يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24095
منتشر شده در دوشنبه, 15 خرداد 1402 15:45
تعداد دیدگاه: 0

این روزها با تحولاتی که در مدیریت شهری اصفهان ایجاد شده، حرف و حدیث ها بیشتر از هر زمان دیگری نقل محافل رسمی و غیررسمی شده و یکی از تحولات شگفت انگیز این روزهای اصفهان انتصاب "کمال حیدری" با مدرک دندانپزشکی و تخصص ترمیم ریشه است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، این انتصاب توجه بسیاری را از این جهت برانگیخته که کمال حیدری که پیش از این مسئولیت هایی همچون معاون رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاون وزیر بهداشت و درمان را در کارنامه داشت، در زمینه فرهنگ و هنر رزومه قابل دفاعی ندارد و سوال در ذهن منتقدان چنین شکل گرفت که "آیا واقعا می توان سکان اداره سازمان مهم فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان را داد به دست فردی داد که آشنایی چندانی با اهالی هنر و فرهنگ نداشته است؟"

در وهله اول و در پاسخ یه این سئوال این نگاه ایجاد می شود که علی قاسم زاده که علاوه بر شهرداری اصفهان مسئولیت مهم دبیر مجمع اصولگرایان نصف جهان را نیز دارد، به دنبال آن است تا مهره های مورد نظر خود را برای حفظ قدرت به گونه‌ای بچیند که سهم هرکس را داده و انتظارها را برآورده سازد، اما با نگاه عمیق به شخصیت این عنصر فرهنگی- سیاسی و اینکه از او به عنوان مغز متفکر مجمع اصولگرایان این کلانشهر یاد می شود، بعید به نظر می رسد او بخواهد تا این حد خطر کرده و فردی بی تجربه در حوزه فرهنگ را در این مقام منصوب نماید تا انتقادها با همان شدت و حدت قبل جاری گردد.

بلکه با توجه به ماموریت های تعریف شده برای سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهر اصفهان به دنبال تغییر رویکرد این سازمان بوده و به طور تلویحی و خاموش با این انتصاب، پرچم سفید مقابل منتقدین بلند کرده است.

چرا که عمده نقدها به وی این بود که اصفهان به موازات دیگر نهادهای فرهنگی، سازمان عریض و طویلی تشکیل داده که حتی مجوز تئاتر، موسیقی ، نمایشگاه و گالری و ... که مشخصا از وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور است را نیز صادر می کند.

همچنین برخی گروه های نمایشی به پشتوانه همین مجوزها به برخی محتوا های غیر فرهنگی و متعارض با فرهنگ ایرانی- اسلامی مانند زنپوشی، گفتارهای سخیف و طعنه های جنسی، رفتار های دون شان مخاطب به اسم طنز و کمدی روی می آورند که دو گانه غیرقابل توجیهی را در شهر پدید آورده بود.

گروه های نمایشی خاصی که خانه زاد مراکز هنری مدیریت شهری اصفهان شده بودند و حتی گروه‌های نمایشی ارزشی که با موضوع شخصیت امام راحل نمایش روی صحنه های ملی برده و جوایز ارزنده ای نیز کسب کرده بودند، از کمترین موهبتی برخوردار نبودند.

حالا با حضور کمال حیدری پیش‌بینی می‌شود وضعیت فرهنگ و هنر که در شهرداری اصفهان تا حدودی از مسیر اصلی خود خارج شده بود، به خرک قاعده بازگردد و موضوعات اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

موضوعاتی که علی قاسم زاده از ابتدای سکانداری شهر اصفهان به آن اشاره کرد و اولین موضوع اجتماعی را نیز که مورد توجه قرار داد، "کودکان کار" بود، اما با دست فرمان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری نتوانست آن را به سامان رساند و رسماً عدم توانایی در سامان بخشیدن به وضعیت کودکان کار را اعلام کرد.

هرچند که این سازمان در حوزه ورزش به ویژه ورزش های همگانی در این دوره دچار تحولی چشمگیر شد و به عنوان پیشرو در این بخش، برنامه مدون و منظم اعلام کرد، اما در حوزه فرهنگ ، هنر و جامعه راه به بیراهه برد و حالا کمال حیدری باید با تغییر مسیر در این بخش مهم و اثرگذار تلاش کند ابتدا جلوی موازی کاری ها در بخش فرهنگ و هنر را گرفته و سپس مسائلی همچون کودکان کار، زنان خیابانی، حاشیه نشینی، فرار از خانه، کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار، عارضه‌یابی و شناخت اماکن پرخطر یا اصطلاحاً بی دفاع شهری، محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار شهر، زباله گردی و مافیای تجارت با طلای کثیف و ... را مورد توجه قرار دهد.

 این رفتارهای مدیریتی در حوزه جامعه می بایست با نگاهی به گذشته و عدم تداخل با مسئولیت سازمان هایی همچون بهزیستی و نیروی انتظامی باشد، اما در صورت این تغییر رویکرد و با توجه به سابقه حیدری در این بخش، باید گفت برخلاف نظر منتقدین کمال حیدری به جای آنکه پاشنه آشیل مدیریت شهری در این دوره شود، می ‌تواند به نقطه قوت شهر تبدیل وهمچنان بخشی از مشکلات اجتماعی را مرتفع سازد هر چند که در صورت موفقیت حیدری دراین ماموریت مدیریت شهری نفسی به آسودگی برای مدتی می کشد، ولی فراموش نکنیم که دوسال فرصت سوزی سرمایه های بزرگ اجتماعی را از اصفهان گرفت که بازگرداندن آن کار دشواری است، اما امیدواریم چشممان به این مهم روشن گردد./انتهای پیام

 

 

یادداشت به قلم رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه