شنبه 22 ارديبهشت 1403, Saturday 11 May 2024, مصادف با 3 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1379
منتشر شده در یکشنبه, 13 مرداد 1392 04:30
تعداد دیدگاه: 0

همراز نیوز / روزنامه تابناک: علي‌اکبر استاد اسدي يکي از چهره‌هاي ماندگار فوتبال ايران است، حالا از هر لحاظي که مي‌خواهيد حساب کنيد. اگرچه کمي دير ولي به بهانه ديدار نمادين تيم ملي 98 و 2014 که حاشيه‌هاي عجيب و غريبي را به همراه داشت با اين بازيکن خوش‌اخلاق سابق فوتبال ايران گفت‌وگويي انجام داديم....

ali-akbar-ostad-asadi-3402

همراز نیوز / روزنامه تابناک:

 

علي‌اکبر استاد اسدي يکي از چهره‌هاي ماندگار فوتبال ايران است، حالا از هر لحاظي که مي‌خواهيد حساب کنيد. اگرچه کمي دير ولي به بهانه ديدار نمادين تيم ملي 98 و 2014 که حاشيه‌هاي عجيب و غريبي را به همراه داشت با اين بازيکن خوش‌اخلاق سابق فوتبال ايران گفت‌وگويي انجام داديم. گفت‌وگويي که در آن حرف‌هاي جالبي رد و بدل شد و البته بيشتر بدل شد تا رد. استاد واقعا دلش از اين حال و روز فوتبال گرفته است. مرد خوش خنده‌اي که روزگاري خنده‌ را بر لب همه مي‌نشاند حتي با زور حالا ديگر کمتر مي‌خندد. جدي‌تر از هميشه شده و ديگر آن نشاط سال‌هاي دور از او دور شده تا جايي که فکر مي‌کني با استاد ديگري هم‌کلام شده‌اي. گفت‌وگوي خواندني زیر را با استاد اسدي در ادامه مي‌خوانيد:

* ابتدا درباره بازي تيم ملي 2008 و 2014 صحبت مي‌کني؟

به نظرم بازي خوبي بود و يک ديدار خاطره‌انگيز شد، البته بچه‌هاي 2014 بازي را يک ذره جدي گرفته بودند اما برنامه‌ريزي براي اين ديدار اصلا خوب نبود. من روزه بودم و ساعت 8 شب به اردوي تيم رسيدم و همانجا افطار کرديم و رفتيم به زمين. قرار بود اين بازي 2 تا 30 دقيقه باشد که کلا يک نيمه برگزار شد،

* چرا بچه‌های 2014 بازي را جدي گرفته بودند؟

نمي‌دانم، اتفاقا استيلي هم هنگام بازي گفت اينها بازي را زيادي جدي گرفته‌اند و يک مقدار محکم‌تر بازي کنيم تا زياد گل نخوريم. مشکل ما برنامه‌ريزي اين بازي بود چون بازيکنان جوان‌تر ما روي نيمکت بودند و قرار بود نيمه دوم به ميدان بيايند اما بازي يک نيمه شد و پس از پايان نيمه اول مراسم تجليل شروع شد و اصلا معلوم نبود چي به چي است.

* در اين بازي به شما جوايزي دادند.

وقتي جايزه‌ها را گرفتيم گفتند بازي تمام شد به همين دليل همداني، برومند و بقيه اصلا بازي نکردند، قبل از بازي هم گفته بودند براي تقدير از ملي‌پوشان سال 98 به آنها زمين مي‌دهيم اما جالب بود بعد از 15 سال مي‌خواستند از ما تقدير کنند. حالا هم زمين ندادند و فقط يک ساعت رولکس و يک حواله مکه به ما دادند. مي‌گفتند اين ساعت رولکس قيمتش 3 تا 4 ميليون تومان است اما من به بچه‌ها گفتم اين ساعت را همين الان 2 ميليون مي‌فروشم چون 500 هزار تومان هم نمي‌ارزد.

* پس به جاي تقدير تحقير کردند؟

بله. من از تبريز آمدم. نه براي من بليت گرفتند و نه جايي براي ماندن داشتم. نمي‌گويند طرف از شهرستان آمده، کجا بايد برود. حالا خوب شد منصوريان و پيرواني بودند و ماشين داشتند و من را تا ميدان وليعصر رساندند وگرنه ساعت يک شب بايد از استاديوم آزادي پياده مي‌آمدم.

* حالا کجا اسکان يافتيد؟

من به منزل يکي از دوستانم آمدم. من با يک تلفن و به خاطر مردم به اين بازي آمدم اما چنين رفتاري با من شد. آقاي ظلي از فدراسيون فوتبال با من تماس گرفت که گفتم نمي‌آيم اما استيلي و منصوريان هم زنگ زدند و گفتند همه بچه‌ها هستند تو هم بيا. به خاطر همين آمدم اما خيلي اذيت شدم. من با اتوبوس از تبريز به تهران آمدم و 7 ساعت در راه بودم و وقتي به اردوي تيم 98 رسيدم افطار کردم و رفتم به زمين اما حالا مي‌گويند استاد اسدي سنگين است و نمي‌تواند بازي کند. من الان 49 سالم است و نبايد سنگين باشم؟

* برخورد بازيکنان 2014 با شما چطور بود؟

واقعا به ما احترام مي‌گذاشتند. من خيلي از آنها را مي‌شناختم، شايد بعضي از آنها ما را نمي‌شناختند اما واقعا احترام مي‌گذاشتند. البته بازي را زيادي جدي گرفته بودند ولي خوش برخورد بودند. به نظرم آندو و نکونام يک چيز ديگري هستند و برخوردشان خيلي خوب بود. آندو که ول کن ما نبود و مدام کنار ما بود. اول بازي که ما 12 نفره بوديم، آندو فهميد و من را بيرون گذاشتند.

* چرا اول بازي به زمين رفته بودي در حاليکه در ترکيب اصلي نبودي؟

گفتم 12 نفره باشيم چه اشکالي داشت؟ به نظر من که مشکلي نبود. ما اگر 15 نفره هم بازي مي‌کرديم باز هم مشکلي نبود چون آنها آماده بودند و ما 15 سال بود بازي نکرده بوديم. اول بازي من شوخي شوخي در زمين ماندم و بچه‌هاي تيم هم گفتند بمان اگر نفهميدند بازي مي‌کنيم و اگر هم فهميدند روي نيمکت مي‌نشيني.

* قبلا در تيم ملي به عابدزاده گل زدي اما در اين بازي به نکيسا گل نزدي؟

نمي‌شد ديگر؛ جريان بازي يک جوري بود که موقعيت پيش نيامد به نکيسا هم گل بزنم. آن موقع که به عابدزاده گل زدم بدنم آماده و سرحال بود اما الان بدنم آماده نيست و سنگين شده‌ام و موقعيت هم پيش نيامد که به نکيسا گل بزنم.

*قرار بود احمدي‌نژاد هم در اين بازي شرکت کند اما اعلام شد کسالت داشته و نیامد

کسالت را نمي‌دانم اما گفتند احمدي‌نژاد نمي‌آيد. به‌هرحال 8 سال براي مملکت زحمت کشيده و دوست داشتم 2 دقيقه با او درد و دل کنم.

* چه مي‌خواستي به احمدي‌نژاد بگويي؟

الان تيم ملي يک برد مي‌آورد و 50 ميليون پاداش مي‌گيرند و يک حواله واردات ماشين هم به آنها مي‌دهند که خودش 400- 500 ميليون مي‌ارزد. ما هم تيم ملي را به جام جهاني برديم اما هيچي به ما ندادند. مگر جام جهاني با جام جهاني فرق دارد؟ ما هم براي اين مملکت زحمت کشيديم و استراليا را در حاليکه 16 بازيکن لژيونر داشت در زمين خودش متوقف کرديم و به جام جهاني رفتيم. قرار بود به ما پاداش بدهند که گفتند کمپ تيم ملي را درست کرده‌ايم. 3 ميليون يورو فيفا به فدراسيون فوتبال پاداش صعود داده بود و قرار بود اين پول بين بچه‌ها تقسيم شود .چرا با پول ما کمپ را درست کردند؟ الان 15 سال گذشته و هنوز آن پول تقسيم نشده است. آنهايي که در تيم 98 بودند و خارج رفتند پول خوب گرفتند و دنبال اين پاداش‌ها نبودند اما امثال من، لطيفي، برومند و تهامي که خارج نرفتيم وضعيت خوبي نداريم و نتوانستيم حقمان رابگيريم.

*به نظر مي‌رسد در اين فوتبال به شماها ظلم شد؟

خيلي هم ظلم شد. آن نتايجي که آن دوره ما گرفتيم اگر الان مي‌گرفتيم ميلياردر مي‌شديم، اما قدر ما را ندانستند. الان تيم ملي کره‌جنوبي را برده و به جام جهاني رفتيم و اين همه پاداش دادند، حالا شما تيم 98 را ببینيد که چه تيم‌هايي را برديم و چه نتايجي گرفتيم. هنوز هم که بيرون مي‌رويم مردم مي‌گويند تيم 98 تيم ديگري بود. ما با سوريه بازي مي‌کرديم و صد هزار نفر به استاديوم مي‌آمدند. ما محبوب‌ترين تيم تاريخ فوتبال ايران هستيم اما به حق‌مان نرسيديم.

*الان چه کار مي‌کنی، يعني شغل شما چيست؟

هيچي، من 6 سال در تيم گسترش تبريز بودم و الان بيکار هستم. دست زنوزي درد نکند من را 6 سال در اين تيم نگه داشت. زنوزي مي‌گفت ما در تبريز فقط يک استاد داريم که بايد قدرش را بدانيم. وي من را بيمه هم کرد اما خطيبي که آمد با اينکه قرارداد داشتم اما قطع همکاري کرديم. مربيگري سليقه‌اي است و رسول تصميم گرفت من کنار تيم نباشم. من رسول را دوست دارم.

*فکر مي‌کني تراکتور در این فصل نتيجه بگيرد؟

تراکتور امسال به حاشيه مي‌رود. ما در تبريز بزرگ شده‌ايم و جو اين شهر را خوب مي‌شناسيم. مجيد جلالي نمي‌تواند اين تيم را جمع کند. من جنس فوتبال تبريز را مي‌شناسم و مي‌دانم چه کسي موفق مي‌شود. جلالي يکي از بهترين مربيان فوتبال ايران است اما پارسال بيکار بوده و به تيمي آمده که امسال فقط قهرماني مي‌خواهند. اين تيمي که من دو سه بار رفتم و تمريناتش را نگاه کردم جمع کردنش خيلي سخت است.

* نظرت درباره حضور انصاري‌فرد در تراکتور چيست؟

با اين پولي که به او دادند نمي‌ارزد. مي‌گويند انصاري‌فرد بين يک ميليارد و 400 ميليون تا يک ميليارد و 600 ميليون قرارداد بسته اما در تبريز ما بازيکنان بهتري نسبت به انصاري‌فرد داريم که آنها را نمي‌آورند. مي‌روند بازيکنان اسمي را مي‌آورند. فقط خدا کند تراکتورسازي امسال مثل استيل‌آذين چند سال قبل نشود.

*اگر مديرعامل تراکتور بودي براي جذب انصاري‌فرد چقدر پول مي‌دادي؟

اصلا پول نمي‌دادم. کريم انصاري‌فرد اگر خوب بود که علي دايي او را نگه مي‌داشت. بازيکني که از اروپا پيشنهاد داشت چرا نرفت؟ يکسري بازيکنان هستند که هم مي‌خواهند دوران بدنسازي را کنار تيم نباشند و هم بازار گرمي مي‌کنند چون مي‌خواهند پول خوب بگيرند. انصاري‌فرد هم دنبال پول خوب بود که گرفت. اگر من بودم اصلا او را نمي‌گرفتم.

*اگر انصاري‌فرد يک ميليارد و 600ميليون مي‌گيرد، استاداسدي چقدر بايد مي‌گرفت؟

اين چيزها سليقه‌اي است و سليقه‌ها فرق مي‌کند. اگر من بودم بايد 3 ميليارد مي‌گرفتم. گل خداداد عزيزي به استراليا چقدر مي‌ارزيد؟ باور کنيد اگر بازيکنان امروزي پورشه مي‌گيرند ما بايد فضاپيما مي‌گرفتيم و براي تعطيلات به فضا مي‌رفتيم اما ماها را بد سوزاندند. من فوتبالم را با ماشين‌سازي شروع کردم و 8 سال در اين تيم بودم و مفتي بازي کردم. آن موقع ماهي 100 هزار تومان مي‌گرفتم، پولي نبود اما به پيراهني که مي‌پوشيدم تعصب زيادي داشتم.

*در مورد تيم ملي و کي‌روش چه نظري داري؟

به نظرم بچه‌هاي تيم ملي زحمت کشيدند و تيم خوبي هم دارند. کي‌روش يک مربي حرفه‌اي است و مي‌داند تيم را چطور جمع کند. او حاشيه‌ها را خوب مي‌شناسد و برخورد خوبي با امثال رحمتي داشت چون مي‌دانست تيم به جام جهاني مي‌رود. درست است کارمان سخت بود اما 3 بازي آخر را برديم و اتفاق خوبي براي فوتبال ما افتاد. به خصوص در بازي آخر که مربي کره آن حرف‌ها را زده بود. کي‌روش جوابش را به خوبي داد. کي‌روش عکس چوي را در اتاقش زده بود تا بازيکنان وقتي به اتاق او مي‌روند سرمربي کره‌ را ببينند و غيرتي شوند. به نظر من کي‌روش معمار فوتبال نوين ایران است.

* الان فوتبال ما به چه چيزي نياز دارد؟

به نظرم تيم ملي الان يک اردوي خوب مي‌خواهد و بايد چندين بازي تدارکاتي با تيم‌هاي بزرگ انجام دهد. نه اينکه برويم با مالديو و لبنان بازي کنيم، بلکه بايد با تيم‌هاي بزرگ اروپايي بازي کنيم تا در جام جهاني جزو 8 تيم باشيم. ما هر سال دنبال صعود به جام جهاني هستيم و در جام جهاني نهايتا با يک برد و دو مساوي اوت مي‌شويم. تيم ما اين لياقت را دارد که با حضور کي‌روش و برگزاري اردوهاي خوب تدارکاتي به جمع 8 تيم نهايي جام جهاني برسد.

*حضور در جمع 8 تيم نهايي رويايي نيست؟

نه بابا، ما در سال 98 هم مي‌توانستيم از گروه‌مان صعود کنيم. جلال طالبي آن سال يک کاري کرد که امريکا را برديم و فکر کرديم همه چيز تمام شده و قهرمان جهان شديم. به نظرم آلمان در آن سال تيم پيري بود و راحت مي‌توانستيم آنها را ببريم. کلينزمن وقتي به ما گل زد از خوشحالي داشت تور دروازه ما را پاره مي‌کرد. به نظرم آن سال مفت اوت شديم و اگر ايويچ بود راحت به جمع 8 تيم مي‌رسيديم.

‌ * با همين بازيکنان مي‌توانيم به حضور در جمع 8 تيم فکر کنيم؟

چرا نمي‌توانيم؟ اما زحمت زياد دارد اين تيم را بايد به يک پادگان ببرند مثل همان سالي که کي‌روش تيم ملي پرتغال را به يک پادگان نظامي برده بود و تمرينات ويژه‌اي را براي آنها در نظر گرفته بود. الان همه بايد همان کار را کنند تا بچه‌هاي ما پخته‌تر شوند و با تيم‌هاي بزرگ اروپايي قبل از جام جهاني بازي کنند. اگر اين اتفاق بيفتد راحت مي‌توانيم به جمع 8 تيم برسيم.

*به نظر شما کي‌روش روي فوتبال ما تاثير داشته؟

چرا دروغ بگويم، تاثيري از او نديده‌ام. يکسري بازيکن دو رگه توسط کي‌روش به تيم ملي ما آمدند و تيم ملي ايران يک ذره خوب شد اما فراموش نکنيد ما در دور رفت به لبنان و ازبکستان باختيم و در تهران با قطر مساوي کرديم هر چند در دور برگشت نتايج خوبي گرفتيم اما در بازي آخر مقابل کره‌جنوبي دفاعي بازي کرديم و روي يک ضد حمله گل زديم من چيز خاصي از کي‌روش نديدم که تيم ما تبديل به يک تيم سرعتي يا قدرتي شده باشد اصلا چنين چيزي نديدم.

*کي‌روش مي‌تواند به جمع 8 تيم ببرد؟

مي‌تواند اما کار زياد دارد. تيم ملي بايد به خوبي تدارک شود و بچه‌ها يکدل و يک دست شوند. کي‌روش بايد ترکيب اصلي را مشخص کند و روي بچه‌ها کار کند تا بتوانيم نتيجه بگيريم.

*در مورد قوچان‌نژاد نظري داري؟

بازيکن بدي نيست اما در آن سطح هم نيست اگر بود در تيم خودش ذخيره نمي‌شد. اما در سطح ايران بد نيست.

*قوچان‌نژاد‌ بهتر است يا خداداد عزيزي؟

خداداد اعجوبه بود. واقعا خداداد چيز ديگري بود. نمي‌شود آنها را مقايسه کرد. خداداد يک بازيکن دو پا و سرعتي بود و معلوم نبود با پاي چپ يا راست دريبل مي‌زند. او يک بازيکن استثنايي بود. مگر مثل مارادونا و مسي هم بازيکني هست. خداداد هم همين بود و مسي فوتبال ايران بود.

*اشکان دژاگه را چطور بازيکني ديدي؟

بازيکن خوب و با تعصبي است و دوستش دارم، چون خون ايراني در رگش جريان دارد.

*کدام تيم مي‌تواند امسال قهرمان لیگ شود؟

يک مقدار سخت است پيش‌بيني کنيم. فکر مي‌کنم ذوب آهن تيم خوبي است و امسال نتايچ خوبي مي‌گيرد. من به لوکا بوناچيچ علاقه دارم و مي‌دانم ذوب آهن امسال جزو سه- چهار تيم اول خواهد شد. در مورد قهرمان هم بايد بگويم استقلال با اين نفرات مي‌تواند قهرمان شود.

*تراکتورسازي قهرمان نمي‌شود؟

اگر بتواند حاشيه‌هايش را جمع کند مي‌تواند قهرمان شود.

*انگار دايي فصل قبل به تو پيشنهاد داده بود به راه آهن بروی؟

نه. علي فقط به من گفت چرا با گسترش قطع همکاري کردي که من هم مسائل را برايش توضيح دادم. دايي وقتي اين موضوع را فهميد گفت اگر دوست‌داري بيا پيش خودم چون علي به بچه‌هاي تيم ملي 98 و آذري زبان‌ها خيلي تعصب دارد و من هم خيلي دوستش دارم. انشاالله موفق شود. علي هم با پرسپوليس مي‌تواند امسال موفق شود. به نظرم استقلال، تراکتورسازي و پرسپوليس مدعيان اصلي قهرماني ليگ سيزدهم هستند.

نوشتن دیدگاه