رضوان حکیم زاده در سفر به قزوین برای بررسی وضعیت مدارس ابتدایی و شرکت در جلسه هماهنگی مقدمات برگزاری همایش ملی هویت ایرانی اسلامی در کودکان پیش دبستانی در گفتگوی مشروح با خبرنگار مهر در خصوص ایجاد نشاط و شادابی در مدارس ابتدایی و دوری از روش‌های حفظ کردن به سوالات ما پاسخ گفت.

* روش تعلیم و تربیت در مدارس ابتدایی مانند سایر مقاطع بیشتر روی حفظیات و دادن تکلیف استوار است و این فضا برای کودکان خسته کننده و شاداب نیست برای تغییر این رویکرد و ایجاد نشاط بیشتر در دبستان‌ها چه اقدامی شده است؟

حکیم زاده: یک مسیری را در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی شروع کرده‌ایم و برای اینکه به نتیجه برسیم نیازمند همراهی و زمان مناسب هستیم تا شاهد تغییر نگرش در تعلیم و تربیت و رویکردها و روش‌هایی باشیم که امروز هیچ تناسبی با دوران کودکی ندارد.

ایجاد تفکر جدید و تغییر در نوع نگاه معلمان و والدین کاری یک شبه نیست و نیازمند زمان است البته فعالیت‌هایی آغاز شده هرچند فرآیند آموزش و پرورش پویاست اما در یک چارچوب کلی تعیین شده بر اساس سند تحول بنیادین به دنبال این هستیم که از بسترهای مناسب برای تربیت در دوران کودکی استفاده کنیم و کودک را یک بزرگسال محسوب نکنیم و استفاده از بازی و سرگرمی را در این مقطع محور کار قرار دهیم.

با راه اندازی اتاق‌های بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی و نیز بهره گیری از ابزار هنر و ادبیات در امر یادگیری با برنامه‌هایی از جمله انس با کتاب، داستان، قصه و جایگزینی قصه خوانی به جای کتاب خوانی و پیک خوانی نوروزی تلاش می‌کنیم نشاط و شادابی را در مدارس ابتدایی بیشتر کنیم.

* چه برنامه‌هایی را در راستای ایجاد نشاط و شادابی در دبستان‌ها عملیاتی خواهید کرد؟

توجه به دست ورزی و فعالیت عملی دانش آموزان از طریق تکالیف مهارت محور به جای مشق شب سنتی از مهمترین برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم و برای اینکه فضای روانی و اجتماعی مدارس هم فضای شاداب و با نشاطی باشد تا کودکان از بودن در مدرسه احساس رضایت کنند طرح خشونت زدایی همه جانبه از محیط مدارس را که اجرا می‌کنیم.

این طرح شامل دادن آگاهی و اطلاعات لازم به مربیان، معلمان، مدیران، دانش آموزان و خانواده‌ها می‌شود و شناخت انواع و اقسام خشونت پنهان و آشکار را در دستور کار داریم و امیدواریم با این نگاه جامع که هم به فرآیندهای یادگیری و جو علمی و آکادمیک مدارس توجه دارد و هم به جو عاطفی و روانی در کنار فضای فیزیکی که مسئولیتش با سازمان نوسازی است بتوانیم فضایی بانشاط که منجر به فراگیری بهتر می‌شود را در مدارس ایجاد کنیم.

* در حال حاضر چند اتاق بازی و یادگیری در استان‌ها راه اندازی شده است؟

برنامه ما ایجاد ۱۰۰۰ اتاق و کلاس بازی و یادگیری بود که باید مدارس داوطلب شوند که خوشبختانه با استقبال بیشتری روبرو شدیم و تعداد مدارسی که این اتاق‌ها را ایجاد کردند بیش از ۱۰۰۰ اتاق است لذا ما هم درصددیم به صورت گسترده‌تری این طرح را اجرا کنیم و مدارس غیر دولتی برای ایجاد یک هزار اتاق بازی دیگر اعلام آمادگی کردند تا در این طرح مشارکت کنند و سعی می‌کنیم الزامات اجرای این کار را فراهم کنیم تا کار به صورت گام به گام انجام شود.

* برای توزیع متوازن اتاق‌های بازی در همه مناطق چه خواهید کرد؟

در برنامه ایجاد اتاق‌های بازی و یادگیری استان‌های هدف ما به صورت متوازن انتخاب شدند و در گام اول استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و قزوین این طرح را اجرا کرده‌اند و تاکید داشته‌ایم تا ۸۵ درصد مدارس تحت پوشش باید دولتی باشند و امیدواریم امسال یک هزار اتاق دیگر در مناطق برخوردار و غیر برخوردار ایجاد شود.

* هنوز محور آموزش در دبستان حفظ کردن و مشق شب است که برای کودکان جذاب نیست و استرس آور است و اگر قرار است به سمت درک مطلب برویم چرا هنوز محتوای دروس هماهنگ نیست؟

البته در این راه گام‌هایی برداشته‌ایم تا هماهنگی بین اجرا و تدوین برنامه‌های درسی و تعلیم معلمان صورت گیرد و در کنار آن تفاهم نامه کارورزی با دانشگاه فرهنگیان امضا شده برای تربیت معلمان و جلساتی هم با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش داشتیم و باید از نگاه جزیره‌ای به سمت حرکت متمرکز و با هم کار کردن و با هم دیدن حرکت کنیم و تغییر رویکردها را با همکاری همه جانبه دست اندرکاران عملیاتی کنیم.

در این زمینه همچنین برنامه‌های توانمند سازی و آموزشی پیش بینی شده است تا معلمان توجیه شوند و برنامه‌های تحولی را گام به گام انجام می‌دهیم تا فضایی بانشاط را مدارس ابتدایی و مقطع پیش دبستانی ایجاد شود.