جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1741
منتشر شده در پنج شنبه, 28 اسفند 1393 01:24
تعداد دیدگاه: 0
آمارقربانیان کاهش چشمگیرداشت؛

همراز: چهارشنبه‌سوری ‌سال ٩٣ هم گذشت و باز هم خبر رسید که این شب به میدان جنگ تبدیل شده است. میدان جنگی که ٥٢٠ مجروح و ٤ کشته بر جای گذاشت. در میان این مجروحان ٢٢ نفرقطع عضو شدند و دو نفر هم نابینا. این در حالی است که آمار مجروحان امسال نسبت به ‌سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. خالدی سخنگوی...

همراز:چهارشنبه‌سوری ‌سال ٩٣ هم گذشت و باز هم خبر رسید که این شب به میدان جنگ تبدیل شده است. میدان جنگی که ٥٢٠ مجروح و ٤ کشته بر جای گذاشت. در میان این مجروحان ٢٢ نفرقطع عضو شدند و دو نفر هم نابینا.
این در حالی است که آمار مجروحان امسال نسبت به ‌سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
خالدی سخنگوی اورژانس کشور درخصوص جزییات دقیق آمار مجروحان چهارشنبه‌سوری گفت: «در میان ٤ کشته نوجوان ١٤ساله‌ای در تهران، جوان ١٧‌ساله‌ای در ورامین و جوانی ١٨ساله در کرج و پسر جوانی نیز در مشهد بوده است.
متاسفانه دو قربانی ١٧ و ١٨ساله در پی انفجار مواد محترقه در دستشان جان خود را از دست دادند. از میان ٥٢٠ مجروحی که تا این لحظه به ما گزارش شده است ٨٥ نفر زن و ٤٣٥ نفر نیز مرد بودند.
همچنین هشت کودک و یک طفل پنج ماهه نیز در میان مجروحان به چشم می‌خورد.» به گفته خالدی، چهار نفر از حادثه‌دیدگان در ICU هستند که یک نفر از آنها در گنبد و ٣ نفر دیگر در تهران مورد مداوا قرار گرفته‌اند. همچنین سه نفر از مصدومان در بیمارستان بستری شده و مابقی به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته‌اند.
این در حالی است که براساس آمار موجود در حوزه معاونت‌هاي بهداشتي دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوري ‌سال گذشته ٢٧٠٠ نفر برآورد شده که اين رقم در مقايسه با‌ سال
٩١ رشدی ٣٥‌درصدی داشته است. آسيب‌هاي منتسب به چهارشنبه‌سوري در طي سال‌هاي اخير روند صعودي داشته و از‌ سال ١٣٨٧ ميزان رشد آن
٢,٥ برابر بوده است. در ميان استان‌ها، استان تهران رتبه اول را از نظر تعداد حادثه‌ديدگان داشته و رقم آن به ٧٤٠ مورد گزارش شده است.
به عبارتي ٢٨‌درصد كل موارد ثبت‌شده مصدومان چهارشنبه‌سوري در كل كشور مربوط به استان تهران است.

  • ٢٢ مورد قطع عضو و ٢ مورد تخلیه چشم

خالدی در ادامه با بیان این‌که در حوادث این شب ٢٢ مورد قطع عضو داشته‌ایم، گفت: «دو مورد نیز تخلیه چشم در شهرستان‌های گنبد و کرج گزارش شده است.»
خالدی با اشاره به شهرهای دارای بیشترین حوادث در چهارشنبه‌سوری امسال، گفت: «تهران و پس از آن شیراز شهرهایی هستند که براساس گزارش‌های رسیده، بیشترین حوادث چهارشنبه‌سوری را به خود اختصاص داده‌اند.
از میان مجروحان چهارشنبه‌سوزی سه زن وضع وخیمی دارند و سه مرد نیز در‌ آی‌سی‌یو بستری هستند.
همچنین چهار نفر از مصدومان دارای تروما دست شدید هستند و بیشترین آسیب از ناحیه دست چپ بوده و ۴۰‌درصد مصدومان را حوادث آسیب‌دیدگی چشم تشکیل می‌دهد.»
خالدی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «بیشترین عملیات اورژانس در تهران با ۱۴۳ مورد و در شیراز با ۲۶ مورد و اصفهان با ۸ مورد گزارش شده است.» سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه امکان افزایش آمار در شهرستان‌ها وجود دارد، ادامه داد: «هنوز برخی از مراکز درمانی کوچک در برخی شهرستان‌ها آمار خود را به مراکز اورژانس ارایه نداده‌اند و از این‌رو احتمال افزایش این آمار وجود دارد.»

  • ١٤ عمل چشم

همچنین از بیمارستان فارابی خبر رسید، ۵۶ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال در تهران تا این لحظه به بیمارستان چشم‌پزشکی فارابی مراجعه کردند و از این تعداد ١٤ نفر آنها به عمل چشم نیاز پیدا کردند. در ادامه دکتر امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور در این خصوص گفت: «در چهارشنبه‌سوری امسال ٨٢٠ پایگاه اورژانس در سطح شهرها و مناطقی که احتمال وقوع حادثه در آن بالا بود مستقر شده و علاوه بر آن ٥٢٦ بیمارستان نیز آماده خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی در سراسر کشور بودند.»
صابری‌نیا با بیان این‌که برابر آخرین آمارها تا ساعت ٢٣ سه‌شنبه‌شب ٢٠٦ تن در سراسر کشور به علت حوادث چهارشنبه‌سوری مصدوم شده بودند، گفت: «آمار حوادث چهارشنبه‌سوری در ‌سال ‌جاری نسبت به‌ سال قبل دارای کاهشی چشمگیر بود و آمار دقیق حادثه‌دیدگان پس از جمع‌بندی نهایی طی یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.
این در حالی است که بیش از ٩٠‌درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را مردان و کمتر از ١٠‌درصد باقیمانده را نیز زنان تشکیل داده بودند.»
رئیس اورژانس کشور همچنین با بیان این‌که تا این لحظه سه نفر به علت درجه بالای سوختگی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نگهداری می‌شوند، گفت: «یک مورد قطع دست نیز در گیلان گزارش شده و دو مورد آسیب جدی به دست وارد شده است که احتمال قطع عضو وجود دارد. سوختگی سر، صورت و دست شایع‌ترین علت مراجعه به بیمارستان‌ها بوده است.»

  • اصفهان با کاهش حادثه روبرو بود

مدير حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرگزاری وابسته به شهرداری این شهرضمن تایید کاهش تعداد حادثه دیدگان به نسبت سال های گذشته،اعلام كرد: شامگاه سه شنبه ۷۰ نفر در استان اصفهان و ۸ نفر در شهرستان كاشان بر اثر حوادث چهارشنبه سوري دچار مصدوميت شدند.
غفور راستین گفت: شامگاه سه شنبه در جريان مراسم چهارشنبه‌سوري مردم استان اصفهان، ۷۰ نفر مصدوم شدند كه ۴۲ مورد از آنها بر اثر سوختگي ناشي از آتش، انفجار فشفشه و ترقه و ۲۸ مورد مصدوميت مرتبط با چهارشنبه آخر سال نظير اصابت سنگ، نزاع و مشكل قلبي بر اثر انفجار ترقه بوده است.
وي افزود:‌ در شهرستان كاشان نيز ۸ مورد مصدوميت گزارش شد كه يك مورد سوختگي و ۷ مورد مرتبط با چهارشنبه آخر سال بود.
مدير حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان اصفهان با اشاره به اينكه بيشترين آمار مصدومين چهارشنبه سوري با ۲۹ مورد مربوط به شهر اصفهان بود، اظهار كرد: شديدترين آسيب‌ها در شامگاه سه شنبه، يك مورد سوختگي ۶۰ درصد در كاشان و يك مورد مشكل چشمي در شهرستان شهرضا بوده است.
وي با بيان اينكه قطب ۲ طرح تحول نظام سلامت يا قطب مركزي، استان‌هاي يزد، چهارمحال و بختياري، كاشان و اصفهان را در بر مي‌گيرد، تصريح كرد: بر اساس گزارش‌هاي جمع‌آوري شده از اين قطب، تعداد مصدومين چهارشنبه آخر سال ۹۳ در استان يزد ۱۲ مورد بود و از استان چهارمحال و بختياري نيز هيچ موردي گزارش نشد.

نوشتن دیدگاه