شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24833
منتشر شده در سه شنبه, 16 آبان 1402 08:48
تعداد دیدگاه: 0
طی سه سال گذشته اتفاق افتاد؛

به گفته سخنگوی صنعت آب، طبق بررسی‌های صورت گرفته در 15 سال اخیر بدترین وضعیت را در سه سال اخیر تجربه کردیم.

به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده در نشست خبری با اشاره به وضعیت بارش‌ها و منابع آبی در کشور گفت: از شش حوزه آبریز دو حوزه در شرایط بدون تنش هستند و مابقی شرایط تنش را تجربه می‌کنند.

وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در یک قرن اخیر کاهش شدیدی یافته و این در حالی است که با افزایش دما نیز مواجهیم. میزان تبخیر در نیم قرن اخیر 21 درصد رشد داشته و میزان بارندگی‌ها نیز طی این مدت 14 درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان نیز هستیم، تصریح کرد: هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از 10 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند.

وی با اشاره به تاثیرات تغییر اقلیم در ایران اظهار کرد: کشور ما یک سوم دنیا بارش دریافت می‌کند و این در حالی است که توزیع بارندگی‌ها نیز در مناطق و در فصول مختلف متفاوت است؛ به طوری که در تابستان پنج درصد و در زمستان 45 درصد بارش‌ها اتفاق می‌افتد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: 110 میلیارد مترمکعب مجموع آب تولید شده کشور است که براساس شاخص‌های بین‌المللی باید برای 40 درصد آن برنامه ‌ریزی شود اما اکنون بیش از 90 میلیارد مترمکعب آب در کشور مصرف می‌شود.

وی با اشاره به برنامه سازگاری با کم‌آبی گفت: این برنامه موارد مختلفی را مورد توجه قرار داده که تمرکز روی بخش کشاورزی در راس آن قرار دارد.

سخنگوی صنعت آب درباره میزان فرونشست‌ها اظهار کرد: نرخ مجاز فرونشست پنج میلی‌ متر در سال است که در ایران به صورت نقطه‌ای حتی 20 سانتی‌متر را تجربه کرده‌ایم. در جنوب تهران تا 18 سانتی متر در سال به صورت موضعی گزارش فرونشست داشته‌ایم.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که اگر برای تغییر اقلیم و سازگاری با آن تدبیری اندیشیده نشود، در آینده دچار آسیب خواهیم شد، تصریح کرد: منابع باران 21 درصد مساحت کشور پشت سدها جمع می‌شوند و به طور کلی سالانه 300 میلیارد مترمکعب از محل سدها بهره می‌بریم و مابقی از منابع دیگر تامین می‌شود.

وی با اشاره به آمار سدها در کشور اظهار کرد: تا تاریخ 13 آبان‌ماه 40 درصد سدهای کشور پر هستند و اکنون 1.80 میلیارد مترمکعب ورودی آب به سدهای کشور بوده که نسبت به سال قبل 26 درصد افزایش یافته است.

به گفته قاسم‌زاده تا این تاریخ حجم آب موجود مخازن نسبت به سال قبل 12 درصد رشد داشته و عدد 19.94 میلیارد مترمکعب را ثبت کرده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص میزان بارش‌ها نیز تصریح کرد: 18 استان میزان بارندگی زیرنرمال، شش استان بارندگی نرمال و هفت استان بارندگی بالای نرمال را تا روز 12 آبان‌ماه تجربه کرده‌اند./انتهای خبر

نوشتن دیدگاه