دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 8462
منتشر شده در یکشنبه, 10 شهریور 1398 16:39
تعداد دیدگاه: 0
معرفی-باشگاه-فرهنگی-عمان-نخستین-کتابخانه-عمومی-در-مسقط

باشگاه فرهنگی سلطنت عمان یک موسسه فرهنگی دولتی است که با همکاری وزارتخانه‌های مختلف این کشور...

باشگاه فرهنگی سلطنت عمان یک موسسه فرهنگی دولتی است که با همکاری وزارتخانه‌های مختلف این کشور فعالیت‌ می‌کند و وظیفه‌اش تحکیم روابط فرهنگی و اجتماعی در جامعه عمان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، النادی الثقافی (باشگاه فرهنگی) سلطنت عمان یه موسسه فرهنگی دولتی (اما با فعالیت‌هایی مستقل) است که با همکاری وزارت‌خانه‌های مختلف و نهادهای غیر دولتی، برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون نمایشگاه، همایش، سمینار، شب‌های شعر، چاپ کتاب و… برگزار می‌کند. این باشگاه در سال ۱۹۸۳ میلادی با دستور سلطان عمان با عنوان باشگاه دانشگاهی آغاز به کار کرد اما در سال ۲۰۰۸ میلادی به نام باشگاه فرهنگی و با نظارت وزیر میراث و فرهنگ تغییر یافت. رییس و هیات مدیره این باشگاه را هیثم بن طارق آل سعید وزیر میراث و فرهنگ عمان تعیین می‌کند.

دکتر عائشه الدرمکیه که از اساتید دانشگاه العربیة المفتوحة در مسقط پایتخت عمان است از سال ۲۰۱۴ میلادی به ریاست این باشگاه منصوب شد. همچنین در سال ۲۰۱۷ نیز وزیر میراث و فرهنگ ماموریت ریاست الدرمکیه را برای یک دوره دیگر تمدید کرد.

هدف از تشکیل النادی الثقافی تحکیم روابط فرهنگی و اجتماعی میان شهروندان و فرهنگیان و ادبا و نویسندگان، روشنگری فکری و فرهنگی و برپایی سمینار و نشست‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های هنری و شب‌های فرهنگی، هماهنگی و همکاری میان نهادهای فرهنگی داخل و خارج از کشور و دعوت از شخصیت‌های فرهنگی برجسته جهت حضور در برنامه‌های این نهاد است.

این نهاد فرهنگی که در منطقه القرم در مسقط قرار دارد، دارای یک کتابخانه است که گفته می‌شود نخستین کتابخانه عمومی در عمان به شمار می‌رود.

باشگاه فرهنگی شعبه‌هایی نیز در برخی از استان‌ها دارد و در آن شهرها برنامه‌های خود را اجرا می‌کند.

شماری از برنامه‌هایی که این نهاد فرهنگی برگزار می کند به شرح ذیل است:

۱- برنامه ملی حمایت از کتاب: این برنامه شامل حمایت از نویسندگان عمانی و ناشران است بویژه کتاب‌هایی که برای وزارت میراث و فرهنگ دارای اولویت است.

۲- المجلس: برنامه دوشنبه با مجلس یک برنامه فرهنگی برای ادبا، فرهنگ دوستان و اندیشمندان است که روزهای دوشنبه در محل این باشگاه برای بررسی موضوعات رو تشکیل جلسه غیر رسمی می‌دهند.

۳- باشگاه دوستان مبتکرین: این برنامه ادبی و فرهنگی با هدف ساماندهی فعالیت کودکان و نوجوانان است که شامل برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های فرهنگی است.

۴- خانواده باشگاه فرهنگی: برخی از فعالیت های این باشگاه از طریق انجمن‌هایی است که باشگاه فرهنگی آن را با عنوان خانواده شعر، خانواده داستان، خانواده ترجمه، خانواده نویسندگان و خانواده علمی، راه اندازی کرده است.

نکته قابل ذکر این است که برنامه‌های این باشگاه سالانه برنامه ریزی می‌شود و برای مشارکت در اجرای برنامه‌ها، تا پایان ماه سپتامبر هر سال می بایست پیشنهادات ارایه شود.

این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در عمان برای مهر ارسال کرده است.

نوشتن دیدگاه