شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24205
منتشر شده در چهارشنبه, 07 تیر 1402 10:29
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی صنعت برق کشور خبر داد:

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه میزان مصرف برق مشترکان صنعتی از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف برق تاکنون 17.3 درصد افزایش یافته است، از اعلام رسمی اسامی ادارات و دستگاه‌های پرمصرف خبر داد و گفت: بیش از 35 درصد از مشترکان خانگی از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف، موفق به دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مصطفی رجبی مشهدی یکی از اهداف تامین برق در تابستان 1402 را تامین انرژی بیشتر برای صنایع کشور به منظور تحقق شعار سال‌جاری مبنی بر«مهار تورم، رشد تولید» عنوان کرد و گفت: برهمین اساس به منظور مدیریت مصرف انرژی، صنایع را به سه گروه عمده تقسیم کردیم.
سخنگوی صنعت برق کشور در همین زمینه افزود: گروه اول شامل کارگاه‌ها و واحدهای صنفی – صنعتی می‌شوند که بیش از 90 درصد تعداد مشترکان صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند؛ برای این گروه هیچ‌گونه محدودیتی به منظور تامین برق و انرژی وجود ندارد.
وی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی را گروه دوم مشترکان برشمرد و اظهار کرد: پیش‌بینی شده این واحدهای صنعتی که بیش از 7 درصد تعداد مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهند، امسال به مدت "نیم‌روز" از ساعت 11 تا 23 در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند؛ بر این اساس در تابستان سال‌جاری به مدت 6و نیم روز از ایام هفته با بالاترین ظرفیت امکان تولید دارند.
وی یادآور شد: در همین زمینه 300 مشترک صنعتی بزرگ در کشور وجود دارد که برنامه‌ریزی شده مطابق با برنامه‌ مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت انرژی مورد نیاز این دسته از مشترکان نیز تامین شود.
رجبی‌مشهدی با بیان اینکه میزان مصرف برق مشترکان صنعتی از ابتدای اجرای طرح مدیریت مصرف برق تا کنون 17.3 درصد افزایش یافته است، گفت: در این بین صنایع فولادی با رشد 24.3 درصد نسبت به سال گذشته در صدر جدول جای گرفتند.
سخنگوی صنعت برق کشور همچنین اضافه کرد: میزان مصرف برق همه واحدهای صنعتی کشور از ابتدای دوره سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.8 درصد رشد یافته است؛ به عبارت دیگر از ابتدای سال‌جاری میزان مصرف برق در صنایع فولادی 5.7 درصد، صنعت سیمان 6.2 درصد و سایر فلزات از جمله مس، آلومینیوم و روی 7.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که بیانگر رشد تولید است.
وی در ادامه ضمن تشریح طرح سراسری پاداش مدیریت مصرف برق مشترکان خانگی، گفت: بر اساس تازه‌ترین گزارش ارسالی بیش از 35 درصد از مشترکان خانگی در تابستان امسال موفق به دریافت پاداش صرفه‌جویی شدند؛ عدد مربوط به پاداش صرفه‌جویی در سمت چپ قبوض برق مشترکان درج می‌شود.
وی بیان کرد: میزان پاداش صرفه‌جویی برای قبوضی که در 15 خردادماه برای تهران بزرگ صادر شد، حدود 5 میلیارد تومان است؛ شهرهای گرمسیر از جمله بوشهر، خوزستان، هرمزگان، بخشی از سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های صرفه‌جویی بیشتری دارند.
رجبی مشهدی به تمایز قابل توجه طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان خانگی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته این پاداش فقط به مشترکانی تعلق می‌گرفت که میزان مصرف برق آن‌ها زیر الگوی مصرف بود، اما امسال این طرح همه مشترکان خانگی که میزان مصرف برق آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است را شامل می‌شود.
سخنگوی صنعت برق کشور در همین زمینه تصریح کرد: در سال گذشته به ازای هرکیلووات ساعت 500 تومان پاداش لحاظ شده بود در حالی است این عدد امسال تا 2000 تومان افزایش یافته است.
رجبی مشهدی در ادامه یادآور شد: برای نمونه دو مشترک برق در استان‌های بوشهر و خوزستان 30 و 17 درصد کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته 420 هزار تومان و 520 هزار تومان مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند؛ با این تفاسیر قبض این افراد حدود 30 تا 60 هزار تومان است که رقم پاداش آن‌ها معادل مصرف برق 5 تا 6 ماه آینده این مشترکان است.
وی تاکید کرد: در مقابل، بخشی از مشترکان بدون هیچ‌گونه توجهی از وسایل سرمایشی به صورت 24 ساعته استفاده می‌کنند که به افزایش مصرف برق به میزان بیش از الگو منجر می‌شود، در چنین شرایطی تعرفه‌های برق این دسته از مشترکان به صورت غیریارانه‌ای محاسبه خواهد شد و به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.
رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: از روز سوم تیر، اسامی دستگاه‌هایی که میزان مصرف برق آن‌ها بیش از الگوی مجاز است اعلام می‌شود از جمله می‌توان به بانک سامان، بانک توسعه تعاون، شرکت سهامی بیمه آسیا، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران اشاره کرد که در پی دریافت اخطارهای مکرر، برق این ادارات بعد از ساعات اداری قطع شده است./انتهای پیام

وزارت نیرو

نوشتن دیدگاه