جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 6332
منتشر شده در یکشنبه, 22 ارديبهشت 1398 12:27
تعداد دیدگاه: 0
دولت حمایت کند، ولی دخالت نه؛

استارت آپ یا کسب و کار نوین این روزها با سرعت از کسب و کارهای سنتی در حال سبقت گرفتن بوده و پای آن نیز به ایران باز شده است، کسب و کاری مبتنی بر فن آوری های نوین که نیازمند حمایت دولت ها است، اما ورود حاکمانه دولت در این نوع مشاغل می تواند سم مهلکی باشد برای ادامه بقای آن.


یکی از ویژگی های بارز این نوع از مشاغل، قدرت و سرعت رشد و توسعه آن است که می تواند در زمان کم، مکان محدود و نیروی انسانی کم اثر زیادی در نوع کار تعریف شده خود به جا بگذارد.
آینده نگری، پایداری، انسان محوری، تکنولوژیک نیز از دیگر خصوصیات بارز این نوع از مشاغل است که زندگی انسان را تحت الشعاع قرار داده و حالا دولت سعی می کند با الکترونیکی کردن خدمات خود، دولت الکترونیک را در ایران توسعه ببخشد.
توسعه ای که قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بر لزوم آن تاکید کرد و گفت: در این دوره از مدیریت در استان اصفهان تلاش می کنیم تا شاهد چشم گیر توسعه استارت آپ ها باشیم، اما آن چه که می تواند باعث پایداری این استارت آپ ها باشد، ورود جدی بخش خصوصی در این عرصه است که استانداری اصفهان نیز از آن استقبال می کند و برای تبدیل شدن اصفهان به یک استان سرمایه پذیر، باید زمینه رشد آن ها را با کوتاه کردن مسیر بروکراسی اداره فراهم نماییم.
حمید رضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا، خبرگزاری دولت ، استارت آپ ها را فرصت های بالای شغلی، تولید و تکیه بر توان داخلی دانست و گفت: اگرچه شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی وضعیت تولید و کسب و کار را با اختلال روبه رو کرده است، اما استارت آپ ها که بیشتر مبتنی بر دانش و فناوری های روز فعالیت می کنند می توانند سبب بهبود اوضاع بخصوص رفع بیکاری شوند.
وی با تاکید بر رفع موانع در این زمینه تصریح کرد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، جلساتی را با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالان این حوزه برگزار کرد و هدف ما توسعه این دانش و به دنبال آن کسب و کارهای شکل گرفته از آن خواهد بود.
وی به نقش اشتغالزایی استارت آپ ها اشاره و اضافه کرد : در شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی فعلی، کسب و کارهای مجازی و همچنین مبتنی بر شبکه های اجتماعی می توانند بخوبی فعالیت کنند که لازمه آن خلاقیت و نوآوری هست.
فولادگر ساماندهی استارت آپ ها را ضروری دانست و گفت : جلساتی با اتاق بازرگانی و فعالان استارت آپ ها برای حمایت بیشتر از این گونه مشاغل برگزار شد و امیدواریم حمایت های لازم برای موفقیت هرچه بیشتر آن ها افزایش یابد.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تصریح کرد: فاصله گرفتن از کسب و کارهای سنتی و فعالیت در بستر فضای مجازی همواره با مخالفت و مقاومت هایی روبه روست و همین امر کار را برای فعالان سخت می کند که البته می توان با فرهنگ سازی بر این چالش فائق آمد.
فولادگر رفع آیین نامه ها و قوانین دست و پاگیر برای این کسب و کارها را ضروری خواند و گفت: این امر نیازمند مشارکت و همکاری تمامی سازمان ها و نهادهاست.
از سویی کارشناسان بر این باور هستند که استان اصفهان با یک شهرک علمی و تحقیقاتی، 2 پارک علم و فناوری، بیش از 10 مرکز رشد فناوری و بیش از 500 شرکت دانش بنیان پتانسیل بسیار بالایی برای پایلوت شدن در سطح ملی دارد. از این نظر استانداری اصفهان تلاش کرده تا برای کوتاه شدن مسیر رسیدن به شهر هوشمند در اصفهان، از بخش خصوصی استمداد بطلبد. چنانچه علی اصغر ذاکری هرندی، مدیرکل امور شهر و شوراهای استانداری اصفهان در نشستی که با تعدادی از مدیران شهری شهرستان های اطراف اصفهان داشت، بر لزوم ورود هرچه سریعتر شهرداری ها به مسئله شهر هوشمند تاکید کرد و گفت: استاندار اصفهان در این زمینه نگاهی توسعه ای دارد و باید از این فرصت برای پیشتازی در کشور استفاده کرد، چرا که با توسعه این نوع از مدیریت در شهرها، زمینه جذب سرمایه فراهم می شود و اصفهان به جایگاه خود نزدیک می گردد.
حالا اصفهان با راه اندازی 5 کمیته فعال برای الکترونیکی شدن دولت، با سرعتی متناسب در حال حرکت است و به نظر می رسد راه اندازی شهر هوشمند می تواند به این پدیده و همچنین توسعه استارت آپ ها و اشتغال زایی کمک شایانی نماید.

 

گزارش از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه