يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24202
منتشر شده در دوشنبه, 05 تیر 1402 21:17
تعداد دیدگاه: 0
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور:

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران با کسب تجارب ارزشمندش به عنوان مرجعیتی در فعالیت‌های آموزشی، آگاهی افزایی، پاسداری و ظرفیت‌سازی ممتاز شناخته شده است.

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در تهران که در هتل لاله برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به نمایندگان متخصصان برجسته کشورهای عضو منطقه آسیای غربی و مرکزی گفت: از حضور موثر و ارزشمند شما در پنجمین نشست تخصصی شورای حکام به‌عنوان یکی مهمترین نشست‌های تخصصی در راستای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در منطقه آسیای غربی و مرکزی به مرکزیت تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران صمیمانه سپاسگزارم.

او تصریح کرد: میراث‌فرهنگی ناملموس روح فرهنگ یک ملت است که اگر نباشد، آنگاه دیگر میراث‌فرهنگی ملموسی در جهان متجلی نمی‌شود. به بیانی مصرح، میراث ملموس مولود میراث‌ناملموس ملت‌هاست و از ارزش‌های بی‌مانند هر جامعه و به اعتباری از ارکان حصول پیشرفت پایدار در جوامع صاحب هویت امروز بر شمرده می‌شود که به پشتوانه خرد و اندیشه انسان از دیرباز در نمودهایی چون دانش‌های مرتبط با کیهان و طبیعت هنر و مهارت‌های صنعتگری سنتی و برپایی حیاتی مملو از کردارهای اجتماعی وفاق آور و صلح آفرین همچون آیین‌ها و سنت‌ها و جشن‌ها و تجلی هنرهای اجرایی تبلور یافته و مبین رموز همزیستی‌های انسان مدار در طول تاریخ شده است.

دارابی افزود: این تجلیات پرشمار بی‌بدیل در منطقه آسیای غربی و مرکزی به پشتوانه فرهنگ متعالی ملت‌های هویتمند در طول تاریخ با انتقال هوشمندانه بین نسلی، حیات خود را ادامه داده و در دنیای امروز با قدرتی نرم و نافذ به منزله گران‌بهاترین داشته‌های انسانی رخ نموده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: بدون شک، پایداری تمدن‌های کهن ایران و توران و دیگر کشورهای پر پیشینه منطقه، وابسته به انتقال میراث ناملموس آن بوده که در این میان انتقال سینه به سینه و شفاهی این وجه از میراث نقشی چنان سرنوشت ساز داشته است.

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ میلادی به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس پیوسته است و یکی از فعال‌ترین کشورهای جهان در اجرای این کنوانسیون به شمار می‌رود. شمار قریب به سه هزار ثبت ملی میراث‌ناملموس و آمار بیست و یک‌گانه ثبت‌های جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس، مصادیق توفیق کشور در جامعه جهانی در حفظ هویت فرهنگی و مشارکت در تدوین پرونده‌های چند ملیتی در راستای ایجاد وفاق اجتماعی ملت‌هاست که در چارچوب کنوانسیون مذکور تحقق یافته است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی تأکید کرد: تأسیس مراکز مقوله دو تحت نظارت یونسکو اقدامی است مورد توجه کشورهای مختلف جهان، زیرا این کشورها از طریق این مراکز با ایفای نقشی، کانونی سیاست‌های فرهنگی خود و مناطق پیرامون را برنامه ریزی و هدایت می‌کنند و در عین حال از میراث فرهنگی ناملموس ویژه خود و آنچه با کشورهای دیگر به شکل مشترک دارند پاسداری می‌کنند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با کسب تجارب ارزشمندش به عنوان مرجعیتی در فعالیت‌های آموزشی، آگاهی افزایی، پاسداری و ظرفیت‌سازی ممتاز شناخته شده است. جغرافیای تعیین شده برای مرکز میراث ناملموس تهران ۲۴ کشور از کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد. این بدان معناست که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشورهای همسایه در آسیای مرکزی و غربی با برنامه‌ریزی اصولی مرکز میراث ناملموس تهران، می‌توانند در راستای هم افزایی منطقه‌ای و احترام متقابل میان ملت‌های عضو هدایت شوند و در گسترش صلح و توسعه پایدار نقشی کلیدی در منطقه را ایفا کنند.

دارابی گفت: اگرچه میراث فرهنگی ناملموس طی دو دهه گذشته در ادبیات بین‌المللی رواج یافته اما در مشرق زمین و به تبع آن در ایران اسلامی این مفهوم قرن‌هاست که مورد توجه است و تجلیات بی‌شمار آن در مناسک آداب و رسوم، دانش‌های سنتی زبان‌ها و هنرهای سنتی بومی و صنایع دستی با تنوعی کم نظیر متجلی هستند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: از این‌رو ایران افتخار دارد به عنوان نقطه‌ای کانونی در منطقه آسیای غربی و مرکزی و دارای توانایی ترویج نمادها و نمودهای غنی میراث‌فرهنگی ناملموس در پاسداری از این مقوله میراثی در کنار کشورهای عضور و بهره گیری از تجارب ارزشمند آنها با تدوین و اجرای برنامه‌های تخصصی برای پاسداری از هویت فرهنگی ملتها، تکریم میان صاحبان فرهنگ‌های گوناگون و صلح حاصل از آن را زمینه‌سازی کند و با ایجاد فرصت اشتراک‌گذاری میان آنها الگوهای موفق تعامل میان انسان، طبیعت و منابع سرزمینی را شناسایی نکند و برای تضمین پایداری آنها از طریق شبکه‌سازی درست تبادل تجارب را میسر کند.

او تصریح کرد: در این نشست با حضور نمایندگان کشورهای عضو و متخصصان برجسته میراث ناملموس از جامعه بین الملل بر آنیم تا ضمن برگزاری نخستین جلسه شورای حکام در توافقنامه جدید نسبت به تشکیل شورای جدید حکام، انتخاب اعضای متخصص جدید و شورای اجرایی اقدام و همچنین با تصویب برنامه‌های پیشنهادی به‌منظور پاسخ به نیاز کشورهای منطقه در نحوه ی صیانت از میراث ناملموس راهکارهای موثر و کارآمدی را در مسیر رونق اقتصاد معیشتی، پیشرفت و صلح پایدار زمینه‌سازی کنیم.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: امیدوارم در این نشست ضمن حصول نتایج مورد انتظار برای پاسداری هرچه بیشتر از میراث ناملموس کشورهای عضو منطقه تجربه‌ای موفق را رقم بزنیم و میزبانی شایسته برای این نشست تخصصی باشیم.

او ضمن قدردانی از مهندس ضرغامی برای حمایت‌های بی بدیل و توجهی که به مقوله میراث ناملموس و اولویت بخشی به موضوع پاسداری دارد، اظهار کرد: از سرپرست مرکز میراث ناملموس خانم آتوسا مومنی و همکارانش برای برگزاری این نشست سپاسگزارم و از حضور نمایندگان عالی‌قدرمان در جلسه حاضر از کمیسیون ملی یونسکو در ایران و لبنان آقای دکتر متکان و خانم دکتر نشابه و آقای فنگ جینگ نماینده دبیرکل کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو صمیمانه قدردانی می‌کنم.

دارابی در پایان از اعضای شورای حکام، اعضای متخصص شورای حکام و نمایندگان کشورهای عضو برای حضور پررنگ و فعال‌شان و از همکاران، معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه برای حمایت از مرکز میراث ناملموس تهران علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع‌ وزارت میراث‌فرهنگی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و حسین ساری مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل قدردانی کرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه