شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7981
منتشر شده در جمعه, 18 مرداد 1398 13:36
تعداد دیدگاه: 0
از-مصادره-فارابی-تا-تشکیل-وزارتخانه-میراث-فرهنگی

افتتاح خانه فرهنگ فارابی در ترکیه، رای مثبت شورای نگهبان به وزارتخانه شدن سازمان میراث، تلاش برای...

افتتاح خانه فرهنگ فارابی در ترکیه، رای مثبت شورای نگهبان به وزارتخانه شدن سازمان میراث، تلاش برای خروج یک بنای ملی از فهرست ثبت از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته ترکیه ابونصر فارابی را بار دیگر به نام خود زد و موزه و خانه فرهنگ «ابونصر فارابی» درحالی افتتاح شد که دفتر فرهنگی شهرداری کلانشهر استانبول فارابی را عالم جهان ترک و اسلام معرفی کرد. 

شهروندان ترکیه و گردشگران می توانند از این موزه در منطقه توپ‌کاپی این شهر بازدید کنند. در این موزه مجسمه ها و کتابهای فارابی و نحوه دستیابی فارابی به علوم مختلف آثار و تصاویری از اختراعات او تشریح و نمایش شده است. 

همچنین خبرگزاری آناتولی نیز  نوشته:« ابونصر فارابی عالم برجسته جهان ترک و اسلام در سال ۸۷۳ میلادی در شهرستان فاراب استان لب آب ترکمنستان به دنیا آمد. فارابی که نخستین دوره تحصیلات خود را در این شهرستان به پایان رساند، به زبان‌های عربی، فارسی، یونان باستان، لاتین مسلط بود. وی در بسیاری از زمینه‌های علمی مانند پزشکی و موسیقی تالیفاتی دارد. همچنین از فارابی به عنوان معلم ثانی، موسس فلسفه اسلامی و انتقال دهنده منطق صوری یونانی به جهان اسلام نیز یاد می‌شود.  او در سال ۹۵۰ میلادی درگذشت.»

اما ایرانی ها بر این باور هستند که فارابی از بزرگترین فلاسفه ودانشمندان ایرانی در عصر طلایی اسلام است که  در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی و همچنین دانشنامه‌نویسی بود.

برگزاری تورهای گردشگری رایگان در تهران قدیم

همزمان با روز خبرنگار ستاد گردشگری شهرداری تهران برنامه بازدید از مناطق دیدنی استان تهران از جمله موزه ملی ملک و موزه ایران باستان و سردرباغ ملی را برای خبرنگاران برگزار کرد همچنین در روز 5 شنبه که همزمان با اجرای طرح پنج شنبه های گردشگری بدون خودرو بود ، برای عموم مردم بازدید از میدان منیریه، خانه مینایی، خانه امیربهادر، خانه انیس الدوله، مسجد مشیرالدوله و خانه فروغ نیز در دستور کار قرار گرفت.

گردشگران همچنین از بوستان ترافیک در پارک پلیس، امارت تاریخی ارباب هرمز واقع در بوستان پلیس جنوبی، موزه حیات وحش و آثار طبیعی هفت چنار  و جاذبه های دیگر تهران نیز بازدید کردند. این تورهای گردشگری هر 5 شنبه با مسیرهای مختلف برای شهروندان به صورت رایگان برگزار می شود. 

جفا به سیستان و بلوچستان باید با ساخت فیلمهای جذاب جبران شود

این هفته همچنین مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی گفت: هر چقدر به سیستان و بلوچستان با ساخت فیلم‌ها و ارائه تصویر منفی جفا شده، کافیست؛ وقت آن رسیده فیلم‌های جذاب از این استان ساخته شود.

محمد ابراهیم لاریجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار مهر گفت: در توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان هرچند از بعد مسافت و گرانی بلیط پرواز و غیره  به عنوان عامل عدم استقبال مردم برای سفر به این استان نام می بریم  اما خوب میدانیم که مردم مسافت های طولانی تر و یا مشابه ای را در گردشگری  داخلی به سایر استانها  همانند (تهران_ بندر عباس ) (شمال کشور _ بوشهر) و خراسان _ خوزستان) و غیره سفر می کنند  که اگر بر استانهای همجوار با سیستان و بلوچستان تمرکز کنیم این مسافت کمتر هم خواهد بود.

 سفیر گردشگری ایران در چین می شوم

این هفته سفیر جدید جمهوری چین در ایران به خبرگزاری مهر آمد و با خبرنگارانش به گفتگو نشست او در صحبتی که با خبرنگار مهر هم داشت بیان کرد: قصد دارم به عنوان سفیر گردشگری ایران در چین برای توسعه روابط گردشگری دو کشور فعالیت کنم.

چانگ هووآ، سفیر جدید جمهوری خلق چین در ایران تصریح کرد: ایران به صورت یک طرفه روادید را برای شهروندان چینی حذف کرده است ما هم در حال بررسی ایجاد تسهیلاتی برای ایرانیان جهت سفر به چین هستیم . هر کشوری سیاست های کنسولی خودش را دارد و این مسئله باید با هماهنگی دو طرف صورت بگیرد. 

سفیر چین در ایران بیان کرد: در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفتم که به عنوان سفیر گردشگری ایران در چین کار می کنم و برای توسعه گردشگری دو کشور تلاش خواهم کرد. ایران از منابع گردشگری فراوانی برخوردار است و ۲۲ میراث فرهنگی و دو میراث طبیعی دارد. این تعداد آثار جهانی موجب شده تا جایگاه دهم را به دست آورد. اما مردم عادی چین با ظرفیت های گردشگری ایران آشنا نیستند. سفارت جمهوری چین در ایران وظیفه دارد روابط گردشگری دو کشور را توسعه دهد و مناطق گردشگری ایران را به چینی ها معرفی کند. با رئیس سازمان میراث فرهنگی ملاقات دارم و درباره این موضوع صحبت می کنم.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی 

خبر خوش این هفته تایید شورای نگهبان برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به وزارت خانه بود. هر چند که سازمان میراث فرهنگی واکنشی به  این موضوع نداشت و ترجیح داد آن را در سکوت خبری نگه دارد. اما بالاخره سازمان میراث فرهنگی رای وزارتخانه شدن را از شورای نگهبان گرفت. در این مدت هر بار که این موضوع در دستور کار جلسه مجلس قرار می گرفت با مخالفت عده ای همراه می شد. تا اینکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که  طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تایید شورای نگهبان رسید. 

اکنون باید دولت در مدت سه ماه از زمان ابلاغ شورای نگهبان به دولت برای وزارتخانه شدن این سازمان، سرپرستی را برای این وزارتخانه معرفی کند. حالا باید دید آیا مونسان با توجه به عملکردی که در ریاست این سازمان دارد، می تواند به عنوان گزینه ای برای وزارتخانه شود یا خیر.

شکایت از ثبت عمارت امیراعظم شاهرود

بازهم سازمان میراث فرهنگی از ابلاغ ثبت شدن یک بنای تاریخی به مالک آن تعلل کرد و پس از ارسال این نامه به ستاد اجرایی فرمان امام درباره ثبت عمارت تاریخی امیر اعظم شاهرود ، مالک از  سازمان میراث فرهنگی به دادگاه حقوقی شکایت کردتا این عمارت را از فهرست ملی خارج کند.

خانه امیر اعظم شاهرود مشهورترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان) در دوره قاجاریه ساخته شد آرامگاه خاندان نصرت الله امیر اعظم، والی ایالت قومس در دوران مظفر الدین شاه قاجار نیز در این عمارت  قرار دارد .

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دادگاه این بنای ملی را از ثبت خارج می کند یا نه. همچنین باید دید مالک، پس از خروج این بنا چه فکری به حال آن خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه