سه شنبه 1 خرداد 1403, Tuesday 21 May 2024, مصادف با 13 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24196
منتشر شده در دوشنبه, 05 تیر 1402 16:26
تعداد دیدگاه: 0
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی وزارت آموزش و پرورش:

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به دستور رئیس‌جمهور، دانش‌آموزان باید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه پرونده الکترونیک رشد تربیتی داشته باشند تا ویژگی‌ها، استعدادها و مشکلاتشان را بشناسیم و آن‌ها متناسب با این موارد، هدایت تحصیلی و هدایت در مسیر زندگی...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) اظهار داشت: میزان توجه به دانش‌آموزان استثنایی نشان‌دهنده میزان عدالت آموزشی آموزش و پرورش و توجه به آینده‌سازان کشور است.

وی ادامه داد: در سطح کلان کشور سعی کردیم نگرشی مثبت در خصوص توجه و به ظهور و بروز استعدادهای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کنیم.

طریفی حسینی با بیان اینکه از توسعه کمی آموزش و پرورش گذر کرده‌ایم، افزود: توجه به دانش‌آموزان استثنایی نماد عدالت آموزشی است و سطح اول عدالت آموزشی به‌رسمیت‌شناختن حق تربیت این کودکان است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی وزارت آموزش و پرورش گفت: سطح دسترسی آموزشی مناسب باید برای تمام دانش‌آموزان ایجاد شود و توجه به ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت است که کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش صورت می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به‌نوعی وظیفه تضمین کیفیت آموزشی را هم انجام می‌دهد، تصریح کرد: می‌توان گفت ۳۰ درصد از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گروه هدف مستقیم آموزش و پرورش استثنایی هستند چراکه آموزش و پرورش استثنایی مکان محور نیست که به وجود مدرسه‌ای خاص مبتنی باشد، بلکه خدمت محور است که در سطوح و مدارس مختلف ارائه می‌شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان را سنجش کردیم، اذعان داشت: آموزش و پرورش استثنایی مسائل بسیاری از حوزه‌های وزارت آموزش و پرورش نظیر آموزش متوسطه و پرورشی و چالش‌های بزرگ سایر وزارت‌خانه‌ها نظیر وزارت نیرو و حتی شهرداری‌ها را با ایجاد نظام تشخیص، توان‌بخشی و مداخله بهنگام برطرف کرده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه، زمان‌سنجش را به پیش‌دبستانی تغییر دادیم تا بتوانیم مداخله بهنگام انجام دهیم؛ اضافه کرد: توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی را در دستور کار قرار دادیم و مراکز مشاوره و اختلالات یادگیری را برای نوآموزان فعال کردیم تا برای کودکان پیش از دبستان پیشگیری و مداخله بهنگام انجام شود.

طریفی حسینی با تشریح سند انتظارات ریاست‌جمهوری از آموزش و پرورش بیان داشت: بنا به دستور رئیس‌جمهور، دانش‌آموزان باید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه پرونده الکترونیک رشد تربیتی داشته باشند تا ویژگی‌ها، استعدادها و مشکلاتشان را بشناسیم و آن‌ها متناسب با این موارد، هدایت تحصیلی و هدایت در مسیر زندگی دریافت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور افزود: شرایط ارائه خدمت به دانش‌آموزان متوسطه نیز در مراکز اختلالات یادگیری فراهم شده است ولی اولویت با دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی است.

وی با بیان این‌که اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین داده‌های کشور نظیر سنجش و... در آموزش و پرورش استثنائی تولید می‌شود، تصریح کرد: محیط و فضای تشخیص گذاری باید مناسب و استاندارد باشد و استاندارد نبودن این فضاها، می‌تواند موجب تغییر سرنوشت یک کودک شود و به همین جهت، فرایند نوبت‌دهی را الکترونیکی کردیم که موجب بهره‌وری بیشتر و کاهش تردد درون‌شهری شده است.

طریفی حسینی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار جهت خرید لپ‌تاپ برای مراکز اختلال یادگیری سراسر کشور تأمین شد؛ همچنین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز به هریک از این مراکز تعلق گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با یادآوری لزوم نگاه سیستمی در آموزش و پرورش عنوان کرد: با همین نگاه، در طول سال گذشته ۱۳۰ مرکز جدید با استانداردهای ویژه در کشور راه‌اندازی کردیم و با تغییر سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین، به تأمین منابع و ایجاد زیرساخت‌های جدید پرداختیم.

وی اصلاح و بازنگری در برنامه درسی و حذف رشته‌های ناکارآمد را هدف جدید سازمان آموزش و پرورش استثنائی برای سال تحصیلی جدید دانست و خاطرنشان کرد: امسال برنامه‌ای جدی در حوزه آموزش خواهیم داشت که موجب یک تحول اساسی در این زمینه می‌شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه