شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25016
منتشر شده در شنبه, 25 آذر 1402 12:00
تعداد دیدگاه: 0

مصرف 86درصدی ایران از منابع آبی تجدیدپذیر، سایه خشکسالی را سنگین‌تر کرده است. این در حالی است که میانگین برداشت آب‌های تجدیدپذیر در دنیا 40درصد است. چنین مصرفی ایران را به فاجعه آبی کشانده است.

همراز/نوید خیرخواه : ایران به سمت ورشکستگی آبی حرکت می‌کند. شاخص مصرف آب تجدیدپذیر در جهان 40‌درصد است، اما در ایران، دوبرابر این شاخص مصرف می‌شود و سالانه 86‌درصد از 114میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر کشور به مصرف می‌رسد و به این ترتیب، کشور حرکت شتابان به سمت بی‌آبی مطلق را تجربه می‌کند. با وجود وضعیت وخیم آبی کشور، مسوولان آبی از امکان‌پذیر بودن صادرات آب خبر می‌دهند که این نیز می‌‌‌تواند باعث برداشت هرچه بیشتر از منابع آبی شود. توجه بیش از حد به کشاورزی که مشخصا بخشی آب‌بر تلقی می‌شود، تاثیر زیادی بر احتمال وقوع ورشکستگی آبی ایران گذاشته است.

با مصرف بالاتر از حد مطلوب منابع آبی، دشت‌‌‌ها و تالاب‌‌‌های کشور دچار خشکی می‌شوند و این خشکی در نهایت به ایجاد توفان‌‌‌های ریزگرد منجر خواهد شد؛ موضوعی که دود آن به چشم مردم و در نهایت مسوولان کشور می‌رود و باید هرچه زودتر برای آن چاره‌‌‌ای اندیشید. به اعتقاد کارشناسان محیط‌زیست اما ایران سال‌هاست که وارد پدیده ورشکستگی آبی شده است. تعریف این پدیده به آن معناست که وقتی تراز بیلان دشت‌‌‌های کشور منفی باشد و این روند منفی بیش از یک‌دهه ادامه یابد و نشانه‌‌‌های فرونشست زمین در سرزمین عیان شود، ایران به سمتی پیش می‌رود که به صورت علمی آن را به نام بدهکاری اکولوژیک می‌‌‌شناسند. در این شرایط، علاوه بر پدیده وقوع توفان‌‌‌های آلاینده و نابودی چرخه آبی کشور برای جلوگیری از آلودگی، فرونشست نیز گریبان زیرساخت‌‌‌ها را خواهد گرفت. بر همین اساس بود که در گزارش سال2005 سازمان زمین‌‌‌شناسی اعلام شد در جنوب غربی تهران، زمین تا 26سانتی‌متر دچار فرونشست شده و برای اولین بار رکورد فرونشست تهران از مکزیکوسیتی بالاتر شده است./

نوشتن دیدگاه