جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1920
منتشر شده در سه شنبه, 12 خرداد 1394 12:10
تعداد دیدگاه: 0
رئیس شورای شهر اصفهان تشریح کرد؛

12 سال پیش در چنینی روزهایی، وقتی محمد علی جوادی در متن استعفای خود از سمت شهرداری اصفهان نوشت "برای باز بودن دست اعضای شورای دوم استعفا می دهد تا آن ها فردی را برای شهردار اصفهان برگزینند،" کمتر کسی تصور می کرد همای سعادت روی شانه های مردی بنشیند که منهای شایستگی های علمی ، تنها فعالیت مدیریتی اش...

12 سال پیش در چنینی روزهایی، وقتی محمد علی جوادی در متن استعفای خود از سمت شهرداری اصفهان نوشت "برای باز بودن دست اعضای شورای دوم استعفا می دهد تا آن ها فردی را برای شهردار اصفهان برگزینند،" کمتر کسی تصور می کرد همای سعادت روی شانه های مردی بنشیند که منهای شایستگی های علمی ، تنها فعالیت مدیریتی اش ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان بوده باشد.
طی دو دوره بی دردسر از سوی اعضای نسبتا یکدست و موافق شورای شهر اصفهان با شهردار شهری که هنر،معماری ، تاریخ وفرهنگش زبانزد عام وخاص بود، انتقاد های زیادی به مدیریت سقائیان نژاد بر اصفهان وارد آمدکه اوج این انتقاد ها را می توان در پرونده ساختمان نا مانوس جهان نما با فرهنگ اصفهان و یا عبور مترو از دل خیابان تاریخی و مشهور چهارباغ دید.
انتقادی که با مدیریت حمایتی "سید مرتضی بختیاری" به عنوان استاندار وقت استان اصفهان از شهردار و یارانش راه به جایی نبرد و باعث شد تا دو سئوال بزرگ در این زمینه در ذهن همگان ایجاد گردد.
دو سئوالی که یا پاسخی به آن داده نشد، یا اگر هم پاسخ داده شد ، در حد و اندازه پاسخ هایی بود که به اعضای شورای چهارم داده می شد که به هیچ عنوان نمی توانست افکار و اذهان عمومی را قانع نماید.
با تغییر مدیریت استان اصفهان در دولت دهم و در نیمه دوم سال 88 ، ناگهان یک توده سرد بر هوای اصفهان حاکم شد و رعد و برق های گاه و بی گاه ذاکر ، آسمان دروازه دولت این شهر را بارانی و یا گاهی همراه رگبار و طوفان می ساخت.
مدیریتی که از روزهای اول با نگاه منتقدانه به برج و باروی جهان نما به همدلی و همزبانی با میدان تاریخی و هویت ساز نقش جهان پرداخت و از عملکرد شهرداری اصفهان در به خطر انداختن این هویت انتقاد کرد،قطعا دل به انتخابات دور چهارم شوراها در سال 90 بسته بود و امیدوار بود با تغییر در رویه انتخاب اعضای شورای شهر، تغییر در مدیریت کلانشهر اصفهان را رقم بزند، اما بخت با وی یار نبود و با تصویب مجلس دو سال به سال های خدمت شورای سوم اضافه شد تا همچنان مرغ سعادت بر روی شانه های سقائیان نژاد جا خوش کند.
اما در این میان تنها پروژه جهان نما نبود که آسمان شهرداری را بارانی کرده بود، پروژه مترو و ساختمان بلند مرتبه خیابان باغ گلدسته ،خیابان آقا نجفی و چندین پروژه دیگر نیز تذکر "ذاکر" را به دنبال داشت و این ها همه دلایلی شد برای تقابلی که رسانه های شهری از آن به عنوان "چالش های دردسر ساز" و "ترمز های خدمت رسانی" مدیران شهری یاد کردند.
به گونه ای که در یکی از این نشست ها شهردار اصفهان صراحتا گفت: "اختلافات اخیر و سنگ اندازی های مکرر (که اشاره به تذکر های استاندار وقت داشت)، ترمز روند اجرایی مترو را کشیده و اجازه نمی دهد مردم از این خدمت سرشار بهره مند شوند،" خدمتی که حالا پس از دو سال دوری ذاکراصفهانی از اصفهان و آفتابی شدن آسمان شهر، باز هم راه به جایی نبرده و همچنان هاله های ابهام دور این پروژه سنگین شهری را گرفته است.
اما با آمدن "زرگرپور" به عنوان استاندار اصفهان در دولت یازدهم ،مهدی جمالی نژاد هم از معاونت امور عمران استانداری به منظور فعال کردن بخش بین الملل شهرداری به شهرداری رفت تا در کنار "گلستان نژاد"،"حسام نژاد" وسید مرتضی "سقائیان نژاد" حلقه"نژاد های" شهرداری تکمیل گردد.
با روی کار آمدن شورای چهارم، به رغم حمایت های استاندار جدید از فعالیت های شهرداری،ظاهرا مرغ سعادت پاهایش خسته شده و برای تنوع ، دنبال شانه ای پهن تر می گشت و خیال پرواز داشت، اما باور این پرواز برای موافقان و مخالفان کمی سنگین بود.
موعد انتخاب شهردار توسط شورای چهارم که رسید، حدود 40 گزینه مطرح شد، اما همه گزینه ها به دو گزینه نهایی "سقائیان نژاد" و "صبوری" ختم شد.
سقائیان نژادی که زمزمه هایی از وزارت وی در وزارت خانه نه چندان کم حاشیه علوم در دولت یازدهم به گوش می رسید، روزهای پر التهاب انتخاب شهردار اصفهان چشم به دستان رای دهندگان شورای شهر داشت تا دوباره بر مسند شهرداری اصفهان بنشیند، با این توضیح که یک بار هم در دوره اول احمدی نژاد برای پست وزارت کاندید شده بود که بعد ها رسانه های شهر مدعی شدند برخی حرکت های افراطی مانع امضای رئیس جمهور وقت بر پای حکم معرفی وی به مجلس برای تصدی پست وزارت شده است.
با تثبیت شورای چهارم، عزم بر نظارت بر عملکرد شهرداری بیشتر شد و تذکرات شفاهی و کتبی یکی پس از دیگری راه را بر لابی های ظریف مدیران شهر و اعضای موافق آن ها در شورای 21 نفره چهارم می بست.
حتی بعضا خبرهای تایید نشده ای نیز از پیشنهاد واگذاری ملک، خودرو و... از سوی برخی ها به برخی های دیگر به گوش می رسید.
پیشنهادهایی که ظاهرا در دوره قبلی مدیریت استان نیز به مدیران استانداری شده و دست رد بر سینه آن خورده بود.
با این حال موضوعات زیادی برای پرسش سئوال از شهردار اصفهان به ذهن رسید، سئوال هایی که بعضا با وساطت مدیریت استان مسکوت ماند، اما مختومه نشد.

  • سال 94 سال بد اقبالیسقائیان نژاد

اما سال 94 بر عکس تمام 11 سال قبل برای سقائیان نژاد خوش یمن نبود. حالا شهردار اصفهان باید به عنوان اولین شهردار تاریخ اصفهان "استیضاح" را در کارنامه کاری خود ببیند و با رای عدم اعتماد 14 نفر ازاعضای شورایی که وی را به

شهرداری منصوب کردند، از کاخ سفید دروازه دولت خداحافظی کند.
رضا امینی ، رئیس شورای شهر اصفهان که مدعی است از سال 68 با سقائیان نژاد رفاقت داشته و حدود 10 سال از نزدیک با وی کار کرده ،روز گذشته در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل این استیضاح گفت: تذکرات متعددی از ابتدای اردیبهشت ماه تا اسفندماه سال گذشته به شهردار داده شد که بسیاری از آنها عملی نشد.
وی افزود: مرحله سؤال پس از تذکر بود که سال گذشته در ارتباط با یکی از تذکرات سوال مطرح شد اما با وساطت مراجع ذی‌صلاح استان موضوع متوقف شد و تلاش شورا در راستای برقراری ارتباط بهتری با شهرداری بود.

امینی با بیان اینکه بار‌ها آقای سقائیان‌نژاد بر حق قانونی تذکر، سئوال و استیضاح شورای شهر صحه گذاشته‌اند و پاسخگویی را وظیفه شهردار می‌دانستند، تاکید کرد: برای دومین مرتبه در دی ماه سال گذشته تذکراتی به آقای شهردار به صورت کتبی از سوی هیئت رئیسه شورا ابلاغ شد و سه موضوع استفاده غیر‌قانونی از عنوان مدیرکلی حوزه شهردار، حمل و نقل عمومی به ویژه قطار شهری و دلایل تاخیر و سهولت آن و نیز نداشتن انضباط مالی و اداری و عدم ارایه فاکتورهای محاسباتی به مردم به عنوان تذکر مطرح شد.

وی گفت: به سئوال اعضای شورای شهر در خصوص استفاده از عنوان غیر مصوب "مدیرکل" برای "مدیر دفتر" شهردار پس از 15 روز به صورت مکتوب پاسخ داده شد، اما اعضا قانع نشدند و در نهایت به سوال از شهردار منتج شد.
سئوالی که پاسخ آن در صحن علنی داده شد، اما پیش از آن سقائیان نژاد عنوان نمود که "این سئوال در شان شورای شهر نیست."
موضوعی که در نشست رئیس شورای شهر با اصحاب رسانه و مطبوعات عنوان شد و امینی اینچنین پاسخ داد: در 6 سال گذشته عنوان مدیرکلی حوزه شهردار بدون داشتن مصوبه از وزارت کشور در ساختار سازمانی استفاده می‌شده و شورای شهر یا تذکری نداده بود یا اگر هم تذکری عنوان شده رعایت مفاد آن نشده بود.
وی همچنین با بلاتشبیه خواندن یک مثال با شخصیت های این پرونده از خبرنگاران سئوال پرسید که "آیا کسی می داند صدام حسین مشخصا به چه دلیلی اعدام شد؟" سپس خودش در پاسخ گفت: این جانی خونخوار برای زنده به گور کردن 146 نفر از شهروندان فلوجه در جنگ 8 ساله علیه ایران اعدام شد، در حالی که به مراتب جنایات سنگین تری در پرونده خود داشت.
وی با تاکید بر این که پست مدیر دفتری شهردار پست مهمی است و در صورت بروز تخلف ، می تواند سو استفاده های زیادی انجام دهد بیان کرد: اگر جلوی "محمود خاوری" ،دزد بزرگ که به کشور کانادا گریخته است زودتر از این ها گرفته می شد،حالا شاهد پرونده 3 هزار میلیارد تومانی نبودیم.

  • نوش دارو بعد از مرگ سهراب رسید

اما این دلایل نتوانست مخالفان استیضاح را متقاعد کند و آنها همچنان مدعی هستند که این اقدام شهردار اصفهان کاملا قانونی بوده است.
اقدامی که حالا دیگر مجوز وزارت کشور را هم دارد، اما با این تفاوت که حدود 6 سال است از عنوان مدیرکل برای یکی از اقوام نزدیک سقائیان نژاد استفاده شده، در حالی که تنها کمتر از یک هفته از صدور این مجوز توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور وابسته به وزارت کشور می گذرد.
درخواستی که از سال 89 طی نامه ای از سوی شهردار اصفهان در وزارت کشور مطرح شده بود، اما با مخالفت مواجه شده بود.
مخالفتی که زمینه اصلاح این تخلف را فراهم نکرد ، در پایان باعث شد تا شهردار اصفهان در دفاع از خود بگوید :" ملاک پرداخت حقوق و مزایای مدیر حوزه شهردار به موجب حکم کارگزینی و پست سازمانی "مدیردفتر حوزه شهردار" بوده و از بابت عنوان "مدیرکل حوزه شهردار"هیچگونه پرداخت و مزایای ویژه ای انجام نشده است."
حالا با متقاعد نشدن اعضای شورا از دفاعیات شهردار، این شائبه ایجاد شد که شورای شهر عزم خود را برای برکناری سقائیان نژاد جزم کرده بود و دیگراعضای این شورا وی را به عنوان شهردار اصفهان بر نمی تابیدند.
اقدامی که در سئوال خبرنگار "همراز" از رئیس شورای شهر تلویحا تایید شد و سخنان امینی را در پی داشت مبنی بر این که: سئوال ها و تذکرات که می توانست منشا بروز استیضاح و برکناری سقائیان نژاد باشد زیاد بود، اما برای این که زودتر به نتیجه برسیم و از جنجال و غوغا سالاری و توسعه شایعه و تهمت و .. به مدیران شهر جلوگیری کنیم، مسئله ای را در دستور کار شورا قرار دادیم که ملاحظات شهر نیز حفظ شود.
وی همچنین هرگونه ارتباط استیضاح شهردار با پرونده اخیر موسوم به "اختلاس مدیران شهرداری اصفهان" را رد کرد و افزود: این استیضاح به هیچ عنوان با موضوع پرونده مذکور ارتباط ندارد و اعضای شورای شهر هم از جزئیات این پرونده همان قدری اطلاعات دارند که مردم شریف اصفهان می دانند، اما این ضمانت را به مردم می دهیم که اگر توسط دستگاه قضایی جرمی به اثبات رسید، شورای شهر درمعرفی کامل خاطی یا خاطیان به آنان هیچ تعللی نکند.
رئیس شورای شهر همچنین در پاسخ به این سئوال که به نظر می رسد استیضاح سقائیان نژاد رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: شهرداری جای مباحث سیاسی نیست و گردش مالی و امکانات و خدماتی که در شهرداری وجود دارد، بیشترین ضمانت برای کسب رضایت خداوند برای فراهم شدن رفاه نسبی مردم است.
امینی دلایلی نیز در رد این شائبه بیان کرد و گفت: 15 نفر از اعضای شورای شهر اصولگرا هستند و شهردارسابق اصفهان نیز به اصولگرایی معروف بود، با این توضیح اگر هدف از این استیضاح سیاسی بود، چگونه یک طیف سیاسی مسئول هم فکر خود را استیضاح می کند؟

IMG 0302

 

IMG 0303

 

  • انتخاب شهردار بر اساس معیار های مشخص

امینی همچنین از تلاش اعضای شورای شهر برای انتخاب هرچه سریعترشهردار خبر داد و گفت:پاکدستی ، فعالیت در مقیاس های کلان،پرهیز از حاشیه پردازی های سیاسی از معیارهای اصلی انتخاب شهردار بعدی اصفهان خواهد بود.
بنا بر این گزارش ، گفتنی است عباس حاج رسولی ها، از نزدیکان سقائیان نژاد و رئیس دو دوره پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی شورای شهر در روز نهم خرداد ماه که به استیضاح سقائیان نژاد انجامید، خطاب به "فتح اله معین" ، دیگر عضو شورای شهر اصفهان که به جناح اصلاح طلبان نزدیک بوده و در استیضاح شهردار سابق نقش بسزایی داشت گفت: "ما با آقای معین حرف های زیادی داریم که در فرصت مناسبی خواهیم گفت،" حالا هرچند چهار روز از آن روز گذشته است ، اما هنوز خبری از حرف های ناگفته حاج رسولی ها، دارنده یکی از 7 رای مخالف استیضاح در برابر 14 رای موافق ، به گوش نمی رسد .
------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه
------------------

دیدگاه‌ها  
  0
آقای صالحی پژوه
من شما را به عنوان یک خبرنگار منصف می شناسم. این اخلاقی نیست که با رفتن شهردار او را بکوبیم. شهردار هرگز نگفت این سوال در شان شهردار نیست. گفت این سوال در شان شورا نیست و با این سوالات شان شورا را در نظر مردم پایین می آورید. این بی انصافی است که حرف او را نیز تحریف کنیم.
  +1
با سلام آقا یا خانم کریمی

تذکرات بجا بود، اشتباه از بنده می باشد، در متن اصلاح می گردد
نوشتن دیدگاه