دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22366
منتشر شده در چهارشنبه, 20 مهر 1401 18:18
تعداد دیدگاه: 0
دیوان محاسبات واکنش نشان داد؛
نورصالحی اشراف کامل بر موضوع ندارد

دیوان محاسبات اصفهان اعلام کرد: بلوکه کردن اعتبارات پروژه قطار شهری اصفهان به مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان توسط دیوان محاسبات استان خلاف واقع بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایرنا: دیوان محاسبات استان اصفهان روز سه‌شنبه پیرو انتشار خبری به نقل از رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با عنوان "دیوان محاسبات، اعتبار تکمیل خط ۲ مترو اصفهان را بلوکه کرده است" اعلام کرد: " بازگشت به خبر منتشره مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در آن سایت درباره اظهارات آقای نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر بلوکه کردن اعتبارات پروژه مترو اصفهان به مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط دیوان محاسبات استان اصفهان، اعلام می‌دارد اظهارات وی خلاف واقع بوده و ناشی از عدم اشراف او نسبت به موضوع مطروحه است".

در ادامه این جوابیه آمده است: " لذا به استناد ماده ۲۳ قانون مطبوعات و به منظور تنویر افکار عمومی، واقعیت موضوع بر مبنای مفاد قانون بودجه، قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت و مهمترین گزارش نظارت مالی کشور (تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰) مستند به ماده ۱۰۴ قانون محاسبات عمومی به شرح زیر است:

اول، در راستای مفاد بند (ه) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اوراق مشارکت جهت پرداخت عملیات اجرایی احداث خط ۲ قطار شهری و خرید اتوبوس از وزارت کشور مجوز اخذ کرده لکن بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری یاد شده تا پایان دوره مالی اقدام موثری درباره فروش اوراق مشارکت انجام نداده است.

ثانیا، مطابق مفاد ماده (۱) قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، شهرداری مکلف بوده نسبت به انتشار و عرضه عمومی اوراق مذکور با نرخ ۱۸ درصد و باز پرداخت چهار ساله بین عموم مردم اقدام کند. بررسی‌های این دیوان حاکی از استنکاف شهرداری از انجام تکلیف مقنن در جهت مشارکت عموم مردم در تامین مالی پروژه های عمرانی با شرایط فوق از جمله قطار شهری بوده است و بر خلاف ماده یاد شده شهرداری اصفهان اقدام به فروش اوراق مشارکت در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به یک شرکت تامین سرمایه کرده و متاسفانه وجوه حاصل را به‌جای واریز به حساب های خزانه دستگاه اجرایی نزد بانک مرکزی به حساب های مفتوح شهرداری در بانک های خصوصی واریز کرده است که بمنظور پیشگیری از هرگونه سوء استفاده اجرای مفاد قوانین حاکم بر انتشار و فروش اوراق مشارکت به دستگاه اجرایی شفاها تذکر داده شده است".

اداره کل دیوان محاسبات استان اصفهان تاکید کرد: " طبق بررسی ها ترک فعل مدیران شهرداری و سرباز زدن از سیاست‌های توسعه ای شهر در جهت منافع عمومی محرز و مسلم است، به جهت حرفه ای و در راستای اقدامات پیشگیرانه و مشورتی دیوان محاسبات کشور به ایشان و کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی توصیه می شود تا قبل از احاطه به هر موضوع مالی و بدون استناد قانونی اظهار نظر نکنند، شایان ذکر است عملکرد شهرداری درباره هزینه کرد وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت در سنوات ماضی تحت رسیدگی این دیوان است".

بنا بر این گزارش؛ محمد نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان یکشنبه ۱۷ مهر جاری در جلسه علنی این شورا گفت: سال قبل ۷۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط دوم قطار شهری و همچنین خرید اتوبوس‌های جدید در نظر گرفتیم که ۲ ماه قبل به حساب شهرداری واریز شد اما دیوان محاسبات استان این رقم را بلوکه کرده و به همین دلیل هم تخصیص اعتبار برای طرح‌ مورد نظر دچار مشکل شده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان بدون اشاره به دلیل این اقدام دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم که باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شود، به خرید اتوبوس اختصاص دارد.

نورصالحی هشدار داد: در صورت تخصیص نیافتن رقم مذکور مجبور به اخذ وام خواهیم شد که سود اوراق مشارکت مضاعف آن ضرر مالی برای شهرداری و شهر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خرج نشدن اعتبار فعلی سبب کم ارزش شدن پول موجود می‌شود، از نمایندگان مجلس و مسوولان دیوان محاسبات درخواست کرد تا با رفع مشکل فعلی در راه اجرای هرچه سریعتر طرح‌های عمرانی شهر اصفهان سهیم باشند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی برای اجرای قطار شهری سخت و زمان‌بَر است و بدلیل میزان سود نه چندان بالای اوراق مشارکت، مردم تمایلی به خرید آن ندارند.

خط ۲ قطار شهری اصفهان که از سال ۹۴ آغاز شد، قرار بود هفت ساله اجرا شود که تاکنون بدلیل تنگنای مالی و افزایش چشمگیر هزینه‌ ساخت، مُحقق نشده است.

این خط که ۲۳ ایستگاه دارد به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر از شهرک دارک یا امام حسین(ع) در شمال محله زینبیه آغاز می‌شود، سپس به سمت جنوب، ایستگاه حافظ را به سمت خیابان آمادگاه دور می‌زند و پس از آن، به مسیر متروی غربی- شرقی مُنتهی می‌شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه