شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25381
منتشر شده در سه شنبه, 01 اسفند 1402 12:21
تعداد دیدگاه: 0
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: اعتماد هنرمندان به این جشنواره صنایع دستی فجر بیشتر شده است، اگر ادوار گذشته حوزه صنایع دستی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ کیفیت قابل مقایسه نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به ارزیابی خود نسبت به هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی از لحاظ کمیت و کیفیت بیان کرد: در دوره گذشته چند ماهی بود که من به وزارت خانه آمده و این سمت را گرفته بودم و تازه جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی را بین‌المللی کرده بودیم؛ اما امسال در هشتمین دوره جشنواره فرصت زیادی داشتیم؛ یعنی از سال گذشته تا به الان یک سال کاری را پشت سر گذاشتیم و این یک سال کاری موجب شد تا سایت جشنواره را راه اندازی کنیم و همجنین اطلاع رسانی های خوب و گسترده ای داشته باشیم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره ۱۳ هزار اثر داشتیم و این جریان باورنکردنی است؛ این مسئله دو تا علت دارد، اینکه اعتماد هنرمندان به این جشنواره صنایع دستی فجر بیشتر شده است، اگر ادوار گذشته حوزه صنایع دستی را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ کیفیت قابل مقایسه نیست؛ مورد دوم بحث بین‌المللی شدن این جشنواره است. ۳۷ کشور درخواست حضور جشنواره را پذیرفتند و ۱۷ تا کشور حاضرشدند تا با تمام نفرت پراکنی هایی که علیه ایران وجود داشت، در این رویداد شرکت کنند.

جلالی در ادامه عنوان کرد: هنرمند استرالیایی به من ایمیل داد و گفت که با تمام جان و دلش می خواهد در این رویداد شرکت کند اما سفارت ما مرا از سفر به ایران منع کرده است. کسب کیفیت از نگه داشت آن سخت تر است، ما باید تلاش کنیم این کیفیت را برای سال آینده حفظ کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در ادامه با اشاره تلاش برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی توضیح داد: فقدان چنین نمایشگاهی در تهران هستیم، با شهرداری و اماکن میراث فرهنگی درحال مذاکره هستیم تا بتوانیم نمایشگاه های دائمی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی داشته باشیم و این یک فقدانی است که طی این سال ها دانش و سواد صنایع دستی را زیر سوال برده است.

وی همچنین درخصوص تبدیل صنایع دستی کشور به صنایع زیستی مردم توضیح داد: برای این جریان به ارتباط با دانشگاه‌ها، طراحان صنعتی و دانش بنیان ها نیاز داریم تا بتوانند استفاده از عناصر هویتی که ما در رشته های مختلف صنایع دستی داریم، نوآوری و خلاقیت داشته و آن ها را به محصولاتی تبدیل کنند که در سبد خانواده قرار می گیرد.

به گفته جلالی، با اقبالی که برای محیط زیست دوستان پیش آمده است، یک بازگشتی به صنایع دستی افتاده است که ما تمام تلاش مان را خواهیم گذاشت تا این تقویت توجه اتفاق بیفتد؛ یکی از عناصر شعار امسال جشنواره که پیوند نسلی است، پیوند دانش امروز است چراکه نسل جدید ما باید با جذابیت های این حوزه آشنا باشد. در این حوزه دوتا موضوع جذاب داریم؛ یکی مد و لباس و دیگری خانه و آشپزخانه. این دوتا حوزه می‌تواند به ما در خروج از حالت ویترینی کمک کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه