سه شنبه 18 ارديبهشت 1403, Tuesday 7 May 2024, مصادف با 28 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23276
منتشر شده در سه شنبه, 04 بهمن 1401 11:24
تعداد دیدگاه: 0

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت پرونده آیین سحرخوانی روستای پنداس در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/امیر حسین اکبری نژاد: عباس تراب زاده با اعلام این خبر افزود: روستای تاریخی پنداس، دارای آیین‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی غنی‌ای است که هر کدام به تنهایی می‌تواند میراثی گرانبها از گذشتگان باشد تا برای آیندگان به یادگار بماند.
وی سحرخوانی ماه رمضان را بارزترین آیین مردمان این روستا دانست و تصریح کرد: بر اساس سنتی دیرینه، هنگام سحر، صدای سحرخوانی یک یا دونفر در روستا به گوش می‌رسد که با خواندن دعاهای ویژه، اقدام به بیدار کردن مردم برای خوردن سحری و انجام واجبات اعمال سحر می‌نمایند.
تراب زاده افزود: سحرخوانان، افراد خوش‌صدایی هستند که پیش از آغاز سحر از خواب بیدار شده و با رفتن به پشت‌بام منازل خود یا قدم زدن در کوچه و معابر روستا و چراغ به دست با خواندن اشعار محلی و مذهبی مردم روستا را از فرا رسیدن وقت سحر با خبر می‌نمایند. گاهی نیز درب خانه‌ها را می‌زدند تا اهالی روستا خواب نمانده و برای سحر بیدار ‌شوند.
مسئول ثبت پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۱ رویداد فرهنگی _ مذهبی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی و دو اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده، ابراز داشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان در حال ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی است که مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان، گویش تعزیه‌خوان‌های روستای نشلج ، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران مطالعات و مستندنگاری شده و در دست بررسی برای ثبت ملی است.

دهیار روستای پنداس نیز با اشاره به اینکه این منطقه یکی از ارزشمندترین روستاهای شهرستان کاشان در فرهنگ، تاریخ و طبیعت است که ۳ اثر « قلعه ۴ برج صفویه ، تک برج دیده بانی از دوره قاجار و بقعه ابامحمودالدین انصاری» را در فهرست آثار ملی را دارد، بیان کرد: دهیاری روستای پنداس براساس برنامه پنج ساله ای که برای رسیدن به توسعه ی پایدار روستا تدوین نموده، خود را ملزم به حفظ این آیین ها و سنت ها دانسته و تمام توان خود را برای این میراث غنی به کار بسته و امید دارد این گنجینه های ارزشمند را به نیکی حفظ کند.
محمد محمدی سده، آیین و سنت سحرخوانی روستای پنداس را آیین جاودانه‌ای دانست که ریشه در تاریخ این روستا دارد و افزود: در گذشته، سحرخوانان در نقطه‌ای به نام «بوم‌جار» یعنی «محلی برای جار زدن و مکانی که حکم اطلاع رسانی برای اهالی» را داشته اذان می گفتند. این منطقه، نقطه مرکزی روستا بوده که صدا به دلیل برخورد با کوه‌های اطراف در تمام روستا پخش می‌شود و به وضوح شنیده می شده است.
محمدی ادامه داد: سحرخوان ها که اشعار مذهبی و سروده‌های شاعرانی معروفی چون «خواجه عبدالله انصاری» و «بابا طاهر» را با صدای بلند می‌خوانند ومردم روستا پس از خوردن سحری، نماز صبح را به جماعت در مسجد می‌خوانند.
محمدی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی اولین دفتر میراث‌بانی کشور در این روستا و با توجه به ارزش میراث فرهنگی نزد روستاییان این روستا بتواند طلایه دار معرفی، اشاعه و حفاظت از میراث فرهنگی باشد ./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه