يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22477
منتشر شده در جمعه, 06 آبان 1401 11:20
تعداد دیدگاه: 0
عباسی مطرح کرد:

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با توجه به سهم ۹۰ درصدی حوزه کشاورزی از منابع آبی اگر میزان مصرف در این بخش ۱۰ درصد کاهش پیدا کند حجم صرفه‍‌‌‌ جویی شده معادل ۹ میلیارد مترمکب آب خواهد بود که تمام نیاز حوزه‌های صنعت، شرب و فضای سبز کشور را تامین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش ذخایر آب و اقدامات لازم برای جلوگیری از بحران، گفت: باید برای جلوگیری از بحران آب برنامه بلند مدت داشته باشیم، در حال حاضر از 400 میلیارد متر مکعب بارندگی کل کشور 300 میلیارد مترمکعب آن از دست می‌رود و تنها 100میلیارد متر مکعب آن برای شرب، صنعت، کشاورزی و فضای سبز استفاده می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا 300 میلیارد مترمکعبی که از دسترس خارج می‌شود را به چرخه مصرف بازگردانیم، ادامه داد: لازم است تا با اتخاذ تصمیماتی در راستای افزایش بهره‌وری سهم بخش کشاورزی از 100 میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارش‌ها کاهش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بارور سازی ابرها در انتهای لیست برنامه‍‌های لازم در راستای تامین آب مورد نیاز قرار بگیرد زیرا در صورت موفقیت آمیز بودن این اقدام در حال حاضر تنها یک چهارم از آن در چرخه مصرف قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در قانون بودجه 1401 نیز اعتباراتی برای انجام مطالعات و عملیات بارورسازی ابرها تخصیص داده شد اما این اقدام موفقیت زیادی ندارد و مشخص نیست بارندگی‌ها ناشی از بارورسازی است یا خیر.

وی با بیان اینکه مشکلات کم‌آبی تنها با بارورسازی ابرها برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی باید بر روی مسائلی از جمله افزایش بهره‌وری آب خصوصا در حوزه کشاورزی تلاش کنند. با توجه به سهم 90 درصدی حوزه کشاورزی از منابع آبی اگر میزان مصرف در این بخش 10 درصد کاهش پیدا کند حجم صرفه‍‌‌‌ جویی شده معادل 9 میلیارد مترمکعب آب خواهد بود که تمام نیاز حوزه‌های صنعت، شرب و فضای سبز کشور را تامین می‌کند.

عباسی با تاکید بر اینکه با 10درصد کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی می‌توان تحولات زیادی را ایجاد کرد، گفت: اگر با انجام اقداماتی بتوانیم هدر رفت 5درصد از 300 میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارندگی که از دسترس خارج می‌شود را حفظ کنیم، معادل 15 میلیارد مترمکعب آب وارد چرخه مصرف می‌شود که می‌توانیم با استفاده از آن بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنیم این درحالی است که کمبود کشور در حوزه تامین آب شرب 2 به نسبت هدرفت زیاد نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌ها اهتمامی در زمینه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و مصرف آب ندارند. در حال حاضر بهره‌وری آب در کشور حدود 35 درصد است و اگر آن را به 45 درصد برسانیم می‌توانیم حجم قابل توجهی آب صرفه‌جویی کنیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه