جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3467
منتشر شده در شنبه, 27 شهریور 1395 12:53
تعداد دیدگاه: 0

چند سالی است مسئولان حوزه فرهنگ گویا با یکدیگر دعوا و خصومت شخصی دارند و هیچکدام در برنامه هایشان از دیگری دعوت نمی کنند و هر روز پرده ی وحدتشان دچار دریدگی و دعواهایشان دامنه دارتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از هنرما،  سال ۵۷ که حضرت امام انقلاب اسلامی را پایه ریزی می کرد مهمترین هدفش اصلاح فرهنگ و صدور انقلاب بوسیله فرهنگ بود؛ سپس نهادهای ارزشی بنا به فراخور حال هر زمان تاسیس شدند و اهمیت موضوع را بیشتر نمایان ساخت و ضرورت توجه به مقوله فرهنگ هم بارها توسط رهبر معظم انقلاب گوشزد شد.

طی هفته گذشته دو رخداد مهم در اصفهان اتفاق افتاد یکی جشنواره تئاتر و دیگری بزرگداشت روز سینما.

به اذعان افراد مطلع که به این پایگاه خبری تماس گرفتند توسط یک جریان دم دستی آثار ارزشمند از جشنواره حذف شد و آثاری شایسته تقدیر شدند که علامت سوالهای فراوانی را جلوی خود دارند؛ در جشن روز سینما هم اما و اگر فراوان بود.

در سطح هر شهری حتی کوچکترین شهرها، برنامه ای اگر برگزار شود، ارگان برگزار کننده دستگاههای مرتبط با موضوع برنامه را گرد هم جمع می کند و یا اینکه بنا به احترام شخصیتی از آنها برای شرکت در برنامه دعوت می کند تا هم روح تعامل و همدلی تقویت شود و هم برای برنامه های بعدی بتوانند از پتانسیل یکدیگر نهایت استفاده را ببرند.

در دو برنامه یاد شده متاسفانه اداره محترم ارشاد اصفهان ارگانهای مطرح که وظیفه ذاتی شان به نوعی با این اداره کل اشتراکات فراوانی دارد را نه تنها در کار دخیل نکرد بلکه به نوعی قانون خودتحریمی را درباره آنها اجرا کرد.

نهادها و ارگانهایی که شاید بعضی مواقع جور کم کاری متولیان فرهنگ و هنر شهر را به دوش کشیده اند در این برنامه ها حتی یک دعوت خشک و خالی هم از آنها بعمل نیامد و بصورت کاملا نرم و بدون اینکه نمود بیرونی پیدا کند از برنامه ها حذف شدند.

در ابتدای امر شاید این نکته به ذهن ها متبادر شود که این برنامه جنبه عمومی داشته و هرکسی می توانسته در این برنامه حضور پیدا کند ولی این در اصل نوعی فرافکنی و فرار از پاسخگویی در رابطه با بی تدبیری مسئولان استان است.

چند سالی است مسئولان حوزه فرهنگ گویا با یکدیگر دعوا و خصومت شخصی دارند و هیچکدام در برنامه هایشان از دیگری دعوت نمی کنند و هر روز پرده ی وحدتشان دچار دریدگی و دعواهایشان دامنه دارتر می شود.

اگر نهادهایی مانند حوزه هنری، ارشاد، تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، بسیج هنرمندان و… که از فعالان حوزه فرهنگ و هنر شهر هستند دست در دست هم قرار دهند قطعا ولنگاری فرهنگی از این استان خواهد رفت .و اگر ارشاد به عنوان متولی رسمی فرهنگ و هنر در صدد حذف بقیه بر بیاید چه می ماند برای این فرهنگ؟

از سویی برخی از هنرمندان متعهد با ما تماس گرفتند و از عده ای قلیل در ارشاد اصفهان گلایه داشتند که وقتی از ارتباط آنها با نهادهای ارزشی باخبر می شوند سنگ اندازی هایشان شروع می شود.

نمی دانم شاید کسی به گوش مسئولان استان این موارد را نمی رساند اما وقتی به عنوان یک فرد عادی به ادارات مراجعه می کنیم عمق فاجعه و خصومت را می بینیم و مسئولان دست چندم این ادارات دقیقا همان هایی هستند که خطرشان برای اسلام و انقلاب محرز است.

طرح حذف تدریجی نهادهای انقلابی که مقدمه ای بر حذف اسلام در حوزه فرهنگ و هنر است را نباید ساده انگاشت و از کنارش رد شد حتی اگر نخبگان ما هم بنا به مصلحت اندیشی های امروزیشان سکوت کردند مردم بصیرمان باید آگاه باشند و و مسئولان هم آب به هاون دشمن نریزند

 

یادداشت از سید رسول زهرایی

نوشتن دیدگاه