سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22312
منتشر شده در سه شنبه, 12 مهر 1401 20:45
تعداد دیدگاه: 0

صنعت گردشگری یکی از تأثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد کشورهای توریستی است و باعث رشد و شکوفایی اقتصادی، رونق کسب‌وکارهای فعال در این زمینه و ترویج و تبادل فرهنگ میان ملت‌های مختلف جهان می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/ مریم تاجداری: یکی از راه‌های بازاریابی در صنعت گردشگری فم تریپ است که می‌تواند یکی از بهترین تجارب هر گردشگری باشد چراکه سفری داخلی یا خارجی کاملاً مقرون‌به‌صرفه و گاهی رایگان است

فم‌تریپ یا Famtrip (سفر آشنایی) کوتاه شده‌ کلمه Familiarization Trip است و به سفرهایی گفته می‌شود که به‌منظور معرفی و تبلیغ مقاصد گردشگری نوظهور یا کمتر شناخته‌شده انجام می‌شوند.

«فم‌تور» یا « فم‌تریپ» همان تور آشناسازی سفر رایگان و ارزانی است که جنبه آموزشی و آگاه‌سازی در اولویت نخست و جنبه‌های درآمدزایی آن نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارد. این سفرها توسط آژانس‌های مسافرتی و با حضور «تور اپراتورها، آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری»، «اصحاب رسانه، بلاگرها، مجریان رادیو و تلویزیون»، «افراد اثرگذار مرجع و اینفلوئنسرها»، «سلبریتی‌ها، هنرمندان و افراد مشهور در آن کشور»، «مدیران دولتی کشورهای هدف» و تمام کسانی که نقش اساسی در این صنعت دارند، باهدف آشنایی سفیران گردشگری با مقاصد خاص برگزار می‌شود. این آشنایی می‌تواند در سطح بین‌المللی و داخلی انجام شود و مهم‌ترین هدف آن کسب اطلاعات جامع از مقاصد گردشگری و بالا بردن آگاهی و در عین‌ حال بهبود و گسترش شبکه‌ ارتباطات افراد در دنیای گردشگری از طریق اطلاعات دست‌ اول دعوت‌شدگان این پروژه‌هاست که باعث رشد و توسعه گردشگری و بازاریابی و برند سازی مقصد مورد نظر می‌شود.

اهمیت این تورها تا آنجاست که اغلب کشورهای پیشرو در این حوزه برنامه‌های مدونی برای آن در نظر گرفته‌اند. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم از این طرح حمایت کرده و با تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه‌ای برای تورهای آشناسازی ایران کمک کرده تا این موضوع به‌طور هدفمند در کشور اجرا شود.

اهداف فم تریپ

از جمله اهداف فم تریپ می توان به اطلاع‌رسانی تبلیغات و بازاریابی گردشگری در راستای تصویرسازی مثبت از مقصد گردشگری، رونق‌بخشی به کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت گردشگری و اشتغال مربوطه، شناسایی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری استان‌های مختلف و همچنین معرفی جاذبه‌ها، آداب و سنن، فرهنگ و رسوم، امنیت به گردشگران خارجی اشاره کرد. جذب گردشگران بیشتر از کشورهای بازار هدف گردشگری نیز از دیگر اهداف این نوع سفر است.

مزایای فم تریپ

فم تریپ یا سفر آشنایی یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای حوزه گردشگری است. میزبانی فم تریپ‌ها را آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی، سازمان‌های خصوصی بر عهده‌ دارند. میهمانان فم تریپ‌ها یا با پرداخت هزینه‌ای اندک و یا به‌طور رایگان به این سفرها دعوت می‌شوند و تمام یا بخش عظیمی از هزینه‌های فم تریپ به عهده میزبان یا پشتیبان مالی سفر است.

برگزاری فم تریپ‌ها شاید در ابتدا امری هزینه‌بر برای برگزارکنندگان و فعالان حوزه گردشگری به نظر برسد اما این سفرها نتايج و مزایایی به‌مراتب بیشتر به همراه دارد. زیرا در این سفرها اطلاعات‌، گسترش شبکه‌های گردشگری، تجارب، بهبود ارتباطات، سطح آگاهی و بسیاری امتیازات دیگر به دست می‌آید که ارزش این سفرها را بیشتر می‌کند‌.

مزایای دیگر

تجارب سفر: افراد شرکت‌کننده در تور واقعیت‌ها را با چشم خود می‌بینند و بدون واسطه و مستقیم به معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌پردازند و دیگران را برای دیدن مقاصد شناسایی‌شده ترغیب می‌کنند.

تولید محتوا: سفرهای فم تریپ راهی عالی برای تولید محتوا است تا آژانس‌های مسافرتی فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل و تورهای گردشگری را به‌صورت چشمگیری افزایش دهند. کارشناسان و متخصصین گردشگری، بلاگرها و فعالان گردشگری می‌توانند با قرار دادن عکس و فیلم و حتی محتوای متنی در رابطه با مقصد در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری را به سفر کردن و رزرو تور ترغیب کنند.

الهام گرفتن: با برگزاری این‌ سفرها کارکنان آژانس‌های مسافرتی یا سایر اشخاصی که به این‌ سفر برده شده‌اند با انگیزه‌ بالا هدفی که برای آن‌ راهی سفر شده بودند را عملی می‌کنند و به کسب‌وکار برگزارکننده این تور رونق می‌‌بخشند. در این میان نقش افرادی چون بلاگرها و اینفلوئنسرها و سایر افرادی که در شبکه‌های مجازی دنبال کنندگان بسیاری دارند، نمی‌توان نادیده گرفت.

کشور ایران با داشتن جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر از رتبه‌های بالایی در سطح جهان برخوردار است، این موضوع در کنار رشد و گسترش فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، زمینه شکل‌گیری و فعالیت‌ تورهای آشناسازی را بیش‌ از پیش مهیا کرده است، اکنون‌ که صنعت گردشگری با مشکلات بی‌شماری دست‌ و پنجه نرم می‌کند به نظر می‌رسد تورهای آشنا‌سازی به‌عنوان یکی از کار‌آمدترین روش‌های ترویج و نیز اقدامی جهت ارائه چهره واقعی کشورمان و درنهایت تلاش برای جذب گردشگران همواره در رأس امور حوزه گردشگری قرار دارد. با تدوین برنامه‌های عملیاتی برای برگزاری منظم تورهای آشناسازی و تجزیه‌ و تحلیل نقاط ضعف و قوت آن و انعکاس رسانه‌ای از حضور و دستاوردهای این تورها می‌توان برای تثبیت و ارتقای جایگاه تمدن ایران در جهان و سهم ایران از شمار گردشگران بین‌المللی گام‌های مؤثری برداشت./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه