يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21433
منتشر شده در دوشنبه, 08 فروردين 1401 14:59
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی ۸ درصدی که در نظر دولت است برای سال ۱۴۰۱ با فرض توافق در مذاکرات کاملا محقق شود و دور از انتظار نیست که این مورد بر کاهش تورم نیز مؤثر است و به همین میزان بر قدرت خرید مردم اثر دارد.


 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از فارس، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در یک نشست مجازی اظهار داشت: سال گذشه را در شرایط دوره سخت تحریمی برای ایران آغاز کردیم و هم زمان شدن فشار بیرونی و مشکلات داخلی و البته کرونا بر اقتصاد اثر بسیار زیادی داشت.

وی افزود: از مشکلات درونی می‌توانبه نارسایی‌های اقتصادی، مشکلات نظام بانکی، مالیاتی و بودجه‌ای اشاره کرد که علاوه بر آن در دو سال گذشته کرونا بر اقتصاد تحریف شده ایران فشار مضاعف آورد‌ که نتیجه این مشکلات داخلی و بیرونی طوری اتفاق افتاد که سال‌های اخیر سخت ترین سال‌های اقتصادی ایران بعد از جنگ تحمیلی شد.

طغیانی افزود: سال ۱۴۰۱ را با دولت سیزدهم آغاز کردیم که با شعار بهبود وضعیت معیشتی و زندگی مردم کار خود را شروع کرده است تا مشکلات و عدم اقدام و سکوتی که در دولت قبل بود را به حرکت تبدیل کند و همین رویکرد امیدواری زیادی در جامعه به وجود آورده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی موارد سیاسی مانند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای در وین و جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد ایران در سال پیش رو تأثیر مستقیم دارد چرا که روسیه صادر کننده نفت و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات است.

وی ادامه داد: از جهت تغییرات قیمت نفت به دلیل افزایش قیمت آن و اینکه ایران صادر کننده است، این موضوع اثر خوب و مثبتی بر اقتصاد دارد، اما از نظر غلات چون ایران واردکننده است فشار مضاعف برای پرداخت هزینه آن بر اقتصاد وارد می‌شود؛ تولیدات دامی و نیازهای غلات مردم به واردات وابسته است و در ۶ ماه گذشته که جنگ اوکراین و روسیه آغاز شد قیمت غلات دو برابر شده‌است.

طغیانی با بیان اینکه در پیش بینی اقتصادی سال ۱۴۰۱ این امید به چشم می‌خورد که از نظر اقتصادی سال بهتری نسبت به دوسال گذشته در پیش داریم، گفت: نرخ ارز را در سال ۱۴۰۱ با ثبات نسبی پیش‌بینی می‌شود که به علت واردکننده بودن اثر فراوانی بر اقتصاد ایران دارد و همچنین ما پیش بینی می‌کنیم نرخ تورم کاهش پیدا کند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق کارگران افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ اتفاقی برای افزایش حقوق در بخش کارگری رخ داد؛ در دهه‌ گذشته معیشت مردم بسیار سخت شد و ۳۰ درصد از قدرت خرید کاهش یافت و بخشی از این تقاضاهای افزایش حقوق برای بازگشت به شرایط قبلی است، اما اقتصاد ایران و شرایط بنگاه‌ها پیچیده است.

وی تصریح کرد: در کنار رکود، تورم نیز کار را سخت‌تر کرده‌است و بنابراین تغییرات سیاستی در این اقتصادها بسیار حساس است چرا که این افزایش قیمت‌ها بر هزینه‌های تولید اثر دارد و موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود و به همین علت این اتفاق مقداری برآوردهای اقتصادی را تحت تأثیر قرار داد.

طغیانی یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم رشد اقتصادی ۸ درصدی که در نظر دولت است برای سال ۱۴۰۱ با فرض توافق در مذاکرات کاملا محقق شود و به دلیل فعال بودن تنها ۳۰ درصد کارخانه‌ها، نرخ رشد ۸ درصدی دور از انتظار نیست که این مورد بر تورم نیز مؤثر است و باعث کاهش نرخ تورم می‌شود و به همین میزان بر قدرت خرید مردم اثر دارد که درآمد کل بالا می‌رود و از این فشار معیشتی کاسته می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برای سال‌های آینده اگر بخواهیم این نرخ رشد را ادامه دهیم، دیگر ظرفیت‌های خالی کمک کننده نیست و باید سرمایه گذاری شود که می‌توان به دو صورت داخلی یا خارجی این مورد را تأمین کرد و طبق برآورد حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیارد برای نرخ رشد ۶ درصدی در سال آینده نیاز است تا سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی با اشاره به شعار سال نیز گفت: این شعار الهام بخش برای قرن جدید شمی و میلادی است که اقتصاد ایران باید به جای منابع محوری، دانش محور و دانش بنیان شود که کار سخت و دشواری است ولی غیرممکن نیست؛ ما بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالایی داریم که اگر بخواهیم این شعار را با نتیجه برسانیم علاوه بر زیرساخت‌ها باید از این ظرفیت استفاده شود./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه