جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21323
منتشر شده در یکشنبه, 24 بهمن 1400 00:00
تعداد دیدگاه: 0
رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری ایران مدد:

رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری ایران مدد از راه اندازی مرکز نیکوکاری رسانه ای- حقوقی ایران مدد در 27 بهمن ماه خبر داد و گفت: این مرکز مجری طرح فراگیر گره گشایی حقوقی ایرانیانخواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی همراز/هاجرمقضی: حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی مدنیان با بیان اینکه سابقه تأسیس مرکز نیکوکاری رسانه ای – حقوقی ایران مدد ، از برنامه یک شهر ضیافت کلید خورد ، افزود: در سال ۹۳ برنامه یک شهر ضیافت را آغاز کردیم که باتوجه به نداشتن پیشینه و سابقه در این حوزه ، دوستان و مردم شهر همت کردند و ۳۶ نفر زندانی را آزاد کردند . در سال دوم این عدد به ۷۹ نفر و سال سوم رسید به ۲۰۳ نفر رسید .

مدنیان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ خیریه و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان اصفهان فعال است در حالی که اغلب این مراکز معیشتی هستند، گفت: تا به امروز خیریه حقوقی نداشته ایم و متأسفانه هیچ فردی به این نیاز توجه نکرده بود که اگر فردی دچار مشکل حقوقی و قضایی شود باید هزینه های گزاف و فراوانی را پرداخت کند .

رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری ایران مدد بابیان اینکه ۸۵درصد محاکم ما بدون حضور وکیل برگزار می شود، افزود: حدود ۱۵ میلیون پرونده در سطح کشور وجود دارد که برخی از مردم به وکلا اعتماد نمی کنند و آن برداشت رادارند که خودمان می توانیم دفاع کنیم و به علت هزینه های آن، از وکیل استفاده نمی کنند .

وی به پایین بودن سرمایه اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود : هر جامعه ای که سرمایه اجتماعی آن پایین باشد نتیجه آن رشد آسیب های اجتماعی است و طبق آمارها و تحقیقاتی که صورت گرفته ، استان اصفهان در برخی از سال ها در میان استان ها جایگاه ۳۱ و در برخی از سال ها سی امین استان در پایین بودن سرانه اجتماعی قرار داشته است .

مدنیان افزود: ظرفیت استان اصفهان حضور ۵۶۰۰ وکیل است که برخی از این دوستان در کانون وکلا دادگستری عضویت دارند و برخی هم در کانون وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه عضویت دارند اما چون بیشترمحاکم بدون حضور وکیل برگزار می شود ظرفیت بسیاری از این وکلا بدون استفاده می ماند .

رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری ایران مدد، هدف از تأسیس مرکز نیکوکاری رسانه ای – حقوقی ایران مدد را کمک به کاهش جرائم کیفری باتوجه به ازدحام مدد جویان در زندان عنوان کرد و افزود: ۱۵ میلیون پرونده کشوری در دادسرا و دادگاه های سطح کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون و پانصد هزار پرونده در استان اصفهان وجود دارد. تقریبا ده درصد از پرونده های کشور در اصفهان است که اگر سطح آگاهی مخاطبان را در جامعه به لحاظ حقوقی ارتقاء دهیم این افزایش دانش مردم موجب خواهد شد مشکلات حقوقی و مراجعات مردم به دستگاه قضا کمتر شود .

وی ادامه داد: یکی از اهداف دیگر ما در این مؤسسه ، آموزش همگانی و تلاش برای رشد نسبی آگاهی های حقوقی است که این رشد آگاهی عمومی با تولید محتوای متنی ، تصویری ، پادکست ها و… اتفاق خواهد افتاد .

مدنیان با بیان اینکه این مرکز کار حقوقی انجام نمی دهد چون مقام حقوقی ندارد و یک مرکز حمایتی پشتیبانی است ، افزود: پشتوانه حقوقی ایران مدد مؤسسه حقوقی حق گستر است که مسایل حقوقی این مرکز را مدیریت ودنبال می کند و برعهده دارد. مؤسسه داوری سدید هم در مجموعه استقرار دارد که در زمینه داوری پشتیبانی حقوقی را انجام خواهند داد و نقش مرکز نیکوکاری ایران مدد نقش حمایتی ، معنوی و تأمین تسهیلات قرض الحسنه است که امتیاز و ویژگی مرکز ایران مدد اعطا وام و تسهیلات قرض الحسنه حقوقی است .

رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری ایران مدد به راه اندازی و پشتیبانی وام های تسهیلات قرض الحسنه حقوقی اشاره کرد وافزود: تعامل و تفاهم نامه ای با صندوق امداد ولایت منعقد کرده ایم که هم ازبانک مرکزی مجوز دارد و نیز تحت نظارت کمیته امداد است که حساب های مرکز ایران مدد در صندوق امداد ولایت قراردارد که خیرین می توانند کمک و مشارکت خود را انجام بدهند تا منابع مالی تقویت شود . تا سقف ۴۰ میلیون تومان می توانیم به هرفرد وام حقوقی پرداخت کنیم بدون مسدودی و گردش حساب . تا سقف ده ملیون تومان با کارمزد صفر درصد و بالا ده میلیون تومان کارمزد سه درصد خواهد بود و سقف پرداخت ۳۶ ماه است .

وی با بیان اینکه کمیته امداد و صندوق امداد ولایت تعهد کرده اند که هرچقدر بتوانیم از خیرین جذب مشارکت کنیم معادل آن پول را هم افزایی خواهند کرد و مبلغ دوبرابر خواهد شد ، افزود : به صورت امانی و هم به صورت تملیکی خیران و نیکوکاران می توانند با مبالغ خود به این مؤسسه کمک کنند .

مدنیان افزود: امکان تشکیل شعب و دفاتر در سطح استان و کشور را دارد ، امکان فعالیت خارج از کشور و جذب خیرین بین المللی دارد، امکان تشکیل واحدهای نیکوکاری به این معنا که گروه ها ، تشکل ها و سازمان های رسمی و غیررسمی که در سطح استان و کشور وجود دارد می توانند واحد نیکوکاری تشکیل بدهند . هر عضو از این واحد مبلغی را هرچند ناچیز به عنوان کمک هفتگی ،ماهیانه و… به حساب صندوق ایران مدد واریز می کند تا با این پول که جمع آوری می شود بتوانیم وام پرداخت کنیم و خود این افراد هم استفاده کنند.

رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری رسانه ای – حقوقی ایران مدد از تشکیل ۸ واحد حقوقی در موسسه حق گستر که پشتوانه حقوقی مرکز نیکوکاری ایران مدد را انجام می دهد خبر داد و افزود: هشت واحد حقوقی عبارت است از ؛ واحد وکالت ، واحد داوری ، واحد تنظیم اسناد ، واحد مالکیت فکری ، بیمه و خسارت ، ارث و وصیت ، پژوهش و آموزش ، تجارت و بین الملل است که خدمات حقوقی به همه مردم ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئله داوری بسیار مهم است و قوه قضائیه به سمت ترویج فرهنگ داوری حرکت کرده و در دنیا یک امر روشن و پذیرفته شده است .ادامه داد: حکم داور معادل حکم قاضی است و اگر شورای داوری و یا شخص داور حکمی را صادر کرد با حکم قاضی برابری می کند. یک پرونده قضائی ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد اما در داوری حداکثر سه ماه حکم صادر خواهد شد./ انتهای پیام

 

نوشتن دیدگاه