شنبه 22 ارديبهشت 1403, Saturday 11 May 2024, مصادف با 3 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7157
منتشر شده در سه شنبه, 04 تیر 1398 16:24
تعداد دیدگاه: 0
بدون سامانه دوم تامین آب شرب؛

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بر لزوم راه اندازی هرچه سریعتر سامانه دوم آب شرب استان اصفهان تاکید کرد و گفت: در چشم انداز سامانه اول که همان بابا شیخ علی بود، سال 86 سال پایانی آن بود و حدود 10 سال است که بار نبود سامانه دوم بر دوش مردم اصفهان افتاده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هاشم امینی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: قرار بود نهایتا سال 86 سامانه دوم آبرسانی آب شرب اصفهان راه اندازی شود، اما این موضوع دچار حواشی شد که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم اجرای آن تاکید داشتند و حتی یکی از مواردی که باعث شد آن ها در مجلس استعفای دسته جمعی بدهند، همین مسئله بود.
وی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب در حال ایجاد تسویه خانه است و تمام تلاش این شرکت و استاندار اصفهان معطوف به اتمام رسیدن این سامانه بوده تا مشکلات قطعی و افت فشار آب از بین برود.
امینی همچنین از میزان ذخیره 800 میلیون متر مکعبی آب پشت سد زاینده رود خبر داد و تصریح کرد: شرایط آبی نسبت به سال گذشته بهتر است، اما این باعث نمی شود تا در زمینه صرفه جویی اقدام موثر و فرهنگسازی نکنیم و مردم را به استفاده صحیح از آب ترغیب نکنیم.
امینی بیان کرد: سال 97 مردم اصفهان در زمینه مصرف صحیح نهایت همکاری را با ما داشتند و بر اساس آمار سال 97 در بخش خانگی 6.8 درصد و در بخش غیر خانگی 7.1 درصد نسبت به سال قبل کاهش مصرف صورت گرفته و در حوزه شرب استان در مجموع 6.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و مدیریت مصرف رخ داده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان ساخت: اقدامات خوبی در زمینه فرهنگی، فنی و قانونی صورت گرفت و میزان 23 میلیون متر مکعب از آبهای بدون درآمد استان را شناسایی و جلوی آن را گرفت.
امینی عنوان کرد: اقدامات فنی شامل شناسایی نقاط پر مصرف شهرهای استان و تله متری و ارتباط دوسویه از طریق شماره 122 بود.
خط قرمز ما کیفیت است
امینی با تاکید بر این که کیفیت آب شرب مردم اصفهان بالاترین رتبه را دارد و حتی در بسیاری از کشورها کیفیت را بر ذائقه تنظیم می کنند، اما ما کیفیت را به عنوان خط قرمز ، مورد توجه قرار می دهیم ، ادامه داد: امروز حدود یک هزار لیتر بر ثانیه آب اصفهان از چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود؛ در عین حال که آب توزیع شده از طریق چاه‌ها چه در شهرها و روستاها مورد تأیید مرکز بهداشت استان قرار دارد، این رقم در برابر منابع دیگر تأمین آب رقم ناچیزی است.
امینی افزود: بر اساس نشت‌یابی‌های صورت گرفته در سطح شبکه آب شرب استان 85 کیلومتر اصلاح شبکه آب، 6 هزار و 337 انشعابات آب و با پایش مستمر، 13 هزار و 337 انشعاب نشتی‌های موجود برطرف شد، باتوجه به اینکه در 10 سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه آب مجدد به چرخه توزیع آب برگردانده شده است.
وی افزود: تغییرات از سال 87 در استان نشان می‌دهد در بخش الگوی مصرف بین 0 تا 20 متر مکعب، 66 درصد مردم بر طبق این الگو بودند که در سال 1397 میزان 90 درصد مردم استان در این الگو قرار گرفته‌اند.
امینی با اشاره به پروژه‌های در حال انجام ابراز داشت: در حال حاضر پروژه آبرسانی به باغ‌بهاداران در حال انجام است و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، پروژه بعدی آبرسانی به گلشهر و روستاها است که هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و پروژه بعدی آبرسانی به شهرستان‌های دهاقان گلشن و روستاها خواهد بود.
وی در تشریح پاره ای از فعالیت های عمرانی این شرکت بیان کرد: در استان 295 کیلومتر لوله‌گذاری آب و 331 کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب صورت گرفته، همچنین 12 هزار مترمکعب مخزن در اصفهان به بهره‌برداری رسید و 7 هزار مخزن دیگر در آینده ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، در سال گذشته در سال 18 هزار و 240 انشعاب آب و 21 هزار و 600 فقره انشعاب فاضلاب واگذارشده است.
امینی در خصوص نحوه تأمین آب شرب روستایی در کل استان تصریح کرد: در میان یک هزار و 286 روستای استان اصفهان 953 روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم و پایدار قرار دارند. وی عنوان کرد: میزان 130 میلیارد از اعتبارت صندوق توسعه ملی و 85 میلیارد تومان از اعتبارت استانی در آب رسانی روستاها هزینه شده و 500 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و اعداد خوبی برای تکمیل این مجتمع‌ها از کشور تخصیص داده شده است.
امینی اظهار کرد: در سال 1397 از روستاهایی که تحت پوشش استان بودند 179 روستا آب‌رسانی سیار انجام می‌شد که این تعداد به 125 روستا تقلیل پیدا کرده و 126 روستای تحت پوشش غیر شرکت آب و فاضلاب اصفهان در سال 98 به 120 تقلیل پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص برنامه فاضلاب شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پروژه بازسازی فاضلاب شهر اصفهان است که به سختی و با استفاده از ظرفیت فاینانس چین در حال انجام است.
وی افزود: بر اساس ارز آزاد این پروژه با اعتبار 46 میلیون یورو انجام می‌شود که معادل 736 میلیارد تومان است و در بافت سخت و بخشی میراثی شهر صورت می‌گیرد.

امینی با بیان اینکه سه اقدام خوب در راستای دولت الکترونیک در حال انجام است؛ گفت: دولت الکترونیک اقدامی در جهت منافع زیست‌محیطی و خدمت به مردم است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اذعان داشت: به همین منظور استارت حذف کامل قبض کاغذی در سه محله شهر اصفهان زده شده، سالانه 8 میلیون برگه کاغذی قبض در سطح استان توزیع می‌شود که به واسطه حذف قبوض کاغذی به حفظ منابع طبیعی استان کمک می‌شود، با کاهش مراجعات مأمورین از سوءاستفاده از این مراجعات جلوگیری و خطاهایی که در توزیع قبض انجام می‌گیرد حذف می‌شود.
وی در ادامه تأکید کرد: همچنین با معرفی درگاه جدید USSD شهروندان با ارسال کد می‌توانند قبض آب خود را دریافت کنند که باعث کاهش میزان مراجعه مردم به ادارات می‌شود، مردم از طریق سامانه 1522 نیز صد در صد خدمات 23 گانه را دریافت می‌کنند.

امینی خاطرنشان کرد: بازسازی شبکه آب فاضلاب اصفهان باید در اصفهان ادامه‌دار باشد و شبکه‌های فرسوده‌ها مداوم بررسی و اصلاح شود، بعد از 10 سال مطالبه گری بخش عمده‌ای از این پروژه انجام شده و بخشی دیگر با استفاده از تکنولوژی روز و بدون حفاری شناسایی و اصلاح می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح کرد: در جمهوری اسلامی توزیع آب عادلانه است اما ما باید مسائل فنی را در توزیع آب در نظر بگیریم، در بخش توزیع آب توپوگرافی‌های جغرافیایی در افت فشار و قطعی آب تأثیرگذار است، به عنوان مثال اگر در بخشی از شهر که حالت جغرافیایی شیب‌داری دارد افت فشار داشته باشیم به مدت دو هفته آبگیری صورت نمی‌گیرد و مشکل‌ساز خواهد شد.

وی یادآور شد: در شرایط پیک مصرف تابستان تا زمانی که سامانه دوم در مدار بیاید 2.5 مترمکعب در ثانیه کمبود آب داریم و این کمبود باید در قالب افت فشار و قطع آب به مردم تحمیل شود و به همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم با ما همراهی کنند.
امینی ادامه داد: البته بخشی از این آب از طریق چاه‌های حفر شده در سطح شهر تأمین می‌شود این سامانه 56 شهر و 300 روستا دارد، پیک مصرف هم از هفته آخر خرداد شروع و تا هفته سوم مرداد ادامه دارد، اگر سامانه دوم وارد شود این مسائل حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ابراز داشت: نقطه هدف برای این مصرف درست از دستگاه‌های اداری توسط دستور استانداری شروع شده و باید دستگاه‌های اداری پیش‌قدم مباحث انرژی شوند، دستگاه‌های آب و برق مکلف شدند اگر میزان مصرف آب و برق هر دستگاهی بعد از تغییر ساعات اداری کم نشد آب و برق آن دستگاه قطع شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال با مدیریت مصرف و توزیع مناسب در سطح شهر جیره‌بندی نخواهیم داشت. دو خط قرمز جیره‌بندی و کاهش کیفیت آب را داریم و وجود این دو مورد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نوشتن دیدگاه