شنبه 1 ارديبهشت 1403, Saturday 20 April 2024, مصادف با 11 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17664
منتشر شده در جمعه, 06 فروردين 1400 17:38
تعداد دیدگاه: 0

این روزها موضوع لیست بستن برای ورود قدرتمندانه به انتخابات شورای شهر اصفهان نقل محافل سیاسی و بعضا غیر سیاسی، ولی فعال در زمینه مدیریت شهری است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به قلم کامران بهادر، همانطور که از قبل نیز پیش بینی می شد، دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا همراه با تنی چند از مستقلین این بار نیز ورودی جدی تر از بقیه ثبت نام کنندگان به موضوع انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان داشته و تلاش می کنند گوی سبقت را از رقیب بربایند.

آنطور که از شواهد امر نیز بر می آید، طبق روال سال های گذشته، هر طیف سیاسی و از پس آنان طیف های صنفی نیز لیست هایی را تهیه و برای کسب آراء در موعد مقرر به مردم ارائه می کنند تا بتوانند برای 4 سال از منظر نظر مردم، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان شوند.

هرچند که اصلاح طلبان برای ورود به این عرصه شرایط کمی متقاوت تری نسبت به سال 96 داشته و حداقل روی کاغذ آن هم به لطف عملکرد دولت که پشتوانه حمایتی سران اصلاحات را داشته و همچنین برخی انتقاد های جدی به مدیران شهری اصفهان که عمدتا از طیف اصلاحات هستند، از شانس کمتری برای رسیدن به تالار شورا برخوردارند، ولی آن ها نیز برنامه های خاص خودشان را دارند که به نظر می رسد این برنامه ها همگی در قالب ارائه یک لیست واحد خواهد بود و نهایتا می توان این امر را نیز محتمل دانست که برخی افراد شناخته نشده در این طیف سیاسی با پرچم مسقتل حرکت کرده و پس از راهیابی به شورای شهر، همراه با اصلاح طلبان گام بردارند.

چیزی شبیه شورای شهر سابق که حداقل سه عضو مستقل وشبه سلبریتی که هرچند از لیست "خط سوم" به شورا راه پیدا کرده بودند، ولی با سه عضو اصلاح طلب شورا یک اتحاد نسبی داشتند.

اما موضوع اصولگرایان کمی متفاوت تر است. آنها که خود را از پیش پیروز شده می پنداشتند، با هجوم نیروهای انقلابی و افراد نزدیک به این طیف مواجه شده اند که این بار نیز این رویه می تواند برای این جریان سیاسی مشکل آفرین شود.

به ویژه وقتی دبیر مجمع نیروهای انقلاب در استان اصفهان از تدوین شیوه نامه ای جهت تکمیل لیست انتخاباتی اصولگرایان و احتمال تکرار خاطرات لیست موسوم به نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی، زنده می شود، بی شک نگرانی هایی در این زمینه افزایش می یابد و باعث می شود لیست وحدت آفرین جای خود را به لیست واحد بدهد.

لذا با بررسی افراد ثبت نام کننده که تعداد آن ها در شهر اصفهان به 564 نفر رسیده است و احتمال رد صلاحیت تعدادی از آن ها، به نظر می رسد اصفهان برای انتخابات شورای اسلامی شهر آینده با تعداد حدود 450 تا 500 نفری مواجه باشد و از این تعداد می توان به عدد حدودا60 الی 65 نفری امهات و افراد شناخته شده رسید.

با این حساب پیش بینی این موضوع که اصلاح طلب ها با جمعیتی حدودا 25 نفره از افراد سرشناس شهر و اصولگرایان با جمعیتی بین 35 تا 40 نفری وارد کارزار رقابت شوند، موضوع خیلی دوری از بحث نیست.

البته در این دوره نباید از لیستی موسوم به "لیست بهار" که عمده آن از یاران و یا افراد مورد تائید محمود احمدی نژاد هستند نیز غافل شد که به نظر می رسد این لیست لحظه آخر توسط افراد مستقل و عمدتا ناشناس تشکیل خواهد شد که بی شک این اقدام معادله اصولگرایان و اصلاح طلب های اصفهان را تا حد زیادی به هم خواهد ریخت.

حال از بین 20 تا 25 نفر اصلاح طلبان می توان حدس زد که لیستی واحد و تجمیعی از افراد سرشناس مجرب و با سابقه و جوانانی جویای نام بسته خواهد شد تا هم بتوان روی برخی اقدامات قبلی که باعث رنجش جوانان این طیف شده بود سرپوش بگذارند، هم این که عدم ثبت نام "فتح اله معین" که حکمی شبیه پدرخوانده اصلاح طلب های اصفهانی را دارد، زمینه ای شود برای شکسته شدن برخی کاسه کوزه ها بر سر یک شاخه خاص از طیف اصلاحات.

اما در این میان، آنچه به نظر می رسد، تشتت بین جمعیت سرشناس اصولگرایانی خواهد بود که بزرگترین آفت آنان در شرایط کنونی، پیروز تلقی کردن خودشان در این انتخابات است.

تا این لحظه از اردوگاه اصولگرایان که می پندارند در قامت تیم فوتبال برزیل قرار است مقابل تیم ملی مالدیو ظاهر شوند، خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و این موضوع نگرانی نیروهای موسوم به نیروهای انقلاب را برانگیخته که به نظر می رسد بهترین شیوه برای رسیدن این جناح خاص سیاسی به وحدت در لیست، پرداختن به سوابق افراد، تخصص و توانمندی آن ها در مسائل مرتبط با اداره شهر، تعهد آنان و اجرای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب که همان جوان گرایی است، باشد.

چرا که در همین شرایط که خیلی از امور هنوز روشن نشده است، زمزمه هایی از ورود جبهه اصولگرایان اصفهان با لیست هایی با رویکرد خادمان محله با نگاه محله محوری ، سفیران خدمت با نگاه خدمت گزاران از بین مدیران شهری سابق ، روحانیون انقلابی ، جهادگران و گروه های جهادی و ... تحت عناوین لیست واحد نیروهای انقلاب ، نجبا ، رویش ، قرارگاه سلام ، وحدت ملی ، حماسه سازان سپاهان ، معلمان انقلابی ، خادمان زنده رود سپاهان و .... که در بخش زیادی از آن ها اسامی مشترک به چشم خواهد خورد، به گوش می رسد و این شرایط اصفهان را برای علاقمندان به این طیف سیاسی از مدیران شهری، مانند شهری کرده که از هر سوی آن دود سفید به هوا برخواسته و این معنی و مفهوم خوبی در انتخابات نخواهد داشت.

لذا پیشنهاد می گردد جمعیت چند ده نفری فعال و ثبت نام کرده برای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان در جبهه اصولگرایی هر چه سریعتر نسبت به رسیدن به یک لیست واحد اقدام کنند و این میسور نخواهد بود مگر با وسعت نظر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب از یک سو و تعامل برخی از اعضای فعال در این جبهه از سوی دیگر.

چرا که از بین این تعداد افراد فعال، اصفهان به یک لیست 13 نفره جهت راه یابی به پارلمان شهر نیاز دارد و بهترین روش نیز می تواند انتخاب اقناعی این اعضا باشد، به این شیوه که افراد مد نظر برنامه های تخصصی خود را همراه با راهکار های اجرایی آن ارائه نمایند و هیاتی متشکل از متخصصین، اما بی طرف آن را بررسی و امتیاز دهی کنند. در این صورت 13 نفر از افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کردند، می توانند راه یافتگان به لیست اصولگرایان تلقی گردند.

البته پیشنهاد می گردد برای دستیابی به ترکیب اثربخش این لیست، از هم اکنون دسته بندی هایی نیز صورت پذیرد، به طور مثال می توان گفت لیست اصولگرایان متشکل از 3 نفر افراد مجرب و دارای سابقه بالای مدیریت، دو نفر بانوان محترمه شهر و 8 نفر از جوانان باشد که این ترکیب قاعدتا نه تنها تالی فاسد کمتری به دنبال خواهد داشت، که زمینه کادرسازی برای مدیریت شهری به بلندای نام اصفهان زیر سایه افراد با تجربه را نیز فراهم خواهد کرد.

بامید روزهای پرشکوه برای اصفهان، شهری که به جهان نیمه خوانندش.

 

 تحلیل از کامران بهادر

نوشتن دیدگاه