شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 19516
منتشر شده در پنج شنبه, 24 تیر 1400 01:32
تعداد دیدگاه: 0
نصف جهان دوباره نصف جهان می شود اگر... (3)

وقتی که لیست شورای شهر ششم کلانشهری به نام اصفهان مشخص شد، برخی تصور می کردند انتخاب شهردار این کلانشهر با فرایندی شبیه آنچه در دو دوره قبل اتفاق افتاد، اتفاق بیافتد...


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز و به قلم رضا صالحی پژوه: هرچه از روز 28 خرداد دورتر می شویم، گمانه زنی ها برای انتخاب فردی که قرار است سکان اصفهان را به دست بگیرد، بیشتر از پیش می شود.

برخی تصورشان این بود که اعضای منتخب شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شهردار را به فرایندی بسپارند که در آن شاخصه ها مشخص شود، سپس گزینه ها برنامه های خود را به صورت دقیق مشخص کرده و با حضور بین اعضای شورا آن را ارائه می کنند و سپس از بین افراد، هر آنکس برنامه محورتر است، شانس بیشتری برای سکانداری شهر پیدا می کند.

اما ظاهرا منتخبین شورای ششم که البته گزینه های پیشنهادی مجمع نیروهای انقلاب اسلامی هستند و به نظر می رسد شورایی انقلابی را تشکیل دهند، انتخاب شهردار این کلانشهر را با الگویی مشابه آنچه برای تشکیل کابینه دولت سیزدهم در حال رخ دادن است، به شور و مشورت شهروندان سپردند.

آن ها با ارائه فراخوانی ، از مردم خواستند تا شاخصه های مهم و اثرگذار در انتخاب شهردار اصفهان را در سامانه ای مشخص، اعلام کنند تا بر این اساس شهردار اصفهان تعیین شود.

از این رو و بر اساس اطلاعات به دست آمده تا این لحظه آنچه مردم شریف اصفهان دنبال آن بوده و به عنوان پیشنهاد ارائه کرده اند، شاخصه هایی چون "مومن" و " انقلابی " بودن ، "متخصص" و " متعهد" بودن ، "جوان " بودن ، "اصفهانی" بودن ، "مشورت پذیر" بودن، "اصفهان شناس" بودن و مولفه های دیگری است که اکثریت آن موارد اشاره شده در بالا بود.

حال این مولفه ها را از نظر می گذرانیم:

مومن و انقلابی :


شهرداری از دیر زمان به دلیل وجود قوانین خاص و ارتباط مستقیم با شهروندان از سازمان های پر تلاطمی بوده که فعالیت انقلابی در آن باعث رضایت شهروندان و دیده شدن این رضایتمندی و عدم فعالیت انقلابی در این سازمان عمومی، باعث بروز نارضایتی های مردمی از مدیران شهری و حتی غیر شهری می شود.

کسب درآمد از شهروندان و هزینه کردن آن در شهر، نیازمند روحیه انقلابی و ایمانی مستحکم است که ریال به ریال آن در جایگاه خود و به درستی هزینه شود.

شهردار مومن و انقلابی بی شک توسعه شهر را آنسوی مرزها جستجو نمی کند، بلکه آن را در بین ذهن خلاق شهروندان با مشارکت جویی آنان می یابد و همین مسئله باعث کوتاه تر شدن دیوار های بی اعتمادی شهروندان به مدیریت شهری می شود.

شهردار انقلابی همواره بین مردم است و همین بین مردم بودن، بارقه های امید را بین شهروندان درخشان می سازد.

شهردار مومن و انقلابی، به جای این که در صدد رفع مشکلات عده ای خاص از شهروندان باشد، محله به محله، بدون توجه به بالا یا پایین بودن آن، مسجد به مسجد به دنبال توده های جمعیتی می گردد تا بتواند با آنان همفکری نماید تا ارائه خدمات را به صورت میدانی و با کارآیی حداکثری بر اساس نیاز شهروندی شهروندان ارائه نماید.

چه بسا برنامه های متعددی در شهر از پشت درهای بسته به صورت واحد و یکسان طراحی و اجرا شد، اما کارآیی آن محله به محله و بر اساس نیاز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان متفاوت بود.

لذا مومن و انقلابی بودن کمک می کند تا بودجه شهر که از جیب شهروندان تامین می شود، در جایگاه واقعی خود هزینه شود.

متخصص و متعهد بودن:

بی شک تخصص و تعهد دو بال پرواز برای توسعه سازمانی است و در مدیریت شهری این دو مقوله می تواند نقشی فراتر از دو بال بازی کند.

تخصصی که اگر نباشد، تعهد هیچ کارآیی نخواهد داشت و تعهدی که اگر نباشد، پای تخصص لنگ می زند.

قطعا شهروندان روزگاری را که در دهه های قبل هر گوشه ای از شهر اصفهان کارگاهی شده بود برای شهرسازی و یک پروژه عمرانی ، خاطرشان هست.

نهضت پل سازی در این شهر شهرتی ملی یافت و بسیاری از کارشناسان پل سازی این شهر، راهی شهرهای دیگر شدند و نظارت بر پروژه های عمرانی آن شهر را بر عهده گرفتند.

این مهم می تواند دوباره در اصفهان با کنار هم قرار گرفتن مولفه های تخصص و تعهد در بیشتر ارکان شهر تکرار شود.

اصفهانی و اصفهان شناس: 


تجربه در سه دهه اخیر مدیریت شهری در اصفهان ثابت کرده که اصفهانی بودن و مهم تر از آن اصفهان شناس بودن، می تواند همچون عصایی جادویی در دست مدیریت شهری باشد.

شهرداری که ارزش های شهر اصفهان را به لحاظ فرهنگی ، تاریخی ، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بداند، بهتر می تواند تصمیم بگیرد و به طور نمونه باید گفت شهرداری که اصفهان شناس باشد، می داند روزگاری شیخ بهایی بر روی این خاک قدم گذاشته و نمی تواند در برابر عظمت آثار به جا مانده از این چهره سرشناس بین المللی، به راه اندازی یک شربت خانه، بازسازی یک برج کبوتر و یا کافی شاپ در مرکز شهر بسنده کند و شهرداری که اصفهان شناس باشد، می داند که باید گام هایی بلند در مقیاس نام و آوازه اصفهان بردارد، به دور از بزرگ نمایی های رسانه ای و با افق دید حداقل 100 ساله.

جوان و مشورت پذیر: 
یکی از مهمترین مولفه های شهردار برای شهری مانند اصفهان، جوانی است.

هرم سنی ششمین دوره شورای شهر اصفهان به گونه ای شکل گرفته که آمیزه ای از تجربه و انگیزه است و این مسئله می تواند یک فرصت طلایی برای نصف جهان باشد.

فرصتی به بلندای حرکاتی جهادی، زیر نظر مجربین سرد و گرم چشیده مدیریت در همه ابناء سیاسی، فرهنگی ، شهری ، اقتصادی و ...

لذا این هرم سنی با این پیشینه از تجربیات منتخبین، کوله باری گرانبها برای هرکسی خواهد بود که سکان شهر به دست وی سپرده خواهد شد.

از این رو روحیه جوانی که سرشار از انگیزه خواهد بود، همراه با تخصص و تعهد، در کنار مشورت پذیری می تواند شهردار را به موتور پیشرانی تبدیل نماید که با اطمینان از عقبه نظارتی و تصمیم گیری، رو به جلو حرکت کند و در این صورت می تواند خود یکی دو گام جلوتر از نیروی انسانی شاغل در این مدیریت، به دل میدان بزند تا نیروی انسانی نیز پشت سر وی به حرکت در آید.

بی شک اصفهان شهرداری می خواهد که از تمامی اعضای شورای شهر مشورت بپذیرد، و الا شهرداری که خود به سبب تجربه و سابقه بالا و در یک کلام به سبب ریش سفیدی خود، روزی اعضای لیست انتخاباتی شورای شهر تعیین می کرده است، نمی تواند روزی که اعضای شورای شهر مشخص شدند، منتخب آنان باشد و این تقابل اندیشه ترمزی می شود برای حرکت به سمت توسعه و آبادانی.

نوشتن دیدگاه