانشهرهایی همچون اصفهان بوده و هست، در این خصوص شما چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

می توان گفت فراوانی کودکان کار به خصوص در مرکز شهرها کاهش پیدا کرده است. مرکزی به منظور جذب و نگهداری کودکان کار در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد و طی این مدت، ۱۷۶ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش شده‌اند. جذب کودکان کار و خیابان، توانمندسازی، رفع نیازهای اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده، از اقدامات انجام شده برای این کودکان است.این مرکز ظرفیت نگهداری ۱۰۰ نفر را دارا است واعتقاد بر این است که در صورت افزایش فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری، شاهد کاهش آسیب‌دیدگان خواهیم بود.

ممنون از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید

 

 

گفت و گو از سپیده بارانی

نوشتن دیدگاه