يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24864
منتشر شده در دوشنبه, 22 آبان 1402 09:36
تعداد دیدگاه: 0
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی:

واردات لوازم خانگی خارجی چند سالی است ممنوع شده و با این اتفاق، صنعت لوازم خانگی داخلی در سال های اخیر توانسته تا حد قابل قبولی از نظر كیفی، كمی، تنوع محصول و خدمات پس از فروش ارتقا پیدا کند و همچنان در این مسیر در حال حرکت است، از سوی دیگر جولان لوازم خانگی قاچاق در سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، خبرنگار ما با عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی کشور گفت و گویی انجام داده که در زیر آن را از نظر می گذرانیم:
آقای هاشمی، در شرایط کنونی یکی از مشکلات صنعت لوازم خانگی، مشکل قاچاق است که رقم بالایی را نیز به خود اختصاص داده است، این لوازم خانگی قاچاق از کدام مبادی و از چه مسیری وارد کشور می شود؟
در حال حاضر بحث ورود لوازم¬خانگی خارجی به کشور از دو طریق در حال انجام است، یکی قاچاق از مرزهای بانه که اغلب این لوازم¬خانگی قاچاق در فروشگاه های اینترنتی و بصورت مجازی به فروش می رسند و روش دوم از طریق ته لنجی، پیله وری و مرزنشینی است که با مجوز وزارت کشور انجام می شود و به منظور کمک به رونق چرخه اقتصادی این مناطق درنظر گرفته شده، اما متاسفانه شاهد هستیم که نظارتی بر سقف این سهمیه ها اعمال نمی شود و این اجناس در سایر استان ها توزیع شده و در بسیاری از فروشگاه¬های سراسرکشور، بدون گارانتی توزیع و به فروش می رسد.
به نظر شما موثر ترین راه مبارزه با قاچاق لوازم خانگی چیست؟
به نظر بنده موثرترین راه مبارزه با واردات لوازم خانگی قاچاق، ردیابی و قطع نحوه تامین ارز کالاهای قاچاق است ، در حال حاضر بخش گسترده ای از ارز مورد نیاز قاچاق انواع کالاهای لوازم¬خانگی توسط ارز صادراتی تامین می شود یعنی کالاهای زیادی که با اختصاص یارانه در کشور تولید می شوند(مانند دارو و سوخت) بصورت قاچاق صادر می شود که بعضا پول آنها به کشور باز نمی گردد و ارز آنها به شکل واردات کالاهای قاچاق به کشور برمی گردد، باتوجه به این موضوع بزرگترین گلوگاهی که می شود جلوی قاچاق را گرفت این است که جلوی تامین ارز قاچاق گرفته شود.
 با توجه به این موضوع، پس می توانیم نتیجه بگیریم که قاچاق لوازم خانگی در حال حاضر با ارز ارزان اتفاق می افتد؟
بله، درحال حاضر واردات قاچاق لوازم¬خانگی با ارز ارزان و سود بسیار زیادی انجام می شود و کالاهای قاچاق به خاطر نداشتن 30 درصد هزینه‌های عوارض و مالیات، ارزان تر عرضه می‌شوند، این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم¬خانگی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود اعم از ورق های فولاد، مس پتروشیمی و ... که از طریق بورس تامین می شود، با مشکل مواجهند و ماه ها درصف انتظار تخصیص ارز هستند.
مگر مواد اولیه لوازم خانگی در بورس ارائه نمی شود؟
دقیقا مشکل همینجاست، درحال حاضر تامین مواد اولیه صنعت لوازم خانگی مانند ورق های فولادی و محصولات پتروشیمی با ساز و کارهایی که در بورس حاکم است و به شکل نوعی مزایده تامین که همین امر موجب افزایش نرخ مواد اولیه می شود، از سوی دیگر به دلیل عرضه ناکافی و طولانی مدت مواد اولیه در بورس تولیدکنندگان مجبور هستند بخش عظیمی از مواد اولیه خود را از طریق بازار ازاد تامین کنند.
به گفته هاشمی بواسطه مواد اولیه ای که در بورس ارائه می شود، با ایجاد حاشیه رقابتی در همان شروع کار افزایش قیمت شکل می گیرد و هیچ یارانه ای در ارتباط با تامین مواد اولیه لوازم خانگی به تولید کننده ارائه نمی شود، از سوی دیگر تولید کنندگان مجبور هستند طبق سیاست های بانک مرکزی مواد اولیه را بصورت نقدی تهیه کنند که فشار مضاعفی برنقدینگی واحدهای تولیدی وارد می کند.
این وضعیت که باعث تخلیه شدن حساب های نقدینگی صنایع می شود و ریسک کار را به شدت بالا می برد، واقعا نمی شود برای این موضوع تمهیدی اندیشیده شود؟
بله دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید، این موضوع ریسک کار را برای تولید کننده بیشتر می کند و راه حل رفع این مشکل هم این است که اجازه داده شود واحدهای تولیدی هزینه مورد نظر را بجای نقدی بصورت اعتباری پرداخت کنند.
ممنون از این که ما را در این گفت و گو همراهی کردید

نوشتن دیدگاه