جمعه 7 ارديبهشت 1403, Friday 26 April 2024, مصادف با 17 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3979
منتشر شده در یکشنبه, 29 مرداد 1396 09:47
تعداد دیدگاه: 0
مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور:

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور با اشاره به اینکه این وام در ماه گذشته ۷۰ هزار وام قرض الحسنه در کشور پرداخت کرده است، گفت: این بانک تنها ۲ درصد مطالبات معوق دارد و با سامانه اعتبارسنجی مرآت و ارتباط با مردم در ۹۸ درصد بازپرداخت های خود مشکلی ندارد.


محمدحسین حسین زاده ، با اشاره به اینکه فضای بانکداری محورهای متعددی دارد، اظهار داشت: امروز در کشور و دنیا بانک ها به تجاری، توسعه ای، دولتی، غیردولتی، خُرد، اجتماعی و ... تقسیم بندی می شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مردم نسبت به این الفاظ آشنا هستند اما درباره آنها آگاهی بخشی وجود ندارد، بیان داشت: هنوز کارکرد و وظایف بانک ها برای مردم مشخص نیست.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور به وجود بانک های تجاری و قرض الحسنه در کشور اشاره کرد و گفت: بانک تجاری یک بنگاه تجاری برای ارائه خدمت پولی شکل گرفته و به گونه ای سهامداری است و به سپرده گذاران این بانک ها باید سود تعلق گیرد.

وی با اشاره به وجود بانک های اجتماعی در دنیا، تاکید کرد: این بانک یک بنگاه اجتماعی نیست و برای سود خلق نشده است.

حسین زاده با بیان اینکه در کشور ما بانک های قرض الحسنه، نماد بانک اجتماعی هستند، تصریح کرد: در ایران تنها دو بانک قرض الحسنه خصوصی زیر نظر بانک مرکزی داریم.

وی تصریح کرد: بانک قرض الحسنه رسالت مبدع و شروع کننده بانکداری اجتماعی در ایران است.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور با اشاره به اینکه بانک قرض الحسنه رسالت انواع سیستم ها و سامانه های بانکی را در اختیار دارد، گفت: با این وجود تنها این بانک بر روی قرض الحسنه متمرکز است.

وی با تاکید بر اینکه سپرده گذاری در بانک قرض الحسنه مشمول سود نمی شود، تصریح کرد: سقف وام در بانک های خُرد همچون بانک قرض الحسنه رسالت، حداکثر ۳۰ میلیون تومان و برای ۸۰ درصد عامه مردم است.

حسین زاده با بیان اینکه بانک قرض الحسنه رسالت هیچ وام درشتی ندارد، اظهار داشت: کارمزد سالیانه این بانک ۲ درصد و در برخی استثناعات بین ۳ یا ۴ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع ما بازپرداخت و وثیقه وام های دریافتی از سوی مردم است و باید بازپرداخت ها تضمین شود، گفت: "سامانه اعتبار سنجی مرآت" یک سامانه نمره دهی اعتباری است که کار آزمایشی آن، سال گذشته کلید خورد و از ابتدای امسال نیز عملیات اجرایی آن در کشور و اصفهان آغاز شده است و تاکنون ۲ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور گفت: مطابق این سامانه هر نفر مطابق شغل خود رقمی را برای قسط تعیین می کنند که توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۶ مرداد ماه سالگرد تاسیس اولین بانک قرض الحسنه رسالت در کشور است، اظهار داشت: تاکنون ۴ میلیون فقره سپرده در کشور وجود دارد که ۹۵ درصد آن زیر ۵۰ میلیون و از این ۹۵ درصد حدود ۹۱ درصد زیر ۱۰ میلیون تومان است و این نشان می دهد که بانک رسالت، بانک خرد هستیم.

حسین زاده افزود: تاکنون ۲ میلیون وام پرداخت کرده ایم که میانگین پرداخت وام ها ۱۰ میلیون تومان بوده است و نشان دهنده اجتماعی بودن این بانک بوده که وام درشت ندارد.

وی پیرامون مطالبات معوق بانک قرض الحسنه رسالت، گفت:این بانک تنها ۲ درصد مطالبات معوق دارد و با سامانه اعتبارسنجی مرآت و ارتباط با مردم در ۹۸ درصد بازپرداخت های خود مشکلی ندارد.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور در ادامه با بیان اینکه از نظر تعداد تراکنش های الکترونیک، ۳۶ بانک و موسسه در کشور وجود دارد، گفت: بانک قرض الحسنه رسالت اولین کارت شتاب خود را در سال ۹۲ صادر کرد و امروز مطابق آخرین اطلاعات بانک مرکزی رسالت از نظر تعداد و مبلغ تراکنش ها از رتبه ۳۶ به ۱۱ کشور ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار سهامدار داریم که عمدتا از خانواده ایثارگران هستند، اضافه کرد: تمام کسانی که علاقمند به فعالیت در این محیط بانکی هستند می‌توانند به میزان توان خود در این امر خیر، عام المنفعه و اجتماعی شریک شوند. با سهامدار شدن می‌تواند از وام‌های بدون کارمزد استفاده کنند.

حسین زاده با اعتقاد بر اینکه پول در جامعه ما کم نیست بلکه مدیریت درستی در جامعه ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت پول امر مهمی است و ما به دنبال منابع دولتی نیستیم که تنها توزیع کننده آن باشیم، بلکه از طریق همیاری و تعاون منابع خود را تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ضوابط بانکی مشکلی با شرع ندارد، گفت: ممکن است رفتار بعضی از عوامل غیر شرعی باشد، اما در این بانک موضوع تخصصی قرض الحسنه را دنبال می‌کنیم و در این زمینه مشکل حادی در شرع نداریم و براساس فتاوای مراجع عمل می‌کنیم.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور با بیان اینکه به کارآفرینان خدمات ارایه می‌دهیم، گفت: با پول کارآفرینی ایجاد نمی‌شود، اما در حوزه رسانه و فرهنگ می‌توان فعالیت‌های بسیاری انجام داد که منجر به ایجاد اشتغال شود.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه ناموزون نیستیم، تصریح کرد: در ماه گذشته ۷۰ هزار وام قرض الحسنه در کشور پرداخت شد که به صورت میانگین در پنج ماه ابتدایی سال رقمی حدود ۳۵۰ هزار فقره وام با رقم ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

به گفته حسین زاده، بانک مرکزی و تمام بانک های کشور معتقدند که باید هزینه خدمات بانکی منطقی شود.

وی با بیان اینکه تراکنش های بانکی فی النفسه سودده نیستند، بیان داشت: اگر روزی سودده شویم به طور قطع باید کارمزد ۲ درصد بانک های قرض الحسنه رسالت نیز صفر خواهد شد؛ البته در شرایط فعلی اقتصاد این کار غیرممکن است.

نوشتن دیدگاه