جمعه 31 فروردين 1403, Friday 19 April 2024, مصادف با 10 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4434
منتشر شده در پنج شنبه, 16 فروردين 1397 16:54
تعداد دیدگاه: 0

سالی که تمام شد پر از بی‌بارانی و کم‌بارانی بود. در برخی نقاط کشور وضع بارش‌ها به‌گونه‌ای بود که می‌توان گفت حتی یک قطره باران هم نبارید، البته از اواخر زمستان برخی گمانه‌زنی‌های کارشناسان هواشناسی حکایت از بهبود شرایط بارشی در کشور داشت، هرچند بارش‌هایی ثبت شد، اما نتیجه آن‌طور که اعلام شد نبود.

حالا اما مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: «با ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه هفته آینده (٢٠ فروردین‌) دو هفته خوش‌بارش پیش‌روی کشور است». باید منتظر ماند و دید آیا این پیش‌بینی تحقق می‌یابد یا خیر. چه آنکه هم کشاورزان و هم وضعیت محیط‌زیستی کشور بی‌تابانه هنوز چشم‌انتظار گشایشی از سمت آسمان است تا زمین تشنه را کمی سیراب کند.
آن‌طور که مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور، به ایرنا گفته است: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از روز دوشنبه، ٢٠ فروردین تا یکشنبه، ٢٦ فروردین سامانه بارشی فعالی وارد کشور می‌شود که در مناطق مرکزی و غربی کشور بارش فراتر از نرمال را رقم خواهد زد».
وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده با ورود سامانه بارشی دیگر از روز دوشنبه، ٢٧ فروردین تا یکشنبه دوم اردیبهشت، بارش در کشور، به‌ویژه در غرب و شمال‌غرب فراتر از حد نرمال و معمولی باشد.
وی درباره میزان بارندگی در سال زراعی جاری گفت: تا روز دوشنبه گذشته (١٣ فروردین) میانگین بارش کشور ٩٣,٣ میلی‌متر بود که سال گذشته در مدت مشابه ١٧٤.٩ بوده است، همچنین بارش نرمال از اول مهر ٩٦ تا روز گذشته در کشور ١٧٨.٦ میلی‌متر بود. حقیقت افزود: میزان کمبود بارش نسبت به نرمال و بلندمدت (٣٠ ساله) حدود ٥٢ درصد بوده؛ یعنی ٥٢ درصد کاهش بارش داشتیم.
وی گفت: سال زراعی از مهر امسال تا مهر سال آینده است و مدت بارش هم در این مدت اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین هنوز این دوره به پایان نرسیده است، اما به نظر می‌رسد این دو هفته
خوش‌بارش نیز کمبود بارش در کشور را جبران نکند. حقیقت اظهار کرد: باران منبع تأمین‌کننده آب‌های سطحی و برف منبع تأمین‌کننده منابع آب‌های زیرزمینی است، بنابراین کاهش این منابع، کمبود آب در این دو حوضه را به‌همراه دارد. مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور گفت: امسال بارش برف به‌عنوان منبع تأمین‌کننده منابع آبی زیرزمینی نیز کاهش داشته است. برف چون به آرامی ذوب می‌شود، به‌تدریج نیز سفره‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند.
ایران از نظر اقلیمی کشوری خشک و نیمه‌خشک است و میانگین بارش‌های سالانه در کشور ٢٥٠ میلی‌متر؛ یعنی یک‌سوم متوسط جهانی است که در چند سال اخیر کاهش قابل‌ملاحظه‌ای نیز داشته که این امر منجر به کاهش منابع آبی زیرزمینی، خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده است.
این عوامل تاکنون نیز مشکلات محیط‌زیستی زیادی مانند بروز پدیده گردوغبار را به‌همراه داشته است که به اعتقاد کارشناسان، ادامه این روند به‌همراه مدیریت نادرست منابع آبی، مشکلات محیط‌زیستی و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن را گسترده‌تر خواهد کرد.
بنا بر گزارش وزارت نیرو، در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ٢٤ استان کشور شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، ‌اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌شمالی، جنوبی، رضوی، ‌خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد با کاهش بارش مواجه بودند.
میزان بارش‌ها در سه‌ماهه پاییز امسال در
مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در هفت استان ایلام، بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمانشاه، گلستان و هرمزگان با افزایش روبه‌رو بوده است.

منبع: شرق

نوشتن دیدگاه