جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1769
منتشر شده در جمعه, 07 فروردين 1394 18:11
تعداد دیدگاه: 0
خطری که زیرگوش اصفهانی ها رجز می خواند؛

برخی خیابان چهارباغ را مرکزی ترین خیابان شهر می دانند وبرخی هم خیابان شمس آبادی را،خیابانی که به منظور کمک به قدیمی ترین گذر در حال استفاده جهان راه اندازی شدوحالا برای خودش سری از سرا درآورده و باید برای کاهش تردد در آن، خیابان کمکی طراحی و تعبیه کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این روز ها...


برخی خیابان چهارباغ را مرکزی ترین خیابان شهر می دانند وبرخی هم خیابان شمس آبادی را،خیابانی که به منظور کمک به قدیمی ترین گذر در حال استفاده جهان راه اندازی شدوحالا برای خودش سری از سرا درآورده و باید برای کاهش تردد در آن، خیابان کمکی طراحی و تعبیه کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این روز ها خیابان های فرتوت شهر توان خدمات دهی به حجم بالای خودرو را ندارند و یکی پس از دیگری بر درون خود فرو می روند تا اضطراب را بر رخسار مسئولان امر نمایان و نمایان تر سازند.
اتفاقی که سال 89 در خیابان مشتاق دوم افتاد و هرچند درابتدا امری بعید به نظر می رسید و شگفتی و اضطراب همگان را برانگیخت، اما چیزی نگذشت که خیابان میر هم به همین سرنوشت دچار شد و پس از آن رهگذرانی که از خیابان نظر عبور می کردند هم طعم گس فرو رفتن خیابان را چشیدند و یک اتفاق نادر به مسئله روز تبدیل شد.
خیابان های دیگر شهر هم از این اتفاق مستثنی نبودند به طوری که تا آخرین روزهای سال گذشته، ماموران شرکت آب و فاضلاب در بوستان سعدی اصفهان به تعمیر و بند زنی شبکه های فرسوده فاضلاب مشغول بودند.
شبکه هایی که حالا به نظر می رسد در اثر خشکسالی و نشست زمین بیشتر از پیش دچار بحران شده و به نقل از هاشم امینی،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان هر لحظه امکان فرونشست زمین در یکی از خیابان هایی که شبکه فاضلاب زیرزمینی آن فرسوده است می رود.
موضوعی که بر اساس نظر همین مقام مسئول بسیار جدی،خطرناک و نزدیک به وقوع است و باید با اقدامی انقلابی به ترمیم شبکه فرسوده فاضلاب شهر پرداخت و اما بودجه آنچنانی هم در دست نیست تا بتوان لباس نو به تن راه آب های زیرزمینی شهر پوشاند.
تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شورای شهر با توجه به اختیاراتی که داشت ، به شرکت آب و فاضلاب اجازه داده بود ماهیانه مبلغ هزار و 200 تومان اضافه تر به منظور ترمیم این شبکه ها از هر مشترک بگیرد، اما وقتی یارانه ها هدفمند شد، دریافت ها نیز هدفدار شد و خط بطلانی بر این دریافت مصوب پارلمان شهری کشید.
علاوه بر فرسودگی شبکه های فاضلاب ، موضوع دیگری که از قول برخی افراد مطلع و آگاه بیان می شود، فرونشستن زمین در اثر برخی فعل و انفعلات شهری یا واضح تراز آن، عملیات ساخت مترو است.
مجموعه عملیاتی که از حدود 12 سال قبل کلنگش به زمین خورد، اما از همان روزها به دلیل پیش بینی تبعات منفی و احتمال وارد آمدن خسارت به میراث فرهنگی ،با مخالفت های شدید برخی میراث یاران و انجمن های حمایت از میراث فرهنگی مواجه شد.

2


مصداق بارز این موضوع را نیز می توان آب گرفتگی کارگاه عملیاتی ایستگاه هتل پل مترو اصفهان بیان کرد که گفته شد در اثر بازگشایی رودخانه و غیراستاندارد بودن سازه اینچنین شده است.
شایعه ای که خیلی سریع واکنش مسئولان قطار شهری اصفهان را به دنبال داشت و با دعوت از خبرنگاران در محل آب گرفتگی،گفتند: تجمع آب در این سازه ناتمام در اثر بارش باران بوده و ربطی به رودخانه زاینده رود ندارد.
اتفاقی که با بازگاشیی مجدد رودخانه در اسفندماه سال گذشته دیگرتکرار نشدکه اگر ادعای آب گرفتگی در اثر بازگشایی رودخانه صحت داشت، باردیگر باید شاهد وقوع این حادثه می بودیم.
اما حالا دوباره موضوع فرونشست خیابان شمس آبادی به عنوان مرکزی ترین خیابان شهر حاشیه ساز شده و با اعلام این که می تواندبه مترو ارتباط داشته باشد، عملیات ساخت مترو را سرزبان ها انداخته تا جایی که در برخی اخبار تایید نشده از نشست 35متری زمین در این زمینه حرف و سخن به میان آمده است.
خبری که هرچند توسط مسئولان آتش نشانی شهر اصفهان تکذیب شد، اما فارغ از این بزرگنمایی محیرالعقول، نشست بخش هایی از خیابان توسط شاهدان عینی و حتی مسئولان شهری تایید شد.
فرونشستی که ظاهرا شب گذشته برای سومین بار در چند ماه گذشته در قسمت پیاده رو خیابان شمس آبادی اصفهان اتفاق افتاده است، درحالی به ادامه عملیات عمرانی مترو اصفهان گره خورد که شهرداری اصفهان سال 85 بدون در نظر گرفتن دستور موقت بازپرس شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان مبنی بر توقف عملیات عمرانی مترو و بررسی بیشتر جهت عبور مترو از خیابان های شمس آبادی یا گلدسته، به ادامه مسیر از چهارباغ ادامه داد و کمی بعد در اثر برخورد دستگاه حفار تونل مترو با پایه های سی و سه پل و انحراف از مسیر اصلی خود در حوالی رودخانه متوقف شد.
اما حالا اصرار بر ارتباط فرونشست های خیابان شمس آبادی با مترو هرچند به نظر بعید می رسد، اما واکنش معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان را نیز به دنبال داشته به طوری که علیرضا صلواتی در این زمینه گفت: ریزش مختصری در خیابان شمس آبادی رخ داده است که هیچ ربطی به مترو ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد:دو سال پیش در خیابان شمس آبادی تونلی برای انتقال برق از سمت جنوب اصفهان «خیابان توحید» حفاری شد.
وی ادامه داد: این تونل برای تقویت انتقال برق فشار قوی مرکز شهر و هم برای برق رسانی برای مترو حفر شده بود و عملیات آن توسط دستگاه تی بی ام آغاز شد.
صلواتی تصریح کرد: متاسفانه در بخش حاشیه ای شرقی پیاده رو تونل ریزش کرد اما در مسیر سواره رو هیچ اتفاقی نیفتاد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان خاطر نشان کرد: اکنون بخش هایی از تونل که امکان ریزش دارد، مسدود شده است ولی خیابان شمس آبادی مسدود نشده و تردد در آن بخش انجام می شود.
وی ابراز داشت: برخی از شهروندان بدون اطلاع از این موضوع گفته بودند که این اتفاق به دلیل وجود آب های زیرزمینی و مترو بوده است که این موضوع کذب است و این ریزش هیچ ربطی به عملیات مترو ندارد.
صلواتی با بیان اینکه اکنون هیچ عملیات عمرانی برای مترو انجام نمی شود، اذعان داشت: اکنون حفاری های مربوط به مترو در میدان انقلاب و میدان امام حسین علیه السلام انجام شده است و هیچ ربطی به خیابان شمس آبادی ندارد.
با این اظهارات سئوال این است که اگر روزی حفره ای در خیابانی ایجاد شود که خسارت جانی به شهروندویا شهروندانی وارد کند، فارغ از اینکه مترو مقصر بوده یافرسودگی شبکه فاضلاب و یا حتی تونل شبکه های برق چه کسی پاسخگوی این عارضه خواهد بود؟
-------------------
گزارش از رضا صالحی پژوه
-------------------

نوشتن دیدگاه