دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24819
منتشر شده در یکشنبه, 14 آبان 1402 08:30
تعداد دیدگاه: 0

برخی از حمله سوسک های چوبخوار به عمارت چهلستون اصفهان خبر می دهند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: عوارض و سوراخ های روی ستون های چهلستون که به تازگی تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده است، جدید نیست و ربطی به موریانه ندارد. این توضیح در حالی مطرح است که سوسک چوب خوار، با چهار روش استفاده از رنگ و لاک مخصوص، استفاده از سم کشنده سوسک چوب خوار و مواد کشنده مثل بوریک اسید، استفاده از جاروبرقی و سم پاشی اصولی از راه هایی است که می توان این گونه مهاجم را از بین ببرد.

 تصاویری در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه " موریانه ها چهلستون را خوردند" منتشر شده است که در این تصاویر، عوارضی بر بدنه ستون‌های چهلستون دیده می شود؛ اما ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این عوارض را بی ارتباط به موریانه و مربوط به «سوسک چوب» دانست.

بهشاد حسینی با بیان اینکه ستون‌ها در دوران مختلف به اندازه کافی روغن خورده اند و مشکل خاصی ندارند، افزود: این عوارض در قطعات الحاقی که موسسه ایتالیایی « ایزمئو» در ستون‌های چهلستون کار کرده است، بیشتر دیده می‌شود اما آنچه مهم است اینکه، این عوارض ربطی به موریانه ندارد.

وی تصریح کرد: در دهه چهل ایزمئو در داخل این ستون‌های چوبی آهن گذاشته و در واقع آن چیزی که وزن ایوان چهلستون را تحمل می‌کند، سازه فلزی داخل این ستون هاست.

«ایزمئو » مؤسسۀ ایتالیایی برای شرق میانه و شرق دور است که در دهه‌های 40 و 50 شمسی به ایران آمد و در زمینۀ باستان‌شناسی، بررسی و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی ایران فعالیت چشم‌گیر داشت. مرمت میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، چهل‌ستون، هشت‌بهشت و مسجد جمعۀ اصفهان از مهمترین فعالیت های مرمتی این موسسه در ایران به شمار می آیند.

ناظر تزئینات معماری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: عوارض مربوط به فعالیت موریانه، رَدِ گِل است. وقتی موریانه شروع به حرکت می کند، با تلفیقی از بزاق و مواد دفعی، تونل و کانال‌های گلی درست می‌کند.

وی تصریح کرد: این آفت به مکان‌هایی که در فضاهای باز هستند، کمتر و در شرایط خیلی خاص حمله می‌کند.

حسینی اظهار داشت: پیگیر معضل سوسک چوب بوده ایم و یکسری مکاتبات هم در این رابطه با ژاپنی ها که در این رابطه صاحب نظر هستند، هم داشته ایم.

کاخ چهل‌ستون کوشک میانی باغی است به همین نام که در دوره صفوی و شاه عباس اول بنا شده است. این باغ و کوشک میانی آن در فهرست آثار جهانی قرار دارند.

انعکاس ستون‌های بیستگانه ایوان این کاخ در حوض مقابل عمارت، مفهوم چهلستون را بیان می‌کند اما باید گفت، وجه تسمیه این کاخ به علت تعدد ستونهای کاخ است زیرا عدد 40 در ایران کثرت و تعدد را می‌رساند.

این توضیح در حالی مطرح است که سوسک چوب خوار، با چهار روش استفاده از رنگ و لاک مخصوص، استفاده از سم کشنده سوسک چوب خوار و مواد کشنده مثل بوریک اسید، استفاده از جاروبرقی و سم پاشی اصولی از راه هایی است که می توان این گونه مهاجم را از بین ببرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه