شنبه 8 ارديبهشت 1403, Saturday 27 April 2024, مصادف با 18 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25256
منتشر شده در چهارشنبه, 04 بهمن 1402 14:01
تعداد دیدگاه: 0

امروزه ارزش آفرینی در محصولات منجر به برتری برندها و شرکت­های مختلف در رقابت می شود و یکی از بهترین روش های خلق ارزش، ایجاد نوآوری است که خلق ثروت در اقتصاد را به همراه دارد. صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع زودبازده و اشتغالزا است که به دلیل جلوگیری از خروج ارز و ایجاد ارزش افزوده نقش مهمی در...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، اینترنت اشیا، تکنولوژی نسبتا جدیدی است که به اختصار iot نامیده می شود و تعامل انسان با زندگی پیرامونش را جذاب، راحت و هوشمند ساخته است. اینترنت اشیا و هوش مصنوعی مفاهیمی نوین در دنیای مدرن هستند که با قابلیت برنامه ریزی و مدیریت، زندگی بشر را متحول کرده اند.

یکی از مهم ترین کاربردهای iotدر حوزه لوازم خانگی است، توانایی کنترل وسایل برقی منزل از راه دور و سفارشی ساختن عملکرد آنها در بستر اینترنت، فعالیت های روزانه را لذت بخش و ساده تر می کند.

لوازم خانگی هوشمند قابلیت درک محیط و برنامه ریزی دارند که با اتصال به اینترنت در بستر iot می­توانند به بهترین نحو به کاربر خدمات ارائه دهند و از این رو خیلی زود جای خود را در زندگی مصرف­کنندگان باز کرده­­ اند، امروز به لطف اینترنت اشیا می­توان لوازم خانگی هوشمند را از طریق تلفن همراه در هر شرایطی کنترل کرد.

در دنیای پیشرفته امروز، برندهای موفق و مطرح لوازم خانگی برای بقا در میدان رقابت و جلب رضایت مشتری به آیتم هایی بیش از نام برند و کیفیت نیازمندند ، هوشمندی و کنترل از راه دور لوازم خانگی به فاکتورهای مهم و حائز اهمیت انتخاب مشتری اضافه شده­اند، از این رو تولیدکنندگان لوازم خانگی در سرار جهان سعی در گنجاندن فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در محصولات خود دارند.

صنعت لوازم خانگی کشور در سال های اخیر به رشد و توسعه چشمگری دست یافته است و توانسته با سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه همپای فناوری روز دنیا در تولید محصولات هوشمند و استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا گام های مهمی بردارد و در نهایت محصولاتی را روانه بازار کند که قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی را دارند.

مدیریت لوازم خانگی هوشمند ایرانی با اینترنت اشیا

در سال­های اخیر با همت متخصصان و دانشمندان ایرانی، تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در برخی از برندهای مطرح لوازم خانگی کشور استفاده شده است و محصولات تولید داخل را به رقیب سرسخت محصولاتی خارجی تبدیل کرده است. نوید سلیمانی مدیر واحد آیوتی گروه صنعتی انتخاب در این باره توضیح می دهد:

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با طراحی پلتفرم IOT اختصاصی به نام اسمارت بوم، امکان کنترل از راه دور و مدیریت لوازم خانگی هوشمند خود را فراهم کرده است، امروزه این فناوری در تولیداتی مانند لباسشویی، فر، یخچال و ماشین ظرفشویی قابل استفاده است.

با نصب این اپلیکیشن روی تلفن همراه می­توان حتی از خارج منزل هم لوازم­خانگی را کنترل کرد و از چگونگی عملکرد آن مطلع شد، با تعریف پنل اینترنت اشیا بر روی ماشین ظرفشویی هوشمند، کاربر می­تواند در هر مکانی حتی خارج از منزل از طریق تلفن همراه فرمان آغاز به کار ماشین ظرفشویی را بدهد و سپس ماشین ظرفشویی هوشمند با تشخیص جنس و میزان کثیفی ظروف، برنامه مناسب را انتخاب و عملیات شستشو را آغاز می کند.

کاهش مصرف انرژی و کنترل دمای یخچال

پنل اینترنت اشیاء گروه صنعتی انتخاب برای یخچال فریزر نیز به طور کامل روی اپلیکیشن اسمارت بوم بارگذاری شده و قابلیت های متنوعی را برای کاربر فراهم کرده است، در این پنل چهار وضعیتِ متفاوتِ "تازگی" ، "تعطیلات" ، "مهمان" و "شب" برای تنظیم نحوه کارکرد یخچال تعریف شده که بسته به شرایط مختلف استفاده می شود.

به عنوان مثال در حالت "تعطیلات" با توجه به عدم حضور افراد در خانه مصرف انرژی در کمترین حالت ممکن قرار گرفته و دمای متناسب با آن برای دستگاه تنظیم می شود، در صورت بروز هر اتفاق از جمله قطعی برق می­توان از طریق اپلیکیشن اسمارت بوم از بروز مشکل اگاه شد و نسبت به رفع ان اقدام کرد.

در وضعیت "مهمان" با توجه به افزایش دفعات باز و بسته شدن درب یخچال که موجب تغییر دمای یخچال می¬شود ، بصورت هوشمند حالتی درنظر گرفته می شود که کمپرسور یخچال سرعت بیشتری گرفته و به حالت سوپرکول و درجه دمای پایین تر می رود.

در جدیدترین حالت کاربری، پنل یخچال هوشمند بر اساس رفتار کاربر درجه دما و سایر تنظیمات را مشخص و تنظیم می کند، مثلا ساعات مختلف شبانه روز با توجه به میزان استفاده ، برنامه­هایی با جزئیات مختلف بصورت اتوماتیک انتخاب و پیاده سازی می شوند.

عیب یابی اتوماتیک لوازم خانگی در کوتاه ترین زمان

یکی دیگر از کاربرد­های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ، امکان عیب یابی اتوماتیک است، لوازم خانگی هوشمند با دریافت اطلاعات و ارسال آنها به مراکز داده، بررسی مشکلات مصرف‌کنندگان را آسان‌‌‌‌‌تر کرده اند، در محصولاتِ هوشمند گروه صنعتی انتخاب این امکان فراهم شده که اگر دستگاه با هرگونه ایرادی مواجه شود به­صورت اتوماتیک پیغام خطای موردنظر علاوه بر اینکه روی تلفن همراه مشتری ظاهر می شود ، برای رابط نرم افزاری واحد ارتباط با مشتری نیز ارسال شده و در کوتاه ترین زمان ممکن برای عیب یابی و رفع مشکل اقدامات لازم انجام می شود.

البته نکته مهم اینجاست که اطلاعات و خطای مورد نظر درصورتی از دستگاه به سرور ارسال می شود که مشتری اجازه ارسال دیتا را بدهد و این گزینه در اپلیکیشن موجود است که ایا می خواهد از دستگاهش داده برداری شود یا خیر.

اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که شیوه تعامل ما با لوازم خانگی را متحول کند و خانه‌‌‌‌‌هایمان را به فضاهای هوشمندتر، کارآمدتر و شخصی‌‌‌‌‌تر تبدیل کند. از آنجا که فناوری همچنان در حال تکامل است، می‌توان انتظار داشت که در سال‌‌‌‌‌های آینده شاهد پیشرفت‌‌‌‌‌های هیجان‌‌‌‌‌انگیزتری در توسعه قابلیت‌های لوازم خانگی باشیم.

امروزه سرمایه­‌گذاری برای جلب رضایت مشتری یک سرمایه گذاری اثر بخش و سودمند برای شرکت های لوازم خانگی است و در همین راستا یکی از عناصر مهم در دستیابی به مزیت رقابتی، ورود فناوری­های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به صنعت لوازم خانگی است.

باتوجه تکامل و پیشرف روزانه تکنولوژی میتون انتظار داشت که در سال های آینده صنعت لوازم خانگی با ورود هرچه بیشتر فناوری های نوین، به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل شود./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه