جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22704
منتشر شده در شنبه, 28 آبان 1401 15:42
تعداد دیدگاه: 0
 معاون شهردار مطرح کرد:

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان شکل‌گیری رصدخانه‌های شهری را در پاسخ به تغییر رویکردها به سمت «حکمروایی مطلوب» دانست و گفت: استقرار رصدخانه شهری نیازمند مشارکت همه نهادها و ذی‌نفعان دخیل در حوزه مدیریت شهری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سعید ابراهیمی در مراسم تکریم و معارفه مدیر پروژه رصدخانه شهری اصفهان، اظهار کرد: امروزه یکی از چالش‌های اساسی در بسیاری از شهرهای جهان برخوردار نبودن از سازوکارهای گردآوری داده و اطلاعات معتبر به عنوان سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است که این مسئله موجب روی آوردن شهرها به «رصدخانه‌های شهری» به عنوان کانون تجمیع اطلاعات در حوزه مدیریت شهری شده است.

وی تصریح کرد: رصدخانه شهری اصفهان از سال ۱۳۹۷ در پاسخ به چنین نیازی شکل گرفته و درصدد است به پایش مستمر شاخص‌های شهری در طول زمان بپردازد و زمینه تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد را فراهم کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: رصدخانه شهری اصفهان دارای محصولات و خدمات متنوعی نظیر داشبورد شاخص‌های شهری، محصولات چندرسانه‌ای، تولیدات نقشه‌محور، گزارش‌های رصدی موضوع‌محور، پلتفرم‌های مشارکت متخصصان و شهروندان و برگزاری نشست‌های تخصصی است.

ابراهیمی تصریح کرد: بعضی از این محصولات و خدمات محقق شده و سایر موارد نیز در دستور کار قرار دارد و به‌ تدریج روی درگاه اطلاع‌رسانی رصدخانه شهری به آدرس isfahanrasad.ir قرار می‌گیرد، به‌عنوان مثال داشبورد شاخص‌های شهری با عنوان «داده‌نمای اصفهان» راه‌اندازی شده است، همچنین در زمینه داده‌کاوی نیز «تحلیل داده‌های سامانه ۱۳۷ شهرداری» و «بررسی تصویر خیابان چهارباغ عباسی در شبکه‌های اجتماعی» انجام شده است.

وی با بیان اینکه داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های ارائه خدمات به شهروندان نظیر مرکز تماس ۱۳۷، ۱۲۵ یا اصفهان کارت به صورت رایگان در اختیار این مجموعه است، خاطرنشان کرد: در واقع ابزار داده‌کاوی کمک می‌کند از این فرصت برای تأمین اطلاعات شهری مورد نیاز با صرف هزینه‌ای اندک و در نهایت افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان شکل‌گیری رصدخانه‌های شهری را در پاسخ به تغییر رویکردها به سمت «حکمروایی مطلوب» دانست و خاطرنشان کرد: استقرار رصدخانه شهری نیازمند مشارکت همه نهادها و ذی‌نفعان دخیل در حوزه مدیریت شهری است.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به نیاز مستمر به داده و اطلاعات برای پایش و ارزیابی فرایندهای مدیریت شهری، انتظار داریم که رصدخانه‌های شهری نیز ساختارهای پایداری داشته باشند که این مهم، همکاری ذی‌نفعان در به اشتراک‌گذاری داده و پذیرش استانداردهای تولید و ثبت داده را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: از دیگر محصولات رصدخانه، «شناسنامه فرهنگی اجتماعی محلات شهر اصفهان» است که فاز اول آن در سال ۱۳۹۶ منتشر شد و فاز دوم آن با هدف تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به تشکیل باشگاه شهراندیشان، گفت: به همت مدیریت شهری و بر اساس طرح مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان باشگاه شهراندیشان به‌منظور ایجاد اجتماعات همبسته تخصصی در ارتباط با حوزه‌های موضوعی مرتبط با وظایف و کارکردهای مدیریت شهری، بنا نهادن سیاست‌های شورا بر خرد جمعی، نزدیک‌تر شدن ارتباط تصمیم‌گیران و خبرگان شهری جهت ارتقای سرمایه اجتماعی نهادهای شهری، توسعه فضای تبادل دوسویه دانش، اطلاعات و آموخته‌ها میان خبرگان و تصمیم‌گیران شهری، ترسیم تصویری واقعی از مشکلات شهر برای خبرگان و استفاده از مشاوره‌های آنان برای بهبود امور راه‌اندازی شد.

وی افزود: باشگاه شهراندیشان در چهار حوزه گفت‌وگوهای شهراندیشی، مناظره‌های شهری، تصمیم‌گیری جمعی شهراندیشان و شناسایی مسئله‌های شهری و ارائه ایده‌ها فعالیت می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه پیشنهاد اولیه باشگاه، تشکیل گروه‌های تخصصی موضوعی هم‌ارز با حوزه‌های مدیریت شهری است، تصریح کرد: بر این اساس، باشگاه با گروه‌های تخصصی شامل هوشمندسازی و حمل‌ونقل، فرهنگ، اجتماع و ورزش، بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری، عمران، معماری و شهرسازی، اقتصاد، حقوق و گردشگری، آب و مناطق کم‌برخوردار آغاز به کار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح‌بندی اعضا در دو شکل «برون‌باشگاهی» و «درون‌باشگاهی» انجام می‌شود؛ در شکل برون‌باشگاهی دستاوردها و رزومه افراد پیش از عضویت در باشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در سطح‌بندی درون‌باشگاهی جایگاه افراد بر اساس میزان فعالیت و سهیم‌شدن آن‌ها در باشگاه ارتقا می‌یابد.

بنا بر این گزارش، طی حکمی «مهدی آصالح»، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با حفظ سمت، به عنوان مدیر پروژه رصدخانه شهری اصفهان و «مرتضی نصوحی» به عنوان مدیر پروژه باشگاه شهراندیشان منصوب شدند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه