يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23089
منتشر شده در سه شنبه, 13 دی 1401 10:57
تعداد دیدگاه: 0
معمار و مرمت‌گر برجسته خانه‌های تاریخی:

سیداکبر حلی در آئین بهره‌برداری از پروژه بهسازی خیابان باب الحوائج(ع) و دیگر معابر و بناهای بافت تاریخی فرهنگی، بیان کرد: تلاش‌های شهرداری کاشان در زمینه بافت تاریخی و بازار کاشان واقعا جای تشکر دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، وی با تأکید بر اینکه ارزش بافت تاریخی کمتر از تک بناها و مکان‌ها نیست، بیان کرد: گردشگران پیش از بازدید از بناهای تاریخی، با بافت و معابر بافت تاریخی مواجه می‌شوند.

این استاد معماری سنتی و اصیل، با تقدیر از شیوه اجرای مرمت و بهسازی معابر و بناها توسط شهرداری کاشان، از تمهیدات انجام گرفته در پروژه بهسازی خیابان باب الحوائج تمجید کرد و آن را بی‌سابقه خواند.

حلی افزود: با توجه به رانش طبیعی معابر بافت تاریخی به زمین‌‎های اطراف، در این پروژه با حفر دو کانال وسیع به ارتفاع 1.5 متر و بتن‌ریزی، از وقوع این رانش جلوگیری شده است.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات و نابسامانی‌های بصری غیرمتناسب با فضای اصیل شهر، خواستار توجه بیش از پیش متولیان امر به این معضل شد.

77 میلیارد ریال اعتبار صرف شده برای اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های بافت تاریخی فرهنگی

در حاشیه دیگر این مراسم سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان مطرح کرد؛ اعتبار صرف شده به منظور اجرای پروژه بهسازی خیابان باب الحوائج(ع) و دیگر بناها و معابر همزمان به بهره‌برداری رسیده را 7 میلیارد و 730 میلیون تومان ذکر کرد.

روح الله راعی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های بافت تاریخی فرهنگی، اعتبار صرف شده برای اجرا و بهره‌‌برداری از خیابان باب الحوائج را 43 میلیارد ریال ذکر کرد.

وی اضافه کرد: این اعتبار شامل اعتبار عمرانی و تأسیساتی است که اقداماتی نظیر 2700 متر مربع بلوک فرش و 480 متر مربع بتن ریزی سواره رو، 1600 متر مربع بلوک فرش و 95 متر مکعب بتن‌ریزی پیاده‌رو، 600 متر جدول گذاری و 600 متر کانیوو، 300 متر مربع سنگ تراورتن، 1350 متر مکعب شفته آهک را در کنار عملیات اجرای روشنایی معبر را در برمی‌گیرد.

سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان در ادامه به بهسازی بام تیمچه امین الدوله شامل 1500 متر مربع آواربرداری، 1700 متر مربع کاهگل دو لایه، شیب بندی بام اشاره و عنوان کرد: برای این عملیات بیش از 7 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

راعی اجرای فاز اول بهسازی مسیر کوچه ترک آباد، با انجام 400 متر مربع تخریب آسفالت و 400 متر مربع بلوک فرش با صرف اعتبار 2 میلیارد ریالی نیز یادآور شد.
وی، در خصوص فاز اول بهسازی مسیر گذر دروازه فین گفت: این مسیر با اعتباری 4.2 میلیارد ریال و با اقداماتی نظیر یک هزار متر مربع تخریب آسفالت و یک هزار متر مربع بلوک فرش بهسازی شده است.
به گفته وی، به منظور بهسازی مسیر کوی آب انبار صباغ نیز شامل 200 متر مربع تخریب کف و 200 متر مربع بلوک فرش، اعتبار یک میلیارد ریالی صرف شده است.

سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان با بیان اینکه اعتبار صرف شده برای بهسازی مسیر بازارچه سردار تا گذر میدان امیر، بیش از 9 میلیارد ریال بوده است گفت: این هزینه شامل 1600 متر مربع تخریب کف و 1900 متر مربع بلوک فرش است.

راعی، بدنه سازی سنتی و کف فرش مسجد بالابازار را با صرف اعتبار 1.5 میلیارد ریال و اقداماتی نظیر اجرای سنگ فرش، آجرکاشی، آجر واکوب و...یادآور شد. 
وی اعتبار صرف شده برای اجرای فاز اول بهسازی مسیر گذر آب انبار خان تا کوشک صفی و گذر تقی خان را به ترتیب 3.5 میلیارد ریال و 3.1 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: 900 متر مربع تخریب کف و بلوک فرش برای مسیر اول و 800 متر مربع تخریب کف و بلوک فرش برای مسیر دوم انجام شده است.

سرپرست منطقه یک شهرداری کاشان، با اشاره به اعتبار 3 میلیارد ریالی برای بهسازی خانه تاریخی طباطبایی‌ها، 700 متر مربع گچ کاری، 400 متر مربع بند کشی بام وحیاط، 300 متر مربع کاهگل بام و بدنه و 100 متر مربع بهسازی ختایی فرش بام را برخی از اقدامات در این پروژه برشمرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه