شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18235
منتشر شده در شنبه, 11 ارديبهشت 1400 21:05
تعداد دیدگاه: 0
دنبال سوم شخص غایب نگردید؛

این روزها لشگر اصلاحات در شهر اصفهان که 4 سال پیش به تصور فتح الفتوحی نادری ، پرچم تحول خواهی به دست گرفتند و " گَهی از آلمان بر ما خواندند و گَهی از روم" ، در حالی که " مطلب از اول بود معلوم" دچار معضلی بزرگ شده اند که چون باتلاقی آن ها را گرفتار کرده و آشفته بازاری برای این جناح سیاسی به وجود...


اما رخدادهای امروز در اصفهان، رخدادی نوپدید نیست.

وقتی لیست راه یافتگان به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان اصفهان منتشر شد، ناگهان شوکی به منتخبین و انتخاب کنندگان وارد شد که سرفصل جدیدی از تفسیر قانون نظارت استصوابی شورای نگهبان بر کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را در تاریخ جمهوری اسلامی گشود.

در این لیست ابتدا نام فردی به عنوان راه یافته ای از پنج نفر راه یافته به مجلس اعلام شد و چیزی نگذشت که پچ پچه هایی در این زمینه به گوش رسید که شورای نگهبان فرد منتخب را رد صلاحیت کرده است.

علمای قوم هریک نظری ارائه کردند که مگر می شود شورای نگهبان پس از اعلام اسامی منتخبین دست به چنین کاری بزند؟

که بعد ها شورای نگهبان با تفسیری از قانون، نظارت استصوابی بر انتخابات را صرفا منوط به دوره انتخابات ندانست و این نظارت را بر همه دوران نمایندگی نمایندگان تسری بخش دانست.

حال در این زمان که شاید برخی و شاید کمی بیشتر از برخی از انتخاب کنندگان، شورای نگهبان را مقصر موضوع دانسته و عوام نیز چون معتقد بودند فرد منتخب همسوی سیاسی با شورای نگهبان نیست، این شورا تصمیم به حذف وی گرفته تا مهره خود را جایگزین نماید، اخباری به گوش رسید مبنی بر این که دنبال سوم شخص غایب نگردید که نفوذی کمی نزدیک تر از دوم شخص حاضر به فرد رد صلاحیت شده بوده، با این تصور که اگر فرد مورد نظر از گردونه خارج شود، وی می تواند سری در سرها در آورد!

هرچند که کسی توقع تکرار تاریخ را به این زودی نداشت، اما ظاهرا تاریخ دوباره تکرار شد و بعد از رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر، اصلاح طلبان که این روزها به سبب رفتارهای دولت "امید" امید چندانی به انتخابات 1400 نداشتند، دل به ترمیم تیم جدید با استفاده از 4 عضو تائید صلاحیت شده خوش کرده بودند که ناگهان همان دوم شخص حاضرها دوباره به مدد آنان آمدند و بر اساس برخی اخبار پشت پرده، صحنه را برای همان 4 عضو نیز غبار آلود و نا امید کننده کردند.

حال هرچند که 11 عضو ثبت نام کرده شورای اسلامی شهر اصفهان در پنجمین دوره ، برای راه یابی به دوره ششم پیش از آنچه چشمشان به دست مردم دوخته شود، به نگاه اعضای هیئت نظارت دوخته شده تا ببینند آخرین تیر ترکششان به هدف می خورد یا نه؟ اما خودشان بهتر از هر کسی می دانند که وضعیتی که این روزها در آن دست و پا می زنند نتیجه اقدامات انجام شده و انجام نشده خود و هم حزبی های بر سر قدرت نشانده اشان در دوره 4 ساله و تنگ نظری های دوستان گرمابه و گلستانشان در کوتاه مدت بوده و هست.

اقدامی که حافظه مردم اصفهان مشابه آن را به خوبی به یاد دارند و هرچند تصور نمی کردند اصلاح طلبان به این زودی ها آزموده را بیازمایند، اما ظاهرا نوار تکراری آزمودن آزموده ها در این طیف سیاسی قرار نیست پاره شود و تاریخ خیلی زود تکرار می شود.

 

یادداشت از رضا صالحی پژوه

 

نوشتن دیدگاه