جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1585
منتشر شده در یکشنبه, 19 بهمن 1393 21:36
تعداد دیدگاه: 0

همراز: نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند. این نخستین‌بار نیست که این آمار اعلام شده؛ همین چند وقت پیش بود که وزارت بهداشت نتایج پیمایش ملی سلامت روان را که در ‌سال ٩٠ – ٨٩ از سوی وزارت بهداشت انجام گرفته، منتشر کرد که براساس آن مشخص شده شیوع کلی اختلالات روان در ایران ٢٣,٦‌درصد...

همراز: نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند. این نخستین‌بار نیست که این آمار اعلام شده؛ همین چند وقت پیش بود که وزارت بهداشت نتایج پیمایش ملی سلامت روان را که در ‌سال ٩٠ – ٨٩ از سوی وزارت بهداشت انجام گرفته، منتشر کرد که براساس آن مشخص شده شیوع کلی اختلالات روان در ایران ٢٣,٦‌درصد در جمعیت ١٥ تا ٦٤‌سال کشور است یعنی دوازده ‌میلیون و ٥٧٤‌هزار و ٣٤٣ نفر دچار یکی از اختلالات روانی شناسایی شده‌اند. حالا این مجید صادقی، نایب‌رئیس انجمن روانشناسان ایران است که گفته یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانی دارند. او دراین‌باره گفته است: «آخرین آماری که از بیماری‌های روانی در کشور وجود دارد حدود ٢٣‌درصد است که این آمار مطابق با آمار جهانی در کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و توسعه‌یافته به یک نسبت پیشرفت داشته است. بیماری‌های روانی بعد از بیماری قلب و عروق و تصادفات رانندگی جاده‌ای، بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد و از هر ٤ خانواده یک خانواده درگیر بیماری روان است.»
او با بیان این‌که اضطراب و افسردگی تقریبا دو سوم بیماری روانی را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: «بیماری‌های روانی خاموش و بی‌سر و صدا هستند و اضطراب و افسردگی جزو شایع‌ترین بیماری روانی است که در زنان به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیک و نقش اجتماعی زنان در جامعه یک و نیم تا دو برابر بیشتر از مردان بروز می‌کند و ممکن است تا پایان عمر بیمار به آن مبتلا باشد.» به گزارش «ایسنا» این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره جوانی را بیشترین زمان ابتلا به بیماری‌های روانی دانست: «بیماری‌های روانی باعث تغییراتی در مغز بیمار می‌شود و به شکل اختلالات روانی در بیمار بروز می‌کند که بروز این بیماری‌ها از دهه ٢ و ٣ عمر فرد که در اوج توانمندی و بالا بودن عملکرد است ایجاد می‌شود. همچنین در دوران سالمندی بیمار به زوال عقل و آلزایمر هم دچار می‌شود.»
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهاجرت را عامل موثری در افزایش بروز بیماری‌های روانی دانست: «مهاجرت از روستا به شهر و از شهرها به کشور‌های دیگر باعث افزایش بیماری‌های روانی و آسیب به فرد می‌شود. شهرنشینی و آلودگی هوا هم در بروز بیماری‌ها موثر است.»
صادقی تغذیه مناسب، تغییر در سبک زندگی، ورزش و وقت گذراندن با خانواده را راهکاری موثر در جلوگیری از بروز بیماری‌های روانی اعلام کرد: «بهتر است که به این بیماران روانی برچسب نزنیم، طردشان نکنیم و فکر نکنیم که باید از آنها دوری کرد زیرا آنها به دلیل ترس از برچسب خوردن در جامعه از مراجعه کردن به پزشک خودداری می‌کنند.»

 

منبع:شهروند

نوشتن دیدگاه