جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 192
منتشر شده در چهارشنبه, 24 دی 1393 15:17
تعداد دیدگاه: 0

همراز: رییس کمیته علمی نشست بین المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده رود با اشاره به اینکه زاینده رود یک شبه به این وضع تبدیل نشده که یک شبه هم مسئله آن حل شود، اظهار داشت: درمان زاینده رود به چند سال و شاید ۱۰ سال به طول بیانجامد ولی باید در این مدت شاهد علائمی باشیم که از بهبودی حال زاینده رود...

همراز: رییس کمیته علمی نشست بین المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده رود با اشاره به اینکه زاینده رود یک شبه به این وضع تبدیل نشده که یک شبه هم مسئله آن حل شود، اظهار داشت: درمان زاینده رود به چند سال و شاید ۱۰ سال به طول بیانجامد ولی باید در این مدت شاهد علائمی باشیم که از بهبودی حال زاینده رود حکایت کند.

دکتر حمیدرضا صفوی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: دبیرخانه نشست بین المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده رود فعال است و در آینده کار با قوت ادامه خواهد یافت.

وی به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: دستور العمل اجرایی پایداری رودخانه زاینده رود یا طرح ۹ ماده ای با تلاش دستگاههای اجرایی با محوریت استانداری اصفهان به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این دستور العمل برای اجرایی شدن به راهکارهای اجرایی با مبنای علمی نیاز داشت، افزود: نمی توانستیم به صورت احساسی در زمینه مدیریت منابع آب و مصارف اقدام کنیم.

رییس کمیته علمی نشست بین المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده رود از زردکوه تا باتلاق گاوخونی تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی یا طرح ۹ ماده ای برای اجرایی شدن نیاز به شناسایی پتانسیل های استان، کشور و جهان داشت از این رو برای شناسایی این پتانسیل ها از متخصصان حل مسئله آب در جهان دعوت کردیم تا راهکار حل معضل زاینده رود به صورت علمی بررسی شود.

صفوی خاطرنشان کرد: آب، مسئله ای یک بعدی نیست و با مباحثی نظیر محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی، تامین آب شرب، اقتصاد آب و مسائل اجتماعی مرتبط است بنابراین ما باید در این نشست همه تخصص ها را پوشش می دادیم.

وی با اشاره به اینکه نتایج این نشست در ۶ کارگروه تخصصی جمع بندی شد، اظهار داشت: نقشه راه، حل مسئله زاینده رود در دو روز تدوین نمی شد اما در این نشست موضوعاتی پیگیری شد که به تدوین این نقشه راه منتج شود.

رییس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه زاینده رود یک شبه به این وضع تبدیل نشده که یک شبه هم مسئله آن حل شود، ادامه داد: طول درمان زاینده رود به چند سال و شاید ۱۰ سال نیاز دارد ولی باید در این مدت شاهد علائمی باشیم که از بهبودی حال زاینده رود حکایت کند.

صفوی با بیان اینکه در بسیاری از موارد مسائل، وضعیت زاینده رود حادتر از مسئله دریاچه ارومیه و هیرمند است، اضافه کرد: لازم بود مسئله زاینده رود در سطح ملی و بین المللی مطرح می شود تا توجه کشور و جهان به نقطه مرکزی فلات مرکزی ایران جلب می شد.

وی بیان کرد: برای پیگیری پایداری آب در رودخانه زاینده رود باید همه دستگاههای اجرایی را درگیر و متمرکز می کردیم که این اقدام با برگزاری این نشست صورت گرفت.

منبع: ایمنا

نوشتن دیدگاه