دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1621
منتشر شده در سه شنبه, 28 بهمن 1393 22:50
تعداد دیدگاه: 0
پشت پرده جلسه فوق العاده شورای شهر چیست؟

شورای شهراصفهان صبح فردا جلسه فوق العاده تشکیل می دهد تا به یکی از مهمترین موضوعات این روزهای اصفهان بپردازد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، لایحه بودجه مهمترین و کاربردی ترین لایحه ای است که سالیانه از سوی شهرداری به شورای شهر ارایه می شود تا مسیر حرکت یکساله مدیران شهری مشخص شود و فردا بعد...


شورای شهراصفهان صبح فردا جلسه فوق العاده تشکیل می دهد تا به یکی از مهمترین موضوعات این روزهای اصفهان بپردازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، لایحه بودجه مهمترین و کاربردی ترین لایحه ای است که سالیانه از سوی شهرداری به شورای شهر ارایه می شود تا مسیر حرکت یکساله مدیران شهری مشخص شود و فردا بعد از برگزاری چندین جلسه کمیسیون تلفیق قرار است این لایحه در شورای شهر اصفهان تصویب شود.
سالانه بودن، جامعیت، وحدت،تعادل و انعطاف پذیری از اصول بودجه نویسی مدرن در دنیا تلقی می شود، اما حالا به نظر می رسد بودجه سال آینده شهر اصفهان که آخرین روز دیماه سال جاری از سوی شهردار اصفهان تقدیم شورا شده، در برابر اختلاف سلیقه های موجود در مدیریت شهری خیلی هم انعطاف ندارد و رقم 2هزار و500 میلیارد تومانی نقدی و غیرنقدی پیشنهادی از سوی شهرداری قرار است دستخوش تغییرات زیادی شود.
تغییراتی که به رغم تاکید ابوالقاسم گلستان نژاد، معاون برنامه ریزی،پژوهش و فن آوری اطلاعات شهرداری اصفهان مبنی بر کارشناسی بودن لایحه بودجه و تلاش برای خروج از تک محصولی شدن شهر به معنی "شهرفروشی" بروجود مشکلات اساسی در نحوه هزینه کرد منابع تشکیک وارد کرده ومی تواند دامنه نه چندان موسع وفاق و وحدت فعلی درپارلمان شهری را هم دستخوش تغییری بیش از این که هست، کند.
با نیم نگاهی به جزئیات لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری که بیشتر بر فقرزدایی از محلات اصفهان تاکید دارد و حدود 60 میلیارد تومان برای این منظور در نظرگرفته شده بود،پیش بینی این موضوع که فراکسیون غالب در شورا خیلی هم با اجزای این لایحه مهربانانه برخورد نکند دور از انتظار نیست.
سید مرتضی سقائیان نژاد،شهردار اصفهان نیز پیش از این گفته بود: اين لایحه با فعاليت ۲۰۰ نفر شامل معاونان شهردار، مديران مناطق ۱۵ گانه، مديران عامل سازمان ها و گروه هاي كارشناسي تدوين شده تا در مدت زمان قانوني به شوراي شهر تحويل داده شود.
اما حالا خبرهایی که از پشت درهای بسته شورای شهراصفهان به گوش می رسد،حاکی از این است که لایحه مذکوربا داعیه انقباضی بودن،خیلی هم تعادلی نیست و به رغم افزایش تنها 6 و 6دهم درصدی به نسبت بودجه مشابه در سال 93 بازهم زیرتیغ تعدیل و تحدید رفته است.
تیغی که برخی نهادهای فرهنگی شهر را نشان رفته و بودجه آنان را به صفر رسانده و برخی دیگر از پروژه های شهری را با محدودیت بیشتری به نسبت میانگین سال های گذشته مواجه کرده است ، نه تنها می تواند میزان رشد بودجه را به نسبت سال گذشته به صفر برساند،بلکه امکان رشد منفی این بودجه براساس نظرمشورتی اعضای شورای شهر وجود دارد.
پیش از آن نیز رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت حال مردم، خط نشان های تلویحی از عدم امکان تصویب تمام و کمال بودجه در شورای شهری که در چهاردوره گذشته به عنوان خاص ترین شورا شناخته می شود ،کشیده بود.
وی که تا پیش از راه یابی به شورای شهر و انتخاب به عنوان رئیس پارلمانی ترین نهادشهری دراصفهان ،مسئولیت شهرداری یکی ازمناطق شهری را بر عهده داشت و مشکلات تحقق بودجه را به خوبی می داند، حالا در مقام منتقد سیاست های مدیران شهری معتقد است شهرداری اصفهان باید لایحه بودجه سال ۹۴ را بر اساس رکود اقتصادی تنظیم کرده و از ظرفیت بخش خصوصی در طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی استفاده کند.
با این توضیح و با توجه به اخباری که از کمیسیون تلفیق شورای شهر اصفهان به گوش می رسد،و با نیم نگاهی به عکس های سلفی تازه گرفته شده دونفر از فراکسیون اقلیت شورا همراه بارئیس و اعضای فراکسیون اکثریت این نهاد شهری که رسانه ای شدن آن خالی از پیام نبود، بعید نیست که بودجه شهر در سال 94 با رقمی کمتر و یا حداقل با کمترین رشد ممکن به نسبت سال 93 با 13 امضای موافق و هشت امضای مخالف به تصویب برسد که با این حساب و با توجه به افزایش پیش بینی شده قیمت ها و مخارج پیش بینی نشده ای که در سال آینده برای شهر اصفهان متصوراست، نه تنها جلوی پروژه های فرهنگی شهرگرفته می شود، بلکه پروژه های کلیدی و مهم شهر مانند مترو،راه اندازی سازمان گردشگری شهرداری ، پیگیری علمی مسئله زاینده رود در سطح بین المللی و ... نیز با محدودیت هایی مواجه می شود که می تواند عامل دیگری بر رکود فعالیت های عمرانی شهر باشد.
رکودی که مطمئنا در تصمیم مردم برای انتخاب اعضای پنجمین دوره از شورای شهر بی تاثیر نبوده و یقینا نه تنها ارتفاع دیوار بی اعتمادی مردم به شهرداری ها را کم نمی کند، که در کمک به بالابردن این ارتفاع نقش موثری خواهد داشت.

دیدگاه‌ها  
  -1
چندی بهتون دادند تا این تحلیل آبگوشتی را توی سایتک تون بزنید؟
  +2
دوست گرامی مدت هاست که هرچه در حوزه شهری می نویسیم دستخوش چنین تهمت هایی می شود،اگر آنطرفی بنویسیم اینطرفی ها خرده می گیرند و اگر هم اینطرفی بنویسیم، آنطرفی ها.... مهم نیست.ان شاالله که اقدامات عزیزان شورای شهر،شهرداری و در کنار آن قلم بنده حقیر برای ارتقای شهر فسونگر اصفهان موثر باشه.... و الا مطمنا
خداوند بهترین قاضی است.
  +1
خیلی گزارش خوبی بود
فعلا که اعضای شورای شهر پای نابودی شهر اصفهان ایستادند.
خدا خیرتون بده
نوشتن دیدگاه