شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3663
منتشر شده در شنبه, 20 آذر 1395 12:30
تعداد دیدگاه: 0
رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان:

رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان گفت: حضور آيت الله العظمي مظاهري در اصفهان باعث ایجاد تحولات عظيمي در حوزه هاي علميه اصفهان شد كه در آينده مي توانيم آن را درك كنيم.



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرماز به نقل از ایمنا، حجت الاسلام والمسلمين محمد قطبي، باحضور در پيش نشست كنگره آيت الله مظاهري که صبح امروز در مدرسه امام صادق(ع) خوراسگان برگزار شد، آيت الله العظمي مظاهري را شخصيت علمي و عرفاني بزرگي خواند كه وجودش براي استان اصفهان بركت است.
وی بیان داشت: آيت الله العظمي مظاهري سالها در جوار حرم حضرت معصومه (س) به تدريس مشغول بودند. مردم و علماي اصفهان 20 سال پيش در نامه اي خطاب به رهبر معظم انقلاب درخواست كردند تا اين مرجع عاليقدر به اصفهان مهاجرت كنند. آيت الله العظمي مظاهري نيز با اشاره رهبر انقلاب اين دعوت را پذيرفتند.
رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان ادامه داد:‌ مهاجرت آيت الله مظاهري به اصفهان نشان از گذشت ايشان بود. اين كه يك مرجع كه در تحصيل علم كوشا است و در تدريس آن تلاش مي كند، از شهري كه مركز علوم شيعي است مهاجرت كند نشان از خود گذشتگي اوست.
وي به وضعيت 20 سال پيش حوزه هاي علميه اصفهان اشاره كرد و گفت: در اين بيست سال كارهاي زيادي توسط آيت الله العظمي مظاهري انجام شده است كه نمي توان به همه آنها ، نه تنها در يك جلسه بلكه در چندين جلسه هم اشاره كرد. اصفهان در گذشته هاي دور حوزه هاي علميه خوبي داشت اما 20 سال پيش وضعيت خوبي نداشت و با تلاش اين مرجع عاليقدر به وضعيت كنوني رسيده است.
حجت الاسلام و المسلمين قطبي در خصوص كنگره نكوداشت آيت الله مظاهري اظهار داشت: اين كنگره كار مشتركي بين اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و دفتر تبليغات اسلامي اصفهان است. در اين كنگره 35 جلد از كتاب هاي ايشان رونمايي مي شود. اگر يادداشت هاي اين عالم به چاپ برسد بيش از 100 جلد كتاب با تعداد صفحات بيش از 700 صفحه آماده مي شود كه داراي بنيان علمي و تحقيقي بسيار قوي هستند.
وي خطاب به طلاب حوزه علميه گفت: آيت الله مظاهري الگويي بسيار بزرگ براي تحصيل براي طلاب است. ايشان از ابتداي طلبگي هر آنچه كه تحقيق كرده اند را يادداشت كرده و همه را نگاه داشته اند. امروز تمامي اين يادداشت ها موجود است و مانند گنجينه اي ارزشمند در آينده از آن ياد خواهد شد.
رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان توجه به ابعاد مختلف علمي آيت الله العظمي مظاهري را بسيار ارزشمند دانست و گفت: آيت الله العظمي مظاهري، استاد بزرگ حوزه علميه اصفهان،فقه و اصول را تا حد مرجعيت تسلط داشته و آن را تدريس مي كنند. علوم پيش نياز تحقيق علمي را نیز تا حد كمال فراگرفته اند. ايشان از معدود مراجعي هستند كه به تفسير وارد شده و هر روز بعد از نماز صبح به تفسير قرآن مي پردازند و جمع كثيري نيز در اين كلاس شركت مي كنند.
وي در ادامه گفت: در حوزه اخلاق، ايشان مدرس اخلاق علمي و عرفان هستند و در قم برترين كرسي اخلاق را داشتند. لحظاتي قبل از مهاجرت ايشان پس از آخرين نماز صبحي كه در قم خواندند ساعت ها شاگردان كلاس اخلاق ايشان گريستند. آيت الله العظمي مظاهري در حوزه اخلاق كار علمي زيادي انجام داده اند كه كتاب الاخلاق از آن جمله مي باشد. اين كتاب در چهار جلد و به زبان عربي است و به عنوان منبع درسي در كشورهاي عرب زبان تدريس مي شود.
وي افزود: رويه بر اين است كه كساني كه به حوزه تبليغ وارد مي شوند، زمان و فرصت آنرا پيدا نمي كنند كه به مرجعيت بپردازند. عكس آن نيز صادق است، و كساني كه به مرجعيت مي پردازند فرصت رسيدگي به امور تبليغي را ندارند. استاد آيت الله العظمي مظاهري از نوادري بود كه هر دو عرصه را هم زمان و دوشادوش پيش بردند. همزمان هم نماز جماعت برگزار مي كنند و هم با مردم به گفتگو مي نشينند و به امور مرجعيت نيز مي پردازند.
حجت الاسلام قطبي سيره تبليغي آيت الله مظاهري را بي نظير دانست و گفت: استاد بعد از برگزاري نماز صبح جلسه تفسير قرآن دارند، سپس دو كلاس فقه و اصول را برگزار كرده و بعد از آن به دفتر رفته و تا اذان ظهر به صحبت هاي مردم و مسئولين گوش مي دهند. ما معمولا بركت حضور بزرگان را درك نمي كنيم. بايد سيره اخلاقي و رفتاري ايشان نوشته شود تا آيندگان در مورد اين عالم عاليقدر قضاوت كنند.
وي ادامه داد: از 20 سال پيش و حضور ايشان بيش از بيست نفر در كلاس درس ايشان به حد تكاملي رسيدند كه امروز كرسي خارج فقه دارند و شاگرداني را تربيت مي كنند كه هر يك مدرس هستند.
وی ادامه داد: مراجع بزرگوار نيز از ايشان به نيكي و عظمت ياد مي كنند. ما بايد از وجود ايشان الگو بگيريم.
وي در مورد شيوه بيان آيت الله العظمي مظاهري در سخنراني ها اظهار داشت: او از جمله افرادي است كه در سخنراني ها با زبان مردم سخن مي گويد. سعي در آن ندارند كه از كسي در سخنراني تقليد كنند. مردمي كه پاي منبر ايشان مي نشينند از اين شيوه بيان اين استاد و مرجع عاليقدر آنگونه حس آرامشی دارند که گويي خود را به ايشان نزديك و آشنا مي بينند.
وي بيان داشت: آيت الله مظاهري در شيوه رفتاري خود آنچنان رفتار كرده اند كه با تمامي مردم جامعه در ارتباط هستند. ايشان رابطه خود را با جامعه حفظ كرده اند و اين امر باعث شده تا ايشان درد جامعه را بشناسند و تا متن جامعه نفوذ كنند. تنها نخبگان با اين مرجع تقليد بزرگ ارتباط ندارند و اين امر عظمت ايشان را بيان مي كند.

نوشتن دیدگاه