چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403, Wednesday 1 May 2024, مصادف با 22 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21347
منتشر شده در چهارشنبه, 11 اسفند 1400 09:15
تعداد دیدگاه: 0

این روزها موضوع توسعه ضد فرهنگ در جامعه اسلامی ما به مسئله ای بحرانی تبدیل شده و به جرات می توان گفت بین بخش زیادی از نسل های آینده ساز ایران، هویت به کلمه ای بی مفهوم تبدیل شده که می تواند آسیب های زیادی از جمله فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی وحتی امنیتی را نیز در پی داشته باشد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، وقتی هویت از میان جامعه رخت بر بندد و به عنصری ناکارآمد تبدیل شود، بی شک فرهنگ عمومی یک جامعه به پایین ترین حد خود تنزل می یابد و تهدیدها علیه اعضای آن جامعه قوی تر و مهم تر می شود.

برای جلوگیری از این پدیده راه کارهای زیادی وجود دارد که می توان به تشکیل هفته های فرهنگی در شهرهای مهم دنیا برای مقابله با این پدیده به عنوان یک راهکار اشاره کرد.

چرا که انقلاب اسلامی ما ریشه در فرهنگ عمیق یک جامعه پویا و فعال داشت و انتقال تجربیات فرهنگی ایران می تواند مولفه های فرهنگی فارسی زبانان را به مولفه های غالب و اثرگذار در دنیا تبدیل کند و راه دستیابی به این مهم نیز استفاده از ابزارهایی همچون کتاب، فرهنگ بومی، موسیقی، سینما، صنایع دستی و ابزار انتقال این فرهنگ ها وخرده فرهنگ هاست که در دنیا نیز مشتریان زیادی دارد.

در این صورت عنصر هویت در جامعه تقویت و به عنصری فاخر تبدیل می شود و باعث می گردد مورد توجه نسل های جدید قرار گیرد، از این رو دیگر هجمه های فرهنگی که بر پایه ظواهر سست استوار است نمی تواند در برابر سد هویت ایرانی – اسلامی عرض اندام نماید و باید گفت وقتی کشورهای اصیل و ریشه دار دنیا با فرهنگ اصیل ایران اسلامی ما آشنا شدند، دیگر فرهنگ بی فرهنگی که عمدتا از غرب برای کشورهای آسیایی نسخه پیچی می شود محلی از اعراب نداشته و ندارد.

برگزاری نمایشگاه ها و اجرای برنامه های فرهنگی نه تنها وسیله انتشار پیام فرهنگی ایرانیان است، که نوعی مانور قدرت در ارائه مانیفست تمدنی یک قوم ریشه دار در تاریخ بشریت است، لذا این بخش از هویت ایرانی – اسلامی وقتی مورد توجه دنیا قرار گیرد، تفاوت ها با مولفه های فرهنگی غربی که ریشه در آب دارد، می تواند زمینه قیاس را در نسل های متعدد تقویت کرده و ریشه های فرهنگی ایرانی – اسلامی را که موید سبکی مترقی و متمدن از زیست مسالمت آمیز سلایق و علایق انسانی در کنار هم است، توسعه ببخشد.

لذا نه تنها برگزاری چنین هفته های فرهنگی را نباید به دید برنامه های هزینه بر تلقی کرد، که باید به آن ها به دید برنامه های فرهنگی و جامعه محور نگریست تا روز به روز بتوان مقوله هویت بخشی به ایران اسلامی را روشتن تر از قبل دید./ انتهای پیام

 

به قلم پارسا فرزین

نوشتن دیدگاه