شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24720
منتشر شده در دوشنبه, 24 مهر 1402 16:35
تعداد دیدگاه: 0

فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) امروز و همزمان با روز جهانی غذا، آب را محور نامگذاری این روز قرار داد و شعار آن را «آب غذاست، آب زندگی است،هیچکس را محروم نکنید» اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، بر این اساس حسین فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در متن پیامی به مناسبت روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهرماه) با اشاره به شعار امسال «آب غذاست، آب زندگی است، هیچکس را محروم نکنید»، خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که آب برای حیات بشر و زمین ضروری است. بیش از ۵۰ درصد وزن بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را آب می‌پوشاند. آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد و طبیعت بوده و اساس غذای ما را تشکیل می‌دهد. رشد جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی را تحت فشار فزاینده‌ای قرار داده است.
در عین حال، منابع آب شیرین به ازای هر نفر در دهه‌های گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. امروزه ۴.۲ میلیارد نفر در کشور‌هایی زندگی می‌کنند که دچار تنش آبی هستند؛ بنابراین لازم است مواد غذایی و کالا‌های ضروری را با آب کمتر تولید کنیم. بدن همه ما به آب کافی نیاز دارد.
پس نیاز است که روش استفاده از آن را در زندگی روزمره خود بهبود ببخشیم. باید دقت کنیم آنچه که ما می‌خوریم و نحوه تولید آن غذا بر مصرف آب تأثیر می‌گذارد. ما می‌توانیم با انتخاب غذا‌های محلی، فصلی و تازه، در کمتر هدر دادن آب سهیم باشیم. کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راه‌های ایمن برای استفاده مجدد از آن‌ها و در عین حال جلوگیری از آلودگی آب می‌توانند راهکار‌های موثری برای حفظ بیشتر آب در کشورمان باشند.
بهتر است با مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصل که برای تولید به آب کمتری نیاز دارند و همچنین گنجاندن حبوبات در برنامه غذایی خود، هم به سلامت خودمان کمک کنیم و هم در جهت هدر ندادن آب سهیم باشیم. به امید آن که حیات و زندگی هیچ کسی در کشورمان به خاطر محروم بودن از آب سالم به خطر نیفتد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه