جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1721
منتشر شده در شنبه, 23 اسفند 1393 07:48
تعداد دیدگاه: 0
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از جایگزینی مالچ و شن رنگی به جای چمن خبرداد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، احمد سلیمانی پور در جمع خبرنگاران گفت: در دنیای کنونی شهر بدون فضای سبز قابل تصور نیست و نمی شود توده جمعیتی را مورد بررسی قرار داد، اما فضای سبز مورد نیاز آن را...


مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از جایگزینی مالچ و شن رنگی به جای چمن خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، احمد سلیمانی پور در جمع خبرنگاران گفت: در دنیای کنونی شهر بدون فضای سبز قابل تصور نیست و نمی شود توده جمعیتی را مورد بررسی قرار داد، اما فضای سبز مورد نیاز آن را بررسی نکرد و این در حالی است که در شهری مانند اصفهان به دلیل وجود باغ های زیاد در قدیم،نیازی به فضای سبز احساس نمی شد.
وی با تاکید بر اینکه فضای سبز نقش کلیدی در ارتقای کیفیت محیط زیست دارد،تصریح کرد :آلایندهایی که از سمت غرب به اصفهان وارد می شود،وضعیت شهر را نابسامان کرده است و220 واحد سرب در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد که ریه ها را با مشکل مواجه می کند .
به گفته وی هر انسانی هر روز 2/6 کیلو گرم هوا استنشاق می کند و 2/5 کیلو گرم غذا می خورد و 2/5 آب مصرف می کند؛ اما آنطورکه روی غذایی که می خورد حساس است ، روی هوایی که تنفس می کند ،حساس نیست . سلیمانی پور بابیان اینکه امروز تاثیرات زیست محیطی فضای سبز مهم تر از تاثیرات زیبا شناختی آن است ، عنوان کرد :برای توسعه فضای سبز نباید تنها از عوارضی که شهروندان پرداخت می کنند، هزینه کنیم . کالاهای صنعتی و فرآوردهای نفتی به مصرف کشور می رسد ولی برای توسعه فضای سبز باید از جیب مردم هزینه شود و این ظلم به مردم اصفهان است.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت : در بند الف تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است ،یک درصد قیمت فروش محصو لات تولیدی صنایع کشور که تاثیر آلاینده دارد ، به شهرداری پرداخته شود تا شهرداری آن را برای توسعه فضای سبز و مهار کردن آلاینده ها صرف کنند.
به گفته سلیمانی پور 177 میلیارد تومان برای تملک فضای سبز ، 14 میلیارد تو مان برای توسعه و 45 میلیارد تو مان برای ساماندهی پارک ها و آبرسانی در اصفهان هزینه شده است .
وی با بیان اینکه در مجموع برای حفظ و توسعه فضای سبز 236 میلیارد تومان هزینه شده است، اذعان داشت : اصفهان 995 هکتار کمربند سبز ، 1000پارک شهری و 5 هزار و 212 هکتار فضای سبز اکولو ژیک دارد.
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: توسعه فضای سبز به هزینه مردم بی انصافی است زیرا باید بودجه ای که صرف توسعه فضای سبز می شود ،در حوزه خدمات عمومی و خدما ت عمرانی در شهر هزینه شود .
سلیمانی پور عنوان کرد : در بودجه 94 شهر اصفهان ، 276 پروژه در حوزه فضای سبز پیش بینی شده است . سال 93 ،272 پروژه در مناطق پیش بینی شده بود که با نظارت سازمان هدایت شد . امسال 111 پروژه فضای سبز در حوزه سازمان اجرایی شد و برای سال آینده در حوزه سازمان 100 پروژه پیش بینی شده است .
حفظ و ارتقای کیفیت فضای سبز ، ارتقای کمی فضای سبز اصفهان و حفظ و افزایش سرمایه نهادی شهر سه هدف کلان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هستند که وی به آنها اشاره کرد .
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد : بهبود مدیریت و آموزش و فرهنگ سازی 2 استراتژی سازمان برای ارتقای کیفی فضای سبز شهر هستند .
سلیمانی پورافزایش مشارکت عمومی و بخش دولتی ،حرکت در راستای تحقق فضای پیش بینی شده در طرح تفصیلی شهر و استفاده بهینه از منابع را استراتژی های سه گانه سازمان پارک ها برای ارتقای کمی فضای سبز اصفهان اعلام کرد .
وی به بهبود ساختار تشکیلات و روش ها و توانمند سازی منابع انسانی به عنوان استراتژی های سازمان برای حفظ ئو افزاش سرمایه نهادی شهر اشاره و تاکید کرد :برای اینکه اصفهان از آلاینده ها جان سالم به در ببرد ، باید سرانه فضای سبز شهر به 49 متر مربع برسد که اکنون فاصله بسیار با سرانه استاندارد اصفهان داریم و فضای سبز شهر حدود 26 متر مربع است .
سلیمانی پوربه طرح خرید اکسیژن اشاره کرد و گفت : این طرح از سوی سازمان پارک ها پیشنهاد شده و زوایای مختلف آن ا ز سوی کارشناسان بررسی شده است . با اجرای این طرح زیر ساخت های انتقال آب به باغ های شهروندان در ناژوان فراهم می شود . کوچه باغ های ناژوان ساماندهی می شو دو نهال ها واکاری می شود .
وی با بیان اینکه شهرداری به کمک شهروندان می آید تا باغ ها حفظ شود، عنوان کرد : این طرح در 200 هکتار از فضای ناژوان به صورت پایلوت اجرا می شود . در صورت تصویب کمیسیون ماده 5 امکان احداث سرپناه به صورت 5 تا 10 درصدی در باغ ها فراهم می شود.
به گفته سلیمانی پور این طرح در باغ های شرق و شمال شهر اصفهان نیز اجرا می شود . مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه صندوق ذخیره زمین پیش بینی شده است ، گفت : مناطقی که امکان توسعه فضای سبز ندارند ،بودجه ها را در این صندوق ذخیره می کنند و در مناطق محروم پارک و فضای سبز ایجاد می کنند . اکنون منطقه 6 در منطقه 2 اصفهان پارک ایجاد کرده است .
وی با بیان اینکه اصفهان 30 هزار هکتار فضای سبز ندارد که به 300میلیون متر مکعب آب نیاز داشته باشد ،عنوان کرد : اصفهان 5 هزار و212 هکتار فضای سبز اکولوژیک دارد که برای نگهداری آن به کم تر از 50 میلیون متر مکعب نیاز است و برای نگهداری فضای سبز کوه صفه هر سال به 2 میلیون متر مکعب آب نیاز است .
مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد : اصفهان 587 هکتار چمن از 500 نوع دارد و و در 3 تا 5 سال آینده همه چمن های شهر تغییر می کند و چمن های مقاوم به کم آبی به اصفهان می آیند.

نوشتن دیدگاه